2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sárkány fészek Kecskeméten

JETfly  |  2004. 09. 08., 09:32

A svéd, az angol és magyar légierő egy-egy csapata közös gyakorlaton vett részt Kecskeméten augusztus 22 és 31 között. Az angolok F3 Tornado-val, a svédek Gripennel, a házigazdák MiG-29-el és L-39 Albatrosszal repülték a különböző feladatokat. A Dragon Nest 04 hadgyakorlatról és a MiG-29-es vadászgép légiharc jellemzőiről (modern légiharc) a JETfly DVD és videofilmet készít, amelynek tervezett megjelenési ideje 2004. november vége. Részletek hamarosan a JETfly oldalain!

Egy-egy ilyen gyakorlat szervezése 1-1,5 évvel hamarabb kezdődik meg. Itt határozzák meg a résztvevő csapatokat, haditechnikát és a gyakorlat célját. A Dragon Nest 04 gyakorlat fő célja a különböző típusú repülőgépek sikeres együttmüködésének fejlesztése hadmüveleti körülmények között.

A résztvevő nemzetek még plusz feladatokat terveztek maguknak. A legizgalmasabb a svéd tábor volt. Egy teljes hadmüveleti egység települt Kecskemétre. Sátor városukból irányították a gépek kiszolgálását, a pilóták felkészítését a „ bevetésekre” és folyamatosan tartották a kapcsolatot az anyabázissal. A legérdekesebb talán egy telefon a svéd táborba a magyar szervező központból, amelynek útvonala a következő: magyar szervező központ- magyar telefonközpont-müholdas kapcsolat-svéd anyabázis- müholdas kapcsolat- svéd kitelepült egység. Ilyen egyszerü.

Az angolok célkitüzése rövid és egyszerü volt, a MiG-29-esek elleni légiharc gyakorlása.A vendéglátók vállalták természetesen a legtöbb feladatot. Legfontosabb program a NATO AIR MEET 2004 gyakorlatra való felkészülés volt. Emellett a hajózó állomány gyakorolta a NATO-ban alkalmazott harceljárásokat, a müszaki személyzet pedig kereszt-kiszolgálási feladatokat sajátított el és gyakorolt a Tornado F3 és a Gripen típusokon.

A gyakorlat érdemi része augusztus 23-án, hétfőn kezdődött. Délelőtt érkeztek meg a külföldi vadászgépek öt darab Tornado F3 és öt együléses JAS-39A és egy kétüléses JAS-39B. Az első gyakorlások már aznap megkezdődtek. Két MiG-29 vadászgép fedélzetén Szabó Zoltán százados és Ádám József őrnagy szállt fel két Gripen ellen, egyikben a svéd század parancsnoka, Fansson Magnus alezredes repült. A közel egy óra alatt egy-egy elleni manőverező légiharcot vívtak. A leszállás után tapasztalataikról faggattam a magyar hajózókat. Topi nem volt túlságosan elégedett. A szétválás után a Gripen szembefordulásáig tudta követni a svéd sárkányt. Utána már szinte észrevehetetlen volt az égen. Ebben a helyzetben még a „Sjel” sisakcélzó sem segített. Ádám Joe csak mosolygott az eseményeken. Ő tudta mire számíthat, tapasztalt Gripen vadász. Tudja mire kell figyelni, ha ellene küzd az ember. Beszélgetésünk után debriefing, a tapasztalatok megbeszélése. Topi nem felejtette le a tapasztaltakat, pár nap múlva már mosolyogva mesélte, ma nem sikerült eltünnie a svéd célnak.

Beszélgetésünket a Tornado-k dübörgő felszállása miatt kicsit megszakítjuk, de gondolataimban már kíváncsi vagyok, milyen eredményt nyújt most az orosz front vadász magyar kézben az angol gép ellen. Aki ismeri a Tornado közel légiharc tulajdonságát az már tippelhet az eredményre. Kíváncsi vagyok, hányan találták volna el az eredményt. Tornado F3-MiG-29  0:5. Természetesen ez az eredmény Máté Attila őrnagy-Gárdus Tibor alezredes páros tudásának is köszönhető.

Az első napok így telnek, folyamatosan nehezítve a feladatokat. Keddre, szerdára már 2 - 2 elleni harcok vannak tervezve. Ezen feladatokat csak részben tudták megoldani a résztvevők. Az ok, müszaki. Mindkét vendég nemzet gépei küszködtek technikai problémákkal, így hol egy Tornado, hol egy Gripen nem tudott felszállni a közös feladatra. Ezen tekintetben a magyar müszaki állomány jól vizsgázott. Magyar gép felszállása nem maradt el müszaki ok miatt, a kisebb problémákat gépcserével, javítással gyorsan orvosoltak. Így a megbízhatósági versenyt a MiG-29 nyerte. 

A három nap alatt teljesített DACT ( Dissimilar Air Combat Training- különböző típusú repülőgépekkel történő légiharc-kiképzés) feladatok felkészülést jelentett a következő napok nagy feladataira. Két nap alatt négy COMAO ( Composite Air Operations-tömeges légicsapások) feladat repülését tervezték. A gyakorlat vezetői terveznek az időjárás pedig eldönti, hogyan telik a két nap. A csütörtökre érkezett front az összes tervet keresztül húzta. Péntek délelőtt a gyakorlat légtere már repülésre alkalmas volt, így nem akadályozta meg semmi, hogy a négy darab JAS-39 megtámadja a Tornadok-ból, MiG-29-esekből, L-39 Albatrosokból és egy An-26 szállítógépből álló köteléket. Délután szerepcsere. Most a Fulcrumok a támadók. A gyakorlat érdekessége, hogy a kétüléses Gripen hátsó ülésén Kilián Nándor ezredes, ezredparancsnok figyelhette, mit lát a svéd pilóta a feladat alatt. A monokróm kijelzőn pillanatok alatt megjelennek a támadó gépek jelei. A radar a fedélzeti komputer segítségével azonosítja a repülőgép típusát, a felszerelt fegyverzetet. Az adatok alapján már látható a MiG-29 fegyverzetének ható távolsága. Innen már csak két dologra figyel a negyedik generációs pilóta. Ne repüljön a kiszámított, kivetített hatósugárba és minél hamarabb célozza be az ellenséges gépet.

A Dragon Nest 04 gyakorlat sikeresen záródott mind három fél megelégedésével. A gyakorlat nagy eredménye, hogy az együttmüködésnek nincs vége. Mindkét külföldi csapattal további közös programokat tervez a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis vezetése.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-13 12:52:44
25 éve, 1999. március 12-én csatlakozott Magyarország az Észak-atlanti Szerződés Szervezetéhez: a jubileum kapcsán földi és légi bemutatókkal tarkított ünnepséget rendeztek Tatán, az MH Klapka György 1. Páncélosdandár alakulatánál, ahol beszédet mondott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. Mutatjuk a helyszíni fotókat!
2024-03-11 14:35:49
A Magyar Légierő pilótái a legjobbak közül valók, és a veszélyek korában kiemelt erkölcsi és anyagi megbecsülést érdemelnek. Tudásuk, szolgálatuk kulcsfontosságú Magyarország biztonságának védelmében. Ezért jelentős – decemberig visszamenőleges – béremelésükről döntöttünk – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin