2025. 03. 18. kedd
Ede, Sándor
: 399 Ft   : 366 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Világelsőként repült az Emirates 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal működő A380-as óriásgéppel

Világelsőként repült az Emirates 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal működő A380-as óriásgéppel
JETfly  |  2023. 11. 22., 13:04
Világelsőként repült az Emirates 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal működő A380-as óriásgéppel

Az Emirates jelentős lépést tett a fenntartható repülőgép-üzemanyagok (SAF) kutatása, gyártása és felhasználása tekintetében, mivel a világon először tesztelt élesben 100 százalékban SAF-fal működő hajtóművet Airbus A380-as óriásgépen. Az ilyen jellegű alternatív üzemanyag segítségével akár 85 százalékkal is csökkenthető lehet a kereskedelmi gépek hajtóművének szén-dioxid kibocsátása.

Az Emirates a világ első légitársasága, amely 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal (SAF) hajtott végre A380-as bemutatórepülést. A repülőgép négy hajtóművéből egyben használt SAF üzemanyagot, és így szállt fel a Dubai Nemzetközi Repülőtérről (DXB). A kísérlet célja annak vizsgálata, hogy a SAF teljes mértékben alkalmas-e a hagyományos repülőgép-üzemanyag helyettesítésére, valamint megfelel-e a műszaki és teljesítmény-követelményeknek. A fenntarthatóbb alternatívát jelentő SAF a hagyományos sugárhajtómű-üzemanyaghoz képest akár 85 százalékkal* is csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást az üzemanyag életciklusa során. 

A mostanihoz hasonló próbarepülések szükségesek a 100 százalékos SAF-repülések jövőbeni szabványosításához, minősítéséhez, és ahhoz, hogy a nemzeti hatóságok szélesebb körű stratégiákat fogadjanak el a fenntartható repülőgép-üzemanyag gyártásának és terjesztésének támogatására. A SAF jelenleg a kereskedelmi célú repüléseken használt hajtóművekben 50 százalékos keverési határértéknél van maximalizálva.

Az Emirates A380-as bemutatórepülésére a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) harmadik, a légi közlekedésről és az alternatív üzemanyagokról szóló konferenciáján (CAAF/3) került sor, ahol a légiközlekedési iparág, a nemzetközi szervezetek, a szabályozó testületek és a szakpolitikai döntéseket hozó magas rangú tisztviselők is jelen voltak. A tesztrepülés műszaki értékelésén és adatelemzésén a repülőgépgyártó Airbus, a hajtóműgyártó Engine Alliance és Pratt & Whitney, valamint a fenntartható üzemanyagért felelős Neste, Virent és ENOC munkatársai közösen dolgoztak. Bár ez volt az első alkalom, hogy egy A380-asnál cseppfolyósított SAF-ot használtak, nem történt külön átalakítás, az elvárás ugyanis az volt, hogy a repülőgép meglévő rendszerei teljes mértékben kompatibilisek legyenek az új üzemanyaggal. A gép 4 tonna 100 százalékos SAF-fal szállt fel**, amelyet az előzetesen tesztelt Engine Alliance GP7200-as hajtómű és a Pratt & Whitney Canada PW980-as segédhajtómű használt, míg a másik három hajtóműben hagyományos sugárhajtómű-üzemanyag volt.

Az Emirates régóta törekszik a SAF felhasználásának, gyártásának és kínálatának bővítésére. Év elején végrehajtotta a régió első 100 százalékban SAF-üzemű bemutatórepülését egy Boeing 777-300ER repülőgéppel. Októberben felszálltak az Emirates első, Shell Aviation fenntartható üzemanyagot használó menetrendszerinti járatai Dubajból – a Shell több mint 1 millió liter SAF-keverék üzemanyagot szállított a légitársaság dubaji központjába. Az Emirates kibővítette partnerségét a Nestével, amelynek eredményeként 2024-ben és 2025-ben több mint 113 ezer hektoliter SAF üzemanyagkeveréket szállítanak az amszterdami Schiphol és szingapúri Changi repülőterekről induló járatai működtetéséhez. A légitársaság jelenleg Norvégiába és Franciaországba szállít SAF keveréket az onnan induló járatai üzemeltetésére, tervei szerint pedig tovább bővíti a felhasználását más reptereken is, a rendelkezésre álló SAF kínálattól függően.

Sajtóközlemény

*A bevált életciklus-értékelési (LCA) módszerekkel, például a CORSIA-módszertannal számítva 

* A Neste által biztosított HEFA-SPK (hidrogénnel feldolgozott észterek és zsírsavak szintetikus paraffin kerozinja) és a Virent által biztosított HDO-SAK (hidrogénnel oxigénmentesített szintetikus aromás kerozin). Az ENOC biztosította a HEFA-SPK-ból álló tiszta SAF-üzemanyagot, keverte össze fenntartható légi kerozinnal (SAK) a repülőtér erre kijelölt létesítményében, és töltötte be a repülőgépbe.

Forrás: FLOW PR

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
2025-02-19 12:06:58
A Saab AB 2025. február 18-án új irodát nyitott Budapesten. A Magyar Honvédség, a svéd vállalat és a hazai védelmi ipar szereplői a jövőben kiemelt figyelmet fordítanak az avionikai fejlesztésekre, amelynek érdekében 2025-ben egy közös Légiképesség-fejlesztési Központot is létrehoznak.
2025-02-19 11:42:48
A szolnoki helikopterdandár forgószárnyasai február második felében a Bakonyban, a Kőrös-hegyi gyakorló- és lőtéren tartanak képességfenntartó lövészetet, ennek keretében először hajtanak végre éleslövészetet a Magyar Honvédség újonnan rendszerbe állított H225M típusú helikopterével – jelentette be a honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.
2025. 03. 14., 15:02
Közepes méretű rakéta szállt Tatárszentgyörgy fölött március 10-én. A több méter hosszúságú, 30 kilogrammos eszköz 1000 méteres magasságban repült. Felemelkedése elégedettséggel töltötte el a szemlélőket. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatói a honvédség segítségével indították a Mokka rakétatesztet.
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.

  Legfrissebbek most

„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.