2023. 06. 04.
Bulcsú
: 371 Ft   : 344 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sárkányfészek skót időjárásban

JETfly  |  2005. 06. 15., 13:08

A Dragon Nest gyakorlatot tavaly augusztusban rendezték meg először. A közös kiképzési repülésben akkor angol, svéd és magyar résztvevői voltak. Idén csak az angol és magyar vadászpilóták készültek a közös kiképzésekre, hogy csiszolják gyakorlati légiharc tudásukat.

Egy-egy közös kiképzési gyakorlat fontos eleme minden NATO vadászpilóta képzésének. Alapvetően egy hajózó saját bázisán, saját századtársai ellen saját vagy jól ismert repülőgépek ellen tanulja meg, sajátítja el a légiharc különféle elemeit. A legnagyobb fejlődést olyan körülmények között lehet elérni mikor nem ismert gép típus, ismeretlen harceljárás, külföldi pilóta ellen esetleg ismeretlen terület felett hajtanak végre repüléseket. Ilyen kiképzési gyakorlat volt a Dragon Nest 2005 is, június 1. és 10. között Kecskeméten. A gyakorlaton a Royal Air Force 111. vadászrepülő századának Tornado F3 típusú vadászrepülői és a Dongó század MiG-29-esei hajtották végre az előírt gyakorlatokat.

A gyakorlat először elméleti képzéssel kezdődött, majd június 6-án indultak meg a repülések melynek során elsőként a légterekkel és egymás repülőinek tudásával ismerkedtek a pilóták. Erre legjobb módszer az egy-egy elleni légiharc. Hamar kivillant a két típus közötti különbség. A közel légi harc feladatoknál a MiG-29-es fordulékonysága, jó manőverezhetősége verhetetlenné tette a magyar pilótákat. A távol légiharc feladatoknál, az AMRAAM rakéták és a Tornado messzebb látó radarja segítette győzelemre a vendégeket. A magyar hajózók egy –egy BVR bevetésen, így két dologra figyeltek. Megpróbálják megakadályozni, hogy befogja őket az ellenséges repülő radarja, ha befogta, különböző légimanőverek, taktikák segítségével zavarják meg, veszítessék el a befogást. Ha ez sikerült, akkor már csak közel légiharc távolságra kellett csalogatni az ellenséges madarat és már biztosítva volt a siker.

Az egy-egy elleni küzdelmek után lépésről lépésre nehezedtek, azaz nehezedtek volna a repülési feladatok. A tervek szerint a kettő-egy és a kettő-kettő elleni feladatok után COMAO feladatokat hajtottak volna végre, de ezek csak tervek maradtakA házigazdáknak a nagy kihívást a kettő-egy elleni légiharc jelentette. Itt egy MiG-29-esre támadott két Tornado. A feladat egyik nehézsége, hogy a vendég vadászgépeken a modern közel-légiharc rakéta az ASRAAM imitátora is fent volt, így ők könnyebb tudták volna legyőzni az egyedül repülő magyar vadászgépet. A bevetések utáni egyeztetésen kiderült nem volt olyan egyszerü a MiG-29 ellen küzdeni. Hiába volt jobb fegyverzet, jobb radar a NATO gyakorlatokon edződött házigazdák okoztak egy-két fejtőrést vendégeiknek.

A feladatok kiértékelését segítette az angolok rendszere. Egy sikeres repülés után minden mozzanatról, indított rakétáról, a gépek manővereiről pontos rajzot kaptak a résztvevők, így a debriefing, a repülés utáni értékelés is egyszerübbé vált. Némely bevetés során, annyira elkapta a harci szellem a pilótákat, hogy már a tapasztalt légiirányító sem tudta követni a történéseket. Az eseményeket röviden csak így kommentálta a papíron, FOX 3 mindenkitől- minden irányból.Az első három nap a Dragon Nest 2005 résztvevő az egy-egy elleni légiharctól eljutottak a kettő-kettő elleni légiharcig. Naponta két hullámban, ahárom nap alatt közel húsz bevetést hajtottak végre és már lelkiekben készültek a következő két nap kiemelt eseményeire. A tervek szerint csütörtökön vegyes kötelékben hajtottak volna végre csapásmérő feladatokat, pénteken pedig COMAO feladatra szálltak volna fel az angol Tornadok, a magyar Albatrosok és MiG-29-esek.

