2025. 06. 25. szerda
Vilmos
: 402 Ft   : 347 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Két nap, két gép, hat tenger

JETfly  |  2012. 11. 06., 13:24

A Szállítórepülő század tagjai az elmúlt héten érdekes feladatot kaptak: személyeket és árut kellett eljuttatniuk Észak–Európába és Délnyugat–Ázsiába ugyanazon időpontban. Az első gép vasárnap hajnalban indult utasokkal és támogató ellátmánnyal megrakva a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisról az egyiptomi Sínai-félszigetre. Néhány óra múlva elérték Theszalonikit és a Thermai-öblön keresztül az Égei-tengert. Egy rövid athéni technikai leszállást követően a Kikládok (Kükládok) szigetcsoport átrepülése után érintették a Krétai-tengert, majd elrepültek a Földközi-tenger felett Ciprusig.

Larnakán egy gyors tankolás következett és a rakodás után folytatták útjukat az egyiptomi El Gorába. Az itteni repülőtér (inkább betoncsík) arról jellegzetes, hogy nem egy bázis területén található, hanem szabadon - szó szerint a kerítésen kívül -, a területén olykor beduin törzsek táboroznak, birkanyájakat terelgetve. A repülőgép személyzeteinek itt előre jelezni kell a leszállási szándékot, ekkor az érkezés időpontjára az MFO katonák alkalmassá teszik a futópályát a biztonságos leszállásra.

Másnap a személyzet folytatta útját. Az izraeli határ mellett repültek el Tabáig, ahol az Akabai-öblön át jutottak el a Vörös–tengerhez, útjuk legdélebbi pontjára, Sharm el-Sheikhbe.

A második gép hétfőn hajnalban indult volna, hogy eljuttasson a Svéd Királyságba egy munkacsoportot az időszakos ápoláson lévő Gripenek átvételére, de a korán jött tél kisebb késésre kényszerítette a személyzetet. Az erős havazás miatt a gépet jégteleníteni kellett, és meg kellett várni, hogy a kecskeméti repülőtéren a látástávolság legalább a felszállási minimumot elérje.

A sikeres felszállás után északnak vették az irányt, és három óra múlva Lengyelországnál elérték a Balti-tengert. A Dán Királysághoz tartozó Ronne sziget felett elrepülve jutottak el Svédország légtérbe, majd egy óra múlva az első állomásukra, a Vänern–tó mellett található Satenas repülőtérre.

Innen rakodás és tankolás után indultak tovább az Egyesült Királyságba, hogy feladatuk második részét is teljesítsék, melynek során helikopter-vezetőket és technikusokat szállítottak York-ba egy tanfolyamra. Nem sokkal a felszállás után már a Norvég Királyság felett repültek, ahol az irányítás engedélyezte a közvetlen rárepülést a nagy-britanniai belépési pontra, NIVUN-ra, melyet már az Északi-tengeren találunk.

Az Északi–tenger feletti repülés érdekessége, hogy a hagyományos navigációs berendezések (VOR, DME, NDB) jelei a nagy távolságok miatt nem elérhetőek, ilyenkor a GPS és az elemi navigáció eszközeit komplexen alkalmazva kell tájékozódni.

A második gép és személyzete erős szembeszélben repülve érte el Dél-Skócia partjainál a brit szigeteket, és egy óra múlva szállt le a Linton-on-Ouse katonai repülőtéren.

A Szállítórepülő század gépeinek feladata itt nem ért véget, az első és a második repülőgép a kirepüléshez hasonló útvonalon szerdára szerencsésen hazaérkezett Kecskemétre. A két An-26, két nap alatt hat tenger érintésével hajtotta végre az elrendelt légiszállításokat.

Szöveg: Szállítórepülő század

Fotó: Szállítórepülő század, archív

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025-06-20 07:00:00
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 06. 24., 12:41
A szolnoki helyőrségben a mai kor kihívásainak megfelelő a technikai és az emberi felkészültség – mondta a köztársasági elnök hétfőn Szolnokon, az Ittebei Kiss József hadnagy Helikopter Bázison tett helyőrséglátogatása alkalmával.
2025. 06. 23., 09:56
A repülőkiképzés egyik legfontosabb és leginkább költséghatékony eleme a szimulátorok alkalmazása, ugyanis a bonyolult légijárművek irányításának elsajátítása biztonságos környezetben, a földön történik, ahol bármikor újra lehet kezdeni az elrontott repülést.
2025. 06. 20., 09:30
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál rendszeres kiképzési repülésekkel tudják biztosítani, hogy minden körülmények között bevethető képességet adjanak.
2025. 06. 18., 10:48
Magyar eszközökkel, magyar légtérben és magyar oktatói gárdával folytatódik a hazai vadászpilóták képzése. A nemzetközileg megnövekedett presztízsű katonai szakma utánpótlásáról és az újonnan beszerzett kiképző gépekről beszélgettek a Spirit FM Katonadolog műsorának legutóbbi adásában.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.

  NÉPSZERŰ HÍREK