2025. 11. 11. kedd
Márton
: 383 Ft   : 331 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A 2857-es szakasz

JETfly  |  2015. 01. 12., 12:28

Huszonöt évvel ezelőtt végzett vadászpilóták találkoztak a napokban Kecskeméten. A jubileumi összejövetelt Takács Géza alezredes és Kovács Viktor őrnagy szervezték egykori szakasztársaiknak.

Tizenkét fiatal vadászpilótát avattak hadnaggyá negyedszázaddal ezelőtt Szolnokon. Ők voltak annak a 2857-es szakasznak a tagjai, akik a korábbi években végzett tisztekkel ellentétben ismét három évet tanulhattak a Szovjetunióban. Évfolyamuk tulajdonképpen két évfolyamból állt, a beígért orosztanári diplomát viszont nem kapták meg.

Bár a jubileumi találkozó délelőtti programja az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis és a Gripenek megtekintése volt, az egykori szakasztársak egymás közti beszélgetésének a fő témája ennek ellenére mégis az együtt töltött évek alatt történtek felelevenítése volt. A visszaemlékezésekből kiderült például, hogy a ’80-as években minden jelentkezőt felvettek repülőgép-vezető hallgatónak, akit az orvosi bizottság erre alkalmasnak minősített.

Egy hónapos alapkiképzésük 1985 szeptemberében kezdődött, aztán egy évre beültek az iskolapadba. Tanultak mindent, ami orosz: nyelvtant, irodalomtörténetet, stilisztikát, fonetikát, a Szovjetunió történelmét és pártpolitikai ismereteket. Szakmai tantárgyuk viszont csak egy volt, a légi navigáció. Az első év végére tizenkilencen maradtak. Ez viszont komoly gondot jelentett, ugyanis 1986-ban harminc pilótajelöltet kellett volna kiküldeni a Szovjetunióba. A megoldás kézenfekvő volt: az abban az évben repülőgép-vezetőnek felvetteket – komolyabb katonai alapkiképzés és egyéves szolnoki előkészítő nélkül – a csoport után küldték. Így is csak huszonnyolc magyar hallgató tudta megkezdeni tanulmányait abban az évben a krasznodari repülőtiszti főiskolán.

Képzésük az időjárás függvényében zajlott: ősszel és télen iskolába jártak, tavasztól őszig pedig repültek. Először egy, a Fekete-tenger partján lévő légibázison és Novo Minszkaja repterén az Albatrost tanulták, a második évben pedig típust váltottak: átköltöztek Kusovszkaja légibázisára, ahol már MiG−21-esek állomásoztak. Az avatásukig hátralévő két évet itt töltötték. Elsajátították a nappal, kedvező időjárási viszonyok közti géppárkötelékben történő repülést, felkészültek az éjszakai légtérfeladatok végrehajtására, a légi célok elfogására, valamint a földi célok támadására irányított rakétával és bombával.

Tizenketten végeztek, az eredeti tervek szerint ezt követően fél évet még „lehúztak” volna a Kilián-főiskolán és a katonai végzettségük mellé megkapták volna az orosztanári diplomát is. Ebből azonban semmi nem lett, mindenkit azonnal beosztásba helyeztek. Nyolcan Taszárra, négyen pedig Pápára kerültek. A hadnagyi csillagig azonban igencsak rögös út vezetett. Molnár „Bagira” Gábor hallgatónak például az „Időegység alatt ki tud több fenyítést összeszedni” versenyszámban első nekifutásra sikerült a világcsúcskísérlete. A csúcstartó szerint az azóta is megdönthetetlennek tünő eredménye orosz kiképzőjüknek, Bojka hadnagynak köszönhető, aki valamiért nem szerette a magyarokat. Valószínüleg ennek az antipátiának tudható be az is, hogy egy alkalommal a szombati pihenőnapra rendelt el körletszemlét. Bagirának pedig ez volt az a bizonyos utolsó csepp a pohárban: a hadnagy elé állt, és egy félreérthetetlen nemzetközi kézjelzéssel hozta tudtára a nemtetszését. Bagirának addig egyetlen fenyítése sem volt, a következő hónapban viszont tizenkétszer kellett a szőnyeg szélére állnia.

Az utolsó évben aztán az egész magyar szakasz „eltünt”, kis túlzással két ország hadserege kereste őket. Minden baj forrása a szokásos tavaszi reptérkarbantartás volt. Ugyanis mivel repülni nem tudtak, a beton környékén pedig semmi dolguk nem volt, engedélyt kértek a reptérparancsnoktól a távolmaradásra. Az engedélyt megkapták, de a parancsnoknak meg sem fordult a fejében, hogy azt a két hetet a magyar csoport otthon akarja tölteni. A fiúk az utat gyorsan megszervezték: Rosztovig vonattal mentek, onnan egy helyi járatú repülőgéppel Moszkvába, majd a legközelebbi Malév-járattal Budapestre. A főiskola parancsnoka azonban minderről semmit nem tudott. Amikor pedig kiderült, hogy az egész szakasz úton van hazafelé, a kijevi állomáson akarta leszedetni őket a vonatról. A magyarok viszont akkor már Budapesten voltak.