Az időjárás azonban áthúzta a résztvevők számításait. A szerdai repülési napon már többször megjegyezték a vendégek: Az idő olyan, mint otthon nálunk, Skóciában. Sajnos az idő csak romlott és sem csütörtökön sem pénteken nem szállhattak fel a gépek feladat teljesítésre, így most nem tudtuk meg, hogyan tud együtt müködni egy támadás során egy MiG-29 és egy Tornado illetve sikerül-e megvédeni a repülőbázist az angol támadás ellen. Reméljük és a szervezők is remélik, ezekre a kérdésekre hamarosan választ kapunk.

A gyakorlat hivatalos feladatai mellett fontos mozzanata volt egymás repülőtechnikáinak megismerése egy hátsó-üléses repülés során. Az angolok közül egy pilóta Albatrosszal egy pedig Kilián Nándor ezredes irányította MiG-29-essel ismerkedett a levegőben. Kelvin Truss őrnagy természetesen el volt ragadtatva a Fulcrum repülő tudásától és maximális élvezte. A meghívást az angolok viszonozták és elsőként, és most már tudjuk egyedüliként Peszeki Zoltán századost szíjazták be a Tornado F3 fegyveroperátor ülésébe. Repülése után elmesélte, hogy neki különösen izgalmas volt Tornadoval repülni, mivel annak idején a hazánkban rendszeresített varia-szárnyas vadászgéppel a MiG-23-sal repült. Az irányítása hasonló két gépnek, a szárny-nyilazást itt is manuális állítja be a pilóta, de a Tornado erősebb és gyorsabb. A MiG-29-hez hasonlítva érződik, hogy manőverezhetőségben jobb a Fulcrum. Egy-egy mürepülő elem végrehajtásánál, például orsó, jobban oda kellett figyelni a botkormány kimozdítására. A repülés érdekessége, hogy a gépet vezető Rich Hoskison őrnagy a hívónév választást felajánlotta Peszeki Zoltánnak, aki a legtermészetesebb módon közölte, hogy a felszálló Tornado F3 hívó neve: Titan 329, ami Zozo saját hívó neve.

A Dragon Nest 2005 gyakorlat befejeződött. Az időjárás miatt elmaradt gyakorlások ellenére eredményesnek mondható. A vendég angol pilóták gyakorlatot szereztek a MiG-29 elleni közel és távol légiharcban. Ez fontos elem, mert jelenleg a nem NATO tagországok légierőiben sok helyen előfordul a Fulcrum. Gyakorolták az egy-egy, kettő-egy és kettő-kettő elleni légi hadviselést.

A magyar pilóták újra léptek egyet. Gyakorolták, és némelyek most sajátították el a kettő- egy elleni légiharc fortélyait. A tíz nap fontos lépés volt a szeptemberben, Norvégiában megrendezésre kerülő NATO Air Meet 05 gyakorlaton való részvételhez. Angolul kommunikáltak, szerveztek briefinget és debriefinget tartottak, így már nem okozhat gondot a részvétel a nemzetközi gyakorlaton.

A Dragon Nest idei gyakorlatán talán a legnagyobb eredménye a baráti kapcsolatok kialakulása. Az angol század már a gyakorlat alatt meghívta magyar kollégáikat skóciai bázisukra, amit lehetőség szerint teljesítenek is. A tervek szerint a Dragon Nest gyakorlat tovább folytatódik, hogy egyre több tapasztalatot szerezhessenek a gyakorlatokon résztvevő vadászpilóták.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 05. 23., 13:14
A Magyar Honvédség az űrhajósjelöltek felkészítésének korábbi fázisaiba is bekapcsolódott. Nem csupán a repülőorvosi egészségügyi vizsgálatokat végezték el rajtuk az MH Egészségügyi Központ kecskeméti telephelyén, de Gripen repülőgépekkel is repültek azok hátsó ülésében.
2023. 05. 05., 14:23
2023. április 25-én sor került a Hürjet prototípusának első felszállására. A Turkish Aerospace Industries újdonságát elsőként 2018-ban, Farnborough-ban (mock-up) láthattuk.
2023. 04. 27., 14:10
A Magyar Honvédségnél zajló modernizációs folyamat fellegvára Szolnok, ahová - a H145M könnyű helikopterek hadrendbe állítása után - nyáron már megérkeznek a H225M közepes szállítógépek is. Új technika és új parancsnok: dr. Bali Tamás ezredes úrral a Tisza parton történt változások mellett saját szakmai életútját is áttekintjük.
2023-05-21 22:36:21
Mint ahogy arról már ehavi programajánlónkban beszámoltunk, május utolsó vasárnapján repülőnapot rendeznek Mezőkövesd repülőterén! Olvasóink kérésének eleget téve, most összegyűjtöttük a tudnivalókat a közelgő Bükk-Mátravidéki Airshow-ról.
2023-05-15 12:16:55
2023. május 10-én, szerdán immár a hetedik előadásra került sor a Hadak útján hadtörténeti előadás-sorozat keretében. Ez alkalommal Németh Zoltán nyugállományú őrnagy, vadászpilóta tartott vetítettképes előadást a nagykanizsai Halis István Városi Könyvtárban.
2023-05-15 11:18:35
Az Emirates légitársaság újabb digitális szolgáltatást vezet be, hogy még kényelmesebbé tegye az utazást. A Dubajból induló utasok többsége május 15-től a papíralapú változat helyett mobil beszállókártyával utazhat, amellyel gyorsabbá és egyszerűbbé válik a biztonsági ellenőrzés és a beszállás.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 06. 02., 11:20
A háború miatt elmarad a kecskeméti Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató – közölte a Honvédelmi Minisztérium június 2-án.
2023. 06. 02., 09:14
Ezt mi sem ússzuk meg – gondolhatta bárki, aki 2013 júniusának elején az ausztriai áradásról készült televíziós híradásokat látta, hiszen a Dunán lefolyó hatalmas vízmennyiség rekordméretű árvizet ígért Magyarországnak. Ennek megfelelően megkezdődött a felkészülés a védekezésre.
2023. 06. 01., 09:49
A Magyar Légierő minden fegyverneme, alakulata megmozdult, a vezetési elemek, a készenléti szolgálatok, a katonai szervezetek repülő-, helikopter és légvédelmi rakétacsapatai komplex és valós feladat végrehajtásukkal demonstrálták a légierő jelenlegi képességeit a Kék Villám 2023/2 gyakorlaton.
2023. 06. 01., 09:20
Több mint húsz év után ismét valós repülőtéri és hangár környezetben, az Aeroplex műszaki bázisán tettek szakmai vizsgát a középiskolai képzésben végzős repülőgép-szerelő és műszerész diákok.

  Legfrissebbek most

A háború miatt elmarad a kecskeméti Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató – közölte a Honvédelmi Minisztérium június 2-án.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Éleslövészeten bizonyítottak a PzH 2000-es önjáró tüzérségi eszközök a Bakonyban. Bár a típus még igen friss a Magyar Honvédség kötelékében, és ezáltal a kezelőszemélyzetek még javában gyakorolják a különböző eljárásrendeket, annyi már e kezdeti időszakban is bizton állítható, hogy a jól felkészített szakemberek kezében a haditechnikai eszközök eddig ritkán látott eredményeket érnek el.