2024. 06. 17. hétfő
Alida, Laura
: 398 Ft   : 372 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Világelsőként repült az Emirates 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal működő A380-as óriásgéppel

Világelsőként repült az Emirates 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal működő A380-as óriásgéppel
JETfly  |  2023. 11. 22., 13:04
Világelsőként repült az Emirates 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal működő A380-as óriásgéppel

Az Emirates jelentős lépést tett a fenntartható repülőgép-üzemanyagok (SAF) kutatása, gyártása és felhasználása tekintetében, mivel a világon először tesztelt élesben 100 százalékban SAF-fal működő hajtóművet Airbus A380-as óriásgépen. Az ilyen jellegű alternatív üzemanyag segítségével akár 85 százalékkal is csökkenthető lehet a kereskedelmi gépek hajtóművének szén-dioxid kibocsátása.

Az Emirates a világ első légitársasága, amely 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal (SAF) hajtott végre A380-as bemutatórepülést. A repülőgép négy hajtóművéből egyben használt SAF üzemanyagot, és így szállt fel a Dubai Nemzetközi Repülőtérről (DXB). A kísérlet célja annak vizsgálata, hogy a SAF teljes mértékben alkalmas-e a hagyományos repülőgép-üzemanyag helyettesítésére, valamint megfelel-e a műszaki és teljesítmény-követelményeknek. A fenntarthatóbb alternatívát jelentő SAF a hagyományos sugárhajtómű-üzemanyaghoz képest akár 85 százalékkal* is csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást az üzemanyag életciklusa során. 

A mostanihoz hasonló próbarepülések szükségesek a 100 százalékos SAF-repülések jövőbeni szabványosításához, minősítéséhez, és ahhoz, hogy a nemzeti hatóságok szélesebb körű stratégiákat fogadjanak el a fenntartható repülőgép-üzemanyag gyártásának és terjesztésének támogatására. A SAF jelenleg a kereskedelmi célú repüléseken használt hajtóművekben 50 százalékos keverési határértéknél van maximalizálva.

Az Emirates A380-as bemutatórepülésére a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) harmadik, a légi közlekedésről és az alternatív üzemanyagokról szóló konferenciáján (CAAF/3) került sor, ahol a légiközlekedési iparág, a nemzetközi szervezetek, a szabályozó testületek és a szakpolitikai döntéseket hozó magas rangú tisztviselők is jelen voltak. A tesztrepülés műszaki értékelésén és adatelemzésén a repülőgépgyártó Airbus, a hajtóműgyártó Engine Alliance és Pratt & Whitney, valamint a fenntartható üzemanyagért felelős Neste, Virent és ENOC munkatársai közösen dolgoztak. Bár ez volt az első alkalom, hogy egy A380-asnál cseppfolyósított SAF-ot használtak, nem történt külön átalakítás, az elvárás ugyanis az volt, hogy a repülőgép meglévő rendszerei teljes mértékben kompatibilisek legyenek az új üzemanyaggal. A gép 4 tonna 100 százalékos SAF-fal szállt fel**, amelyet az előzetesen tesztelt Engine Alliance GP7200-as hajtómű és a Pratt & Whitney Canada PW980-as segédhajtómű használt, míg a másik három hajtóműben hagyományos sugárhajtómű-üzemanyag volt.

Az Emirates régóta törekszik a SAF felhasználásának, gyártásának és kínálatának bővítésére. Év elején végrehajtotta a régió első 100 százalékban SAF-üzemű bemutatórepülését egy Boeing 777-300ER repülőgéppel. Októberben felszálltak az Emirates első, Shell Aviation fenntartható üzemanyagot használó menetrendszerinti járatai Dubajból – a Shell több mint 1 millió liter SAF-keverék üzemanyagot szállított a légitársaság dubaji központjába. Az Emirates kibővítette partnerségét a Nestével, amelynek eredményeként 2024-ben és 2025-ben több mint 113 ezer hektoliter SAF üzemanyagkeveréket szállítanak az amszterdami Schiphol és szingapúri Changi repülőterekről induló járatai működtetéséhez. A légitársaság jelenleg Norvégiába és Franciaországba szállít SAF keveréket az onnan induló járatai üzemeltetésére, tervei szerint pedig tovább bővíti a felhasználását más reptereken is, a rendelkezésre álló SAF kínálattól függően.

Sajtóközlemény

*A bevált életciklus-értékelési (LCA) módszerekkel, például a CORSIA-módszertannal számítva 

* A Neste által biztosított HEFA-SPK (hidrogénnel feldolgozott észterek és zsírsavak szintetikus paraffin kerozinja) és a Virent által biztosított HDO-SAK (hidrogénnel oxigénmentesített szintetikus aromás kerozin). Az ENOC biztosította a HEFA-SPK-ból álló tiszta SAF-üzemanyagot, keverte össze fenntartható légi kerozinnal (SAK) a repülőtér erre kijelölt létesítményében, és töltötte be a repülőgépbe.

Forrás: FLOW PR

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 31., 12:45
Február 23-án került aláírás a magyar légierő vadászgép flottájának bővítését jelentő szerződésre: négy JAS 39C Gripen érkezik a SAAB szerelőcsarnokból Kecskemétre. Az Aranysas interjúja Gróf Gergely ezredessel, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnokával.
2024-06-03 13:23:02
Fonalka Marcell őrmester az Acélkocka Alap Altiszti Tanfolyam elvégzésének köszönhetően tölti mindennapjait a Gripen-hangárban, feladata a Magyar Honvédség vadászgépeinek szerelése és javítása. Miért ezt az utat választotta?
2024-05-30 10:31:59
„Köszönöm az elmúlt öt-hat esztendőben végzett munkáját mindazoknak, akik lehetővé tették, hogy ezt az emlékművet itt a bekötőút elején felállíthattuk” – mondta Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes, május 29-én, a 8-as számú főút és a szentkirályszabadjai repülőtérre vezető út találkozásánál felállított Mi-24 harci helikopter-emlékmű avatóünnepségén.
2024-05-28 10:47:33
A hadműveleti képességek fenntartása, továbbfejlesztése érdekében a Magyar Légierő számára kiemelt jelentőségű NATO egységbe integrálva, nagy kötelékben gyakorlatozni. Rövid beszámoló az idei Lion Effort gyakorlatról.
2024-05-27 12:14:23
2018 után újra hazánk ad otthont a Nemzetközi Katonai Sporttanács által szervezett 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokságnak – jelentette be dr. Bali Tamás ezredes, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár dandárparancsnoka a Szolnok-Szandaszőlős Sportrepülőtéren tartott sajtótájékoztatón, május 24-én, pénteken.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 06. 14., 10:39
A kilencvenes évek elején az amerikai haditengerészet légiereje átalakulóban volt.
2024. 06. 11., 14:00
Számos munkaterület összehangolása szükséges ahhoz, hogy a bosznia-hercegovinai EUFOR Althea művelet magyarok katonák által biztosított MEDEVAC, azaz egészségügyi kiürítési képessége porszem nélküli gépezetként tudjon működni.
2024. 06. 10., 10:57
Légtérzár, menetrendi változások, biztonsági aggályok, csomagfeladás és a szakszervezetek sztrájkfenyegetése.
2024. 06. 04., 13:31
A pezsgő ballószögi kulturális életnek egyik kiemelkedő színfoltja volt a napokban befejeződött repülős rendezvény, melyet a ballószögi repülőtér fennállásának 30. évfordulója alkalmából tartottak meg.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Egy új harcjármű rendszerbe állításakor az első lépések egyik legfontosabbika a kezelők vezetési rutinjának megszerzése. A június 11-ei héten az MH Klapka György 1. Páncélosdandár egyik legkorszerűbb eszközével, a Leopard 2A7HU típusú harckocsival gyakorolják a harcjárművezetők többek között a közúton való közlekedést.