2023. május 26-án, pénteken, ismét kinyitotta kapuit a spotterek előtt az MH Kiss József 86. Helikopterdandár, ahol több újdonság is várta a repülőgépek fotósait. Mutatjuk Olvasóinknak a helyszínen készült felvételeket!
Első spotter napját még 2021-ben rendezte meg az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis, melynek új elnevezése 2023. január 1-től MH Kiss József 86. Helikopterdandár. Az alakulat az első rendezvény tapasztalatai és a beérkező javaslatok alapján május 26-án adott ismét lehetőséget a bejutásra, ezúttal a fotózás szempontjából kellemesebb, késő délutáni időponttól. A szolnoki dandár hivatalos közösségi oldalán tették közzé a felhívást, a regisztrált jelentkezők közül közel 40 fő vehetett részt a pénteki nap eseményein.
A program 17 órától indult, első helyszínként a makettezők számára is ismerős Intézményi Művelődési Otthonban, ahol az adategyeztetés és a regisztráció után következett a hivatalos nyitány. Elsőként Zölei Anita főhadnagy tájékoztatott a rendezvény fő programpontjairól és lebonyolítási rendjéről, majd Suszter Attila alezredes, repülésbiztonsági főnök ismertette a biztonsági rendszabályokat. A helyszínre érkező spotterek ezt követően dr. Bali Tamás ezredes, a dandár parancsnokának előadását hallgathatták meg, melyben rövid kivonatot kaptunk az eddig elért eredményekről, a beszerzések aktuális állapotáról, illetve az előttük álló feladatokról.
A dandár parancsnoka elmondta, hogy az aznapi, spottereknek szóló program egyúttal a május 27-én megrendezett Családi Nap hivatalos főpróbája, melynek keretein belül lehetőség nyílik a jelenleg hadrendben álló típusok megtekintésére dinamikus és statikus formában. Dr. Bali Tamás ezredes többször is kiemelte, hogy ez a nap a spotterekről szól, így bármilyen kérés-kérdés esetén állnak rendelkezésre és a lehetőségekhez mérten, mindent megtesznek azért, hogy jó fotók készülhessenek.
A dandárparancsnok prezentációja bővelkedett autentikus, szakmai információkban, melyek segítségével kis betekintést nyerhettünk a dandár életének eddig nem publikált mindennapjaiba. Ezek közül elsőként emelte ki, hogy az orosz-ukrán háború miatt számtalan változás lépett életbe, ami kihat többek között a kiképzési repülésekre is: eddig 15 méter alatt nem repültek, most pedig 15 méter a teteje, efölé nem repülnek, ami óriási változás (igazából 18 méter/60 láb). Aki az említett magasság fölé repül háborús helyzetben, azt a mai technikai eszközökkel lelövik, így az összes harceljárásukat újra kellett írni, majd mindezt el kellett kezdeni gyakorolni, elsőként a pilótákat egyesével kiképezve: napjainkban már a kiképzés része pl. a vezetékek alatti átrepülés is. Terepkövetésben repülnek éjszaka is, kétféle NVG-vel (Night Vision Goggles): alkalmaznak negyedik generációs zöldképes, illetve rosszabb időjárási körülmények (pl. párás a levegő) esetén a jobb kontrasztarányú, fekete-fehér képet adó Sentinel éjjellátó készüléket. Éjszaka repülnek már földközelben, kötelékben is, ez a kötelék-képesség szükséges a mostani, rajtaütési műveletekhez.
Az előadás folytatásában a 2021 decemberében teljessé váló, Airbus Helicopters H145M könnyű, többcélú forgószárnyas flottáról hallgathattunk meg friss információkat. A dandár dolgozik a típus műveleti képességén, ennek kezdeti állomását nevezi a katonai terminológia IOC-nek (Initial Operational Capability), a teljes műveleti képességet pedig FOC-nek (Final Operational Capability), utóbbit még nem érte el a dandár, hiszen a helikopter fegyverrendszerének teljes spektruma még nem került be a magyar hadrendbe. A típus gépágyúlövészetei folyamatosak (Táborfalva és Hajmáskér), a rakéták érkezését várják, ami tervezetten idén meg is valósulhat, teljessé téve ezzel az HForce rendszer alkalmazhatóságát is. Elhangzott az is újdonságként, hogy megalakult - megnövelt repidővel, hiszen új képességet építenek fel - a Különleges Légi Műveleti Osztag, kifejezetten a különleges erők fő feladatainak (mélységi felderítő, rajtaütési és kimenekítő műveletek) támogatására. Az alakulat sok gyakorlaton vesz részt, a harctámogatás mellett, önálló harcfeladatokat is végeznek: szintén újdonság a H145M kapcsán a légi fegyveres felderítés (Armed Scout), ami korábban nem volt jelen a magyar haderőben. A feladatra kijelölt forgószárnyas kap egy területet, derítse fel önállóan a célt, a műveleti központnak küldött visszajelzés és annak visszaigazolása után pedig addig lőheti a célt, amíg van üzemanyaga, illetve fegyvere/lőszere. A H145M kapcsán nagyon jó kapcsolatot alakítottak ki a németekkel, a laupheimi különleges erőkkel.
Dr. Bali Tamás ezredes beszélt az évente visszatérő NEPTUNE STRIKE gyakorlatról (Hornetek a magyar légtérben) is, melynek fő feladata az európai haderők JTAC-einek mozgatása: ebben a régióban annyira erősek lettünk, hogy az európai JTAC-ek hazánkba jönnek rávezetéseket gyakorolni a Dalmácia partjainál tartózkodó amerikai repülőgép-hordozó fedélzetéről érkező Hornetekkel.
Az előadás érintette a típust még üzemeltető országok körében nagy népszerűségnek örvendő Mi-17-es szimulátort is, melynek kapcsán említést tett a gyakran hallható kérdésről, miért is tartjuk még hadrendben a Mi-17, illetve Mi-24 típusokat, miközben több haderő is lecserélte már környezetünkben (pl. említésre került Szlovákia és Csehország is) a keleti technikát. A dandárparancsnok elmondta, hogy az alkatrészek beszerzése a kialakult helyzetben nem egyszerű, de a helikoptereink kapcsán nem a típusokra, hanem az általuk biztosított képességekre fókuszálnak. A H145M és az érkező H225M (az első példány tervezetten 2023. július 17-én) típusokkal jelenleg nem tudják kiváltani sem a Mi-17 szállító, se pedig a Mi-24 harci képességét, amire márpedig szükség van. Hallhattunk információkat arról is, hogy az említett képességek terén milyen alternatívák léteznek a forgószárnyas piacon (pl. az olasz AW-249 harci helikopter). Mi-17-es szimulátor található még a csehországi Ostravában, valamint volt Ukrajnában is, utóbbi a háború miatt már nem elérhető.
A prezentáció folytatásában szintén egy újdonságról beszélt a dandár parancsnoka, mégpedig arról a fejlesztésről mely a felderítő képességet modernizálta az adattovábbítás terén. A saját fejlesztésnek köszönhetően mindez már internetes platformon valósul meg (természetesen nem nyílt hálózaton), a világ bármely pontjára valósidejű képet tudnak streamelni. Ezt a másnapi Családi Nap egyik újdonságának szánták: a 3 000 lábon lévő H145M segítségével lényegében élőben követhetőek egy földi kivetítőn az esemény programpontjai. A spotterek szerencsések voltak, hiszen a pénteki napon is sikerült már bemutatni - civilek számára elsőként - ezt a modernizációs elemet.
Az orosz-ukrán háború szintén megmutatta, hogy nagyon fontos a települési képesség, melyet a szolnoki alakulat is sokat gyakorol. Az áttelepülés kapcsán az Előretolt Műveleti Bázisról (Forward Operating Base - FOB), ami alkalmas az adott technika kiszolgálására, immáron az úgynevezett jump FARP (Forward Arming and Refueling Point) Előretolt Felfegyverző és Üzemanyagtöltő pontok kerültek a fókuszba, ahol maximum kétórás tartózkodási idő alatt megtankolják és felfegyverzik a forgószárnyasokat.
Az előadás végén dr. Bali Tamás ezredes a Honvéd Kadét Program fontosságáról beszélt, melyben a szolnoki dandár kiemelkedő jelentőségű. Idén is szerveznek honvédelmi táborokat, repülős, illetve ejtőernyős táborokat, melyekből kikerülhetnek a jövő ejtőernyősei, valamint a leendő hajózó és műszaki személyzet tagjai.
A pénteki spotter nap következő helyszíne a repülőtér területe volt, ahová busz szállította a csapatot. A dinamikus program kezdetén - melyet ezúttal is Fidel Ákos százados kommentelt - lehetőség nyílt az állóhelyükről felszálló helikopterek fotózására, ezt követően pedig a nyitókötelék (1x AS-350B, 3x Zlin, 1x Mi-17 és 2x Mi-24, továbbá 5x H145M) dokumentálására. Az időjárás alkalmas volt az ejtőernyős ugrások végrehajtására, valamint az egyéni demo-k (Zlin 242L, AS-350B, H145M, Mi-24) lerepülésére is, plusz programelemként látható volt a Mi-17-es légi tűzoltási bemutatója is a Bambi Bucket eszköz használatával. A közelgő zivatar miatt a harci helikopter bemutatóját már napfény nélkül fotózhatták a spotterek, de ez nem szegte kedvét a lelkes társaságnak, főleg, hogy érkezett az az újdonság, melyről dr. Bali Tamás ezredes már beszámolt. A H145M flare dobása egy igazán látványos eleme a dinamikus résznek, amit a másnapi Családi Nap meglepetésének szántak, továbbá a program elején szintén megvalósult a már említett élő közvetítés is a levegőben lévő H145M segítségével. Az időjárás kegyes volt, hiszen eső nélkül járhatták körbe a statikus soron a jelenleg hadrendben álló eszközöket, többek között az HForce rendszerrel felszerelt egyik H145M helikoptert.
A program záróállomása az Intézményi Művelődési Otthon volt, ahol a résztvevők egy kiosztott papíron írhatták le aznapi pozitív vagy negatív tapasztalataikat, illetve javaslataikat a következő spotter nap megrendezéséhez. Dr. Bali Tamás ezredessel, valamint a Kommunikációs és Protokoll Alosztály munkatársaival a teljes program során lehetőség nyílt beszélgetni és kérdéseket feltenni. A búcsúzást követően véget ért a 17 órától 21 óráig tervezett program, melyről túlzás nélkül elmondható, hogy kiválóan sikerült!
Olvasóink számára egy bővebb képgalériát állítottunk össze vegyesen a pénteki napról: a fotókért ezúton is köszönetet mondunk Müller Dórának, Szúh Józsefnek és Lakatos Attilának, a kiegészítő segítségért Rohr Balázsnak, az esemény megrendezéséért pedig az MH Kiss József 86. Helikopterdandár teljes állományának!
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.