2023. 09. 23. szombat
Tekla
: 387 Ft   : 363 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ötven éve a hangsebesség fölött

JETfly  |  2009. 05. 14., 14:54

A magyar katonai repülés történetének egyik legjelentősebb eseményeként 1959-ben lépték át hazánk légterének őrzői a hangsebességet, mégpedig a technikaváltás után rendszerbe állított MiG-19-es repülőgépekkel. Az ötven évvel ezelőtti eseményre emlékeztek Kecskeméten, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison.

A kecskeméti ünnepségen részt vettek a fél évszázaddal ezelőtti esemény részesei: a pilóták, a légi irányítók, illetve a repülőgépek földi kiszolgálásában közremüködő állomány tagjai is. Összesen több mint hatvanan jöttek el a rendezvényre. A találkozót megtisztelte jelenlétével Nyitrai András, a térség országgyülési képviselője, a parlament Honvédelmi és Rendészeti Bizottságának tagja is.

A vendégeket Zsámboki Tibor ezredes, a repülőbázis parancsnokhelyettese köszöntötte, majd Orosz Zoltán vezérőrnagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság törzsfőnöke tolmácsolta Tömböl László mérnök vezérezredesnek, a HM Honvéd Vezérkar főnökének üdvözletét.

Orosz tábornok elmondta: a hangsebesség feletti repülést 1947-ben az Amerikai Egyesült Államokban sikerült elérni egy kísérleti repülőgéppel. Néhány évvel később már a Szovjetunióban, illetve hazánkban is sikerült átlépni a hanghatárt.

– Az a generáció, amelyet önök képviselnek, a magyar repülés szempontjából egy olyan meghatározó korszakban volt aktív, amikor a légcsavaros gépről, a sugárhajtású hajtómüvel szerelt gépekre ültek át. Az az út, amelyet önök kiköveztek, eredményes és sikeres volt. Azt hiszem, ezt mindennél jobban bizonyítja az, hogy ma itt vagyunk – emelte ki ünnepi beszédében Orosz Zoltán vezérőrnagy, majd arról beszélt, hogy 2009-ben több jeles évfordulót is ünnepelnek a magyar katonák. Nemcsak a NATO megalakulásának hatvanadik, és hazánk NATO csatlakozásának tizedik évfordulóját, hanem az önkéntes haderő megalakulásának ötödik évfordulóját is. Ezen ünnepek mellett méltán lehet megemlíteni a hazai hangsebesség fölötti repülés kezdetének fél évszázados jubileumát is.

Knoll Gyula nyugállományú ezredes, az első MiG-19-es vadászrepülő század egykori parancsnoka felelevenítette az ötven évvel ezelőtt lejátszódott történelmi eseményeket. Elmondta: a Szovjetunióból érkezett sugárhajtású vadászgépek berepülése 1959. április 20-án történt meg, a hangsebesség áttörése pedig május 16-án. Az egykori vadászpilóta beszélt a MiG-19-es repülőgépek kisebb baleseteiről és azokról a tragédiákról is, amelyek bajtársaik életét követelték. A halottak emlékének a találkozó résztvevői egy perces néma felállással tisztelegtek.

– Mi pilóták úgy szálltunk fel több ezerszer, hogy tudtuk, a halál ott lebeg felettünk, bármikor lecsaphat ránk – mondta Knoll Gyula, majd arról beszélt, hogy a katonai repülők élete sosem volt könnyü. De hiszi, hogy érdemes volt és jelenleg is érdemes a hazát a levegőből védeni, szolgálni.

Ezt követően Berec Zoltán ezredes, a Szentgyörgyi Dezső repülőbázis törzsfőnöke a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség felépítéséről tájékoztatta a találkozó résztvevőit. Majd a bázis történetéről feladatairól és a Kecskeméten rendszeresített repülőeszközökről, vagyis az L–39-es Albatroszokról, a MiG–29-esekről, a Gripenekről és az AN–26-os szállító-repülőgépekről beszélt.

A program egy Gripen vadászrepülőgép mürepülő bemutatójával folytatódott. A pilóta, Ványik Attila százados azt a programját mutatta be, amellyel a repülőnapra készült. A vendégek ezután a földön megtekinthették az Albatrosz, a MiG–29-es és a Jas–39 Gripen vadászrepülőgépeket. Eme, úgynevezett statikus bemutatóra különösen kíváncsiak voltak az egykori vadászpilóták, hiszen tudni szerették volna, hogy az ötven évvel ezelőttihez képest, hogyan is néz ki egy mai vadászgép pilótafülkéje.

A találkozó egyik résztvevője, Makk László nyugállományú ezredes a honvedelem.hu érdeklődésére elmondta: ő maga is tagja volt annak az első tizenkét pilótának, akik, még a gépek Magyarországra érkezése előtt, a Szovjetunióban kapták meg az átképzést a MiG–19-es típusra. Az egykori vadászpilótáról az is kiderült, hogy rokona, egészen pontosan nagybátyja a jelenleg Moszkvában, a NATO Katonai Összekötő Hivatal vezetőjeként szolgáló Makk László mérnök vezérőrnagynak.

– A berepüléseket követően én magam is tartottam hangsebesség feletti bemutató repülést az akkori honvédelmi miniszternek Taszáron. A hangsebességet a repülőtér felett kellett áttörnöm. Én a gépben nem éreztem semmi különöset, csak láttam, amint a müszerfal kijelzői mutatják: átléptem a hangsebességet. Bezzeg a földön jól hallották a hangrobbanást. Később, a landolás után pedig viccesen azt mondták nekem, hogy még a füszálak is elhajoltak a robbanás következtében – emlékezett Makk László.

A nyugállományú ezredes elmondta azt is, hogy a MiG-19-esről később átképezték a MiG-21-es vadászgépre is. Ezzel a két típussal összesen több mint 2800 órát repült. Aktív katonai pályafutását 1976-ban fejezte be, ekkor a MALÉV-nél helyezkedett el, ahol egy átképző tanfolyam elvégzése után Tu-134-es típusú utasszállító repülőgépeken repült tovább berepülő és oktató pilótaként. Sőt a kecskeméti katonai repülőtér névadójának fiával, Szentgyörgyi Dezsővel is együtt repült. Éveken keresztül ő volt az állandó navigátora. Polgári pilótaként tíz évet repült még, katonai és civil pilóta pályafutása során összesen 6800 órát töltött a levegőben.

A magyarországi hangsebesség fölötti repülés ötvenedik évfordulója alkalmából rendezett kecskeméti találkozó késő délutánba nyúló baráti beszélgetéssel ért véget. Ezen a résztvevők felelevenítették a régi emlékeket, és történeteket.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 09. 07., 16:24
A Készenléti Rendőrség Légirendészeti Szolgálatának tervezett gyakorlata közben, 2023. szeptember 7-én 14 óra 44 perckor Balatonszéplak közelében, a parttól kb. 300 méterre – jelenleg tisztázatlan okból – a tó vizébe zuhant egy MD 500E típusú helikopter.
2023-09-13 11:37:36
1995. szeptember 13-án este összeütközött a levegőben a Magyar Légierő két gépe. A 16-os oldalszámú Szu-22-es hajtóműve az ütközés következtében leállt, az újraindítása sikertelen volt. A gép Kapoly közelében lezuhant, Katona István őrnagy sikeresen katapultált. A másik gép a 14-es oldalszámú MiG-23UB volt, amelynek az ütközéskor súlyosan megsérült a függőleges vezérsíkja, így a gép oldalkormánya is. A fedélzeten az első ülésben Katovics Balázs százados, hátul Mizsei Mihály százados foglalt helyet. A sérült géppel visszafordultak Pápára, de a leszállóirányra történő fordulás után instabillá vált a gép és lezuhant. A becsapódást nem élték túl a pilóták…
2023-09-13 10:21:12
Az Emirates az ausztráliai Sydneybe közlekedő járatait kizárólag Airbus A380-as repülőgépekkel fogja üzemeltetni. A légitársaság a 2023. november 4-től indítja harmadik, naponta közlekedő járatát, és ezzel hetente 2000 plusz ülőhelyet tud biztosítani a kontinens legnagyobb városába.
2023-09-04 14:31:35
A világ egyik legismertebb és legkedveltebb repülőnapjához idén nem volt kegyes az időjárás. Pénteken és szombaton is támadtak a zivatarfelhők - de a katonai repülés rajongóinak tízezrei szerencsére kitartottak. Volt miért: igazi csodák és veterán óriások egyaránt meglátogatták a rangos eseményt.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 09. 20., 12:04
Ismét magyar hajózó nyerte el az ostravai repülőnap közönségdíját. Idén Szentendrei Dávid százados Gripen demo programjával bizonyult a legjobbnak.
2023. 09. 20., 10:53
Alkatrészek gyártásával és karbantartásával bővíti tevékenységi körét a két német nagyvállalat, a Lufthansa csoport és a Rheinmetall.
2023. 09. 18., 10:17
A Bács-Kiskun vármegyei községben, Madarason tizenhat éve, 2007-ben egy kopjafa-emléktáblát állítottak a második világháborúban lezuhant repülőgép áldozatai számára. A 79 évvel ezelőtti tragédiára idén, szeptember 14-én szentmisével, beszédekkel, versekkel és koszorúzással emlékeztek.
2023. 09. 15., 11:17
A Magyar Honvédség Airbus A319-es szállító repülőgépével érkezett haza Törökországból az amerikai barlangkutató, Mark Dickey mentésében oroszlánrészt vállaló 29 fős magyar mentőcsapat, szeptember 15-én.

  Legfrissebbek most

Egy egészen friss hír nyugati szomszédunktól: a 2023. szeptember 20-i bejelentés értelmében Ausztria - hazánkhoz hasonlóan - szintén a brazil KC-390-es közepes, többfeladatú katonai szállító repülőgépet vásárolja meg.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A most belépő fiatalok történelmi jelentőségű korszakban válhatnak a hazájuk védelmében aktív részt vállaló katonákká – fogalmazott a Magyar Nemzetnek adott interjújában dr. Böröndi Gábor vezérezredes.