A mai napon landolt az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis betonján a Magyar Honvédség által vásárolt két darab Zlin Z-242L típusú, kétüléses kiképző repülőgép.
Az újépítésű légcsavaros gépeket a mai napon repülték át a csehországi Otrokovicében található Zlin gyárból. A matt szürke színű gépekre már az üzemben felfestették a magyar ék felségjelet, a ma divatos „low visibility” színekben.
A kiképzési képesség megújítása érdekében még 2016-ban írt ki nyílt közbeszerzési eljárást a Honvédelmi Minisztérium, amelyre a legkedvezőbb ajánlatot a ZLIN AIRCRAFT a.s. adta. A nettó 363 millió forintos beszerzés tartalmazza a pilóta és műszaki állomány át-, illetve kiképzését, valamint a repülőgépek üzemeltetéséhez szükséges földi kiszolgáló eszközöket, valamint pótalkatrészeket és egyéb tartozékokat is.
Április végéig a 242-esek mellé további 2 db Zlin Z-143LSi típusú, erősebb motorral szerelt, négyüléses, felderítő és futár repülőgép fog érkezni. A gépek műszerezettsége korszerű, mellyel részt vehetnek a nemzetközi légi forgalomban is. A műrepülésre, valamint éjszakai és műszeres repülés gyakorlására is alkalmas repülőgépek üzemanyag kapacitásuknak köszönhetően egy feltöltéssel 4 órát maradhatnak a levegőben, hatótávolságuk 800 km.
A szolnoki bázis légterébe a magyar gépek az OK-TUT lajstromjelű Z-143-assal együtt érkeztek meg, amely a ZLIN képviselőjét szállította az átadás helyszínére. Egy áthúzást követően a gyár gépe kivált a kötelékből, majd leszállt. Gépeink – amelyek a be-, illetve átrepülés idejére ideiglenes lajstromot kaptak – egy újabb áthúzást hajtottak végre géppárban, majd először az OK-0821-es, majd az OK-0822-es landolt és gurult be a népes vendégsereg elé. Előbbi a 21-es, utóbbi a 22-es oldalszámot fogja viselni a jövőben.
Az ünnepségen dr. Simicskó István honvédelmi miniszter fogadta a gépek személyzetét, aki beszédében elmondta, hogy a kiöregedőben lévő Jak-52-eseket váltó típusok a mai kornak megfelelő technikai színvonalat képviselnek, és emellett nagyobb biztonságot is nyújtanak hajózóink számára.
A pilóták és a műszaki állomány tagjai Csehországban már megkapták a szükséges átképzést, és sikeres vizsgát tettek. Május végéig várhatóan a teljes állomány átképzése megtörténik. A most beszerzett gépek a kiképzési feladatok mellett a felderítésben, a határőrizeti munkát segítő megfigyelésben, futár feladatok ellátásában, valamint szükség esetén akár az árvízi helyzet felmérésében is részt fognak venni.
Mint arról korábban már beszámoltunk, idén februárban Szolnokon megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése, amelynek gyakorlati része is a Zlin Z–242L könnyű oktatógépen kezdődik.
A Zlinek megérkezése előtt ünnepélyes keretek között átadásra került az új JTAC (Joint Terminal Attack Controller), azaz az előretolt repülésirányítók képzésére, gyakorlására szolgáló szimulátor is, amelynek Szolnokra való telepítése amerikai támogatással valósult meg.
A közel másfél milliárd forint összértékű eszköz nem véletlenül került a Tisza-parti helyőrségbe, hiszen az itt települő MH 86. Szolnok Helikopter Bázis és az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred is rendelkezik olyan kiképzett, NATO képesítést szerzett katonákkal, akik képesek ellátni az előretolt repülés irányítás bonyolult feladatát.
Az elmúlt időszak fegyveres konfliktusai bebizonyították, hogy ez a képesség nélkülözhetetlen a harcmezőkön. A magyar JTAC operátorok már élesben, harci körülmények között is bizonyították szakértelmüket. Az előretolt repülésirányító katonáknak tisztában kell lenniük a navigációval, a meteorológiával, de még az aerodinamikával is annak érdekében, hogy szinte annak a pilótának a fejével tudjanak gondolkodni, amelynek a harci repülőgépét vagy helikopterét éppen a célra rávezetik.
Az Előretolt Repülésirányító Kiképző Rendszer, vagyis JTAC szimulátor a katonák kiképzésének egy nagyon fontos eszköze. A virtuális harcteret szimuláló rendszer használata költséghatékonyan teszi lehetővé az előretolt repülésirányítók és összhaderőnemi tűzmegfigyelők mellett a szárazföldi parancsnokok és tüzér szakemberek, valamint a hajózó személyzetek felkészítését és fejlesztését is.
A JTAC szimulátorral a régióban csak Magyarország rendelkezik, ami erősíti a Közép-Európai Védelmi Együttműködés (CEDC) országai között ezen a szakterületen betöltött vezető szerepünket.
Az ünnepélyes átadás során – melyen az amerikai fél is képviseltette magát – a nemzeti színű szalag átvágását követően dr. Simicskó István honvédelmi miniszter működés közben is megtekinthette a szimulátor működését. A bemutatóban a JTAC operátorok mellett egy Gripen hajózó és egy helikopter pilóta is részt vett.
Elmondható, hogy a mai napon átadott eszközökkel a Magyar Honvédség képességei jelentősen mértékben növekedtek.
A fotókért ezúton is köszönetet mondunk Butsi Istvánnak, a lehetőségért pedig a Honvédelmi Minisztériumnak és a MH 86. Szolnok Helikopter Bázisnak!
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.