2011 decemberének utolsó napjaiban több jó hír is napvilágot látott az orosz távolsági repülőerőkkel kapcsolatban. December 18-án ünnepelték a Tu-160 típusú bombázó repülőgép első felszállásának 30. évfordulóját, majd 20-án a távolsági repülőerők parancsnoka, A. Zsiharev vezérőrnagy egy sajtótájékoztató keretében arról beszélt, hogy várja a „birtokát”.
Mit jelent ez a kifejezés a vezérőrnagy kijelentésében? Elmondása szerint a légierő kötelékében szolgálatot teljesítő bombázó repülőgépek még hosszú időn keresztül rendszerben fognak maradni, aminek érdekében a repülőgépek időről időre nagyjavításon és modernizáción fognak átesni. Igaz ez a Tu-22M3 típusú repülőgépekre is, amelyek felújítása két fázisban zajlik: az első etapban a fedélzeti berendezéseket cserélik le, míg a második lépcsőben a repülőgép teljes avionikáját lecserélik – a fedélzeti lokátortól a pilótafülke müszerekig bezárólag. Sőt, sor kerül a Tu-22M3 repülőgépek NK-25 típusú hajtómüveinek nagyjavítására is. Arra vonatkozóan nem közöltek információkat, hogy a típus kap-e új hajtómüveket, esetleg új típusjelzéssel látják-e el a gépeket.
Hasonló programok várna a Tu-95MSz és Tu-160 stratégiai bombázó repülőgépekre is. Hosszas kutatómunka után határoztak úgy, hogy nem érdemes a repülőgépeken komoly konstrukciós változtatásokat végrehajtani. A mérnökök és a hadsereg képviselői arra az elhatározásra jutottak, hogy kifizetődőbb időnként a fedélzeti elektronikát frissíteni, modernizálni, megpróbálni így a világ élvonalában tartani a repülőgépeket.
Egy PAK DA terv az állítólagos tíz közül
Lehetséges, hogy ez is közrejátszott egy új, távlati repülőgép a PAK DA (Távolsági Repülők Perspektivikus Repülő-komplexuma) létrehozását szorgalmazó döntés megfogalmazásában.
2009-ben a Tupoljev tervezőiroda kapott megbízást a tervezőmunkákra. A kutatási fejlesztési munkákra aláírt szerződés időtartama három évre szólt, így a témával kapcsolatos kutatást már elvégezték, és most a tervezők az új bombázó-rakétahordozó repülőgép tervezésével foglalkoznak. A végleges terveket 2015-ig kell elkészíteni, amely után megkezdődhet a prototípus gyártása. A teszteket 2020-ig tervezik végrehajtani, majd az azt követő öt év múlva megkezdődhet a repülőgépek – amely pontos megnevezése még nem ismert – rendszeresítése.
Hozzávetőleg ettől az időponttól – 2025 – várható a „fizikailag kiöregedett” repülőgépek kivonása a távolsági repülőerők állományából. Zsiharev véleménye szerint az orosz stratégiai légierő jelenleg minőségileg nincs lemaradásban az amerikaihoz képest.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.