Itthon nagy örömmel fogadták őket, hiszen jelentették, hogy reptérparancsnoki engedéllyel jöttek haza. Az oroszoknak csak három nap múlva jutott eszükbe Szolnokra telefonálni – mindnyájan alapos fejmosást kaptak, de a fenyítést ebben az esetben megúszták.

Az egykori 2857-es szakasz tagjai közül jelenleg ketten szolgálnak a légierőnél: Takács Géza alezredes a kecskeméti légibázis felderítőfőnöke, Kovács Viktor őrnagy pedig a bázis harcászati kiképző repülőszázadának a rajparancsnoka. A jubileumi találkozón rajtuk kívül részt vett még Dobay Attila, Drabik Sándor, Gerics János, Lakos Zoltán, Molnár Gábor és Major Attila.

Bálint Attila és Varga József nem tudtak eljönni, Katovics Balázs és Mizsei Mihály századosok pedig 1995. szeptember 13-án, egy kiképzési feladat végrehajtása során légi balesetben elhunytak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 10. 27., 14:24
Vannak olyan típusok - ha nem is sok - melyek már külalakjukkal messzire kiemelkednek a kortársak közül. Ezek egyike a britek utolsó szuperszonikus repülőgépe, az elfogásra tökéletesített, kéthajtóműves Lightning. Szépnek nem szép, de korának kiváló és valóban villámgyors célszerszámának bizonyult.
2025. 10. 20., 12:32
A hazai léginavigációs szolgáltató, a HungaroControl október 20-tól ismét várja a jelentkezőket a 2026 őszén induló légiforgalmi irányító képzésére. Az érdeklődők 2026. március 15-ig pályázhatnak, a kiválasztási folyamat várhatóan a nyár közepén zárul. A jövő ősszel induló évfolyamra továbbra is minden, a légi közlekedés iránt érdeklődő pályázó jelentkezését szívesen fogadják.
2025. 10. 02., 09:51
A német birodalom talán legrosszabb sajtójával rendelkező fegyvere volt a Vergeltungswaffe 1, azaz a V-1-es „repülő bomba”. Igazából senki sem szerette: sem a mérnökök, sem az alkalmazók, s pláne nem a britek és más polgári lakosok, akik kénytelenek voltak elszenvedni csapásait. Nem lett belőle Wunderwaffe, azaz a háború sorsát megfordító csodafegyver. Azért annyira nem is volt rossz…
2025-11-05 10:15:15
A Wizz Air minden eddiginél nagyobb kapacitást biztosít a téli menetrendi időszakban Budapestről induló járatain: az egy évvel ezelőttihez képest 8 százalékkal több, összesen 3,2 millió ülőhelyet kínál az utasoknak és 59 célállomásra indít járatokat. A március utolsó vasárnapjáig tartó időszakban a magyar hátterű légitársaság összesen több, mint 6800 járatot fog üzemeltetni.
2025-10-28 10:34:50
A HungaroControl legfrissebb jelentése szerint 2025 első három negyedévében több mint 7 százalékkal nőtt a légiforgalom Magyarország légterében a tavalyi év azonos időszakához képest. A számottevő forgalombővülés ellenére a hazai léginavigációs szolgáltató szakemberei jelentős mértékben mérsékelték a járatkéséseket: 80 százalékkal kevesebb késést regisztráltak, mint 2024-ben.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 11. 06., 10:01
2018 májusában egy tengerészgyalogos hamvaival és hagyatékával egy amerikai üzletember érkezett Budapestre. Utazásával a tengerészgyalogos kívánságát teljesítette, akit gyerekkora óta barátjának mondhatott, és akinek kérése az volt, hogy a végső nyughelye szülőföldjén legyen.
2025. 11. 04., 11:56
Megkezdődött a Magyar Honvédség által megrendelt második KC-390 Millennium közepes katonai szállítógép átadás-átvételi folyamata, a brazil Embraer repülőgépgyár Sao Paulo állambeli Gavião Peixotoban települt üzemkomplexumában.
2025. 10. 29., 14:10
A Delta Airlines első hetvenöt évében amerikai repülőgéptípusok voltak a meghatározóak a légitársaságnál.
2025. 10. 27., 11:05
Az idén százéves Delta Airlines történetét röviden áttekintő sorozatban többször szóba került az 1978-as légitársasági deregulációs törvény, amely átalakította az amerikai légiközlekedési iparágat.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.