Az amerikai Lockheed Martin vállalat a napokban tette közzé, hogy teljesítette első repülését az F-16-os vadászgép legfejlettebb verziója, az F-16V Viper.
A repülőgépet, mely 2015. október 16-án emelkedett először a levegőbe, már felszerelték a Northrop Grumman által fejlesztett APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar) AESA rendszerű aktív fázisvezérelt radarral is.
A Lockheed Martin az F-16V verziót elsőként még a 2012-es szingapúri légiszalonon mutatta be. Az új Vipert, a már az előbb említett AESA rendszerű radaron kívül, modernizált pilótafülkével, új navigációs berendezésekkel, illetve AN/ALQ-213(V) elektronikai harc kezelőrendszerrel is felszerelik. Az új berendezések többsége megegyezik az F-35-ösön is alkalmazott modern rendszerekkel.
Számos országnak, mely napjainkban az F-16-ost üzemelteti, lehetőségük van F-16V szintre modernizálni repülőgépeiket. Az első vevő a Tajvani Légierő volt, mely 1,85 milliárd dollár értékben 145 darab Block 20-as verziójú F-16A/B átalakítását rendelte meg. Az utolsó gépek átvételét 2022-re datálják. Napjainkig a Lockheed Martin több mint 4 550 F-16-ost adott át a megrendelőknek.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.