2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kódneve: JAS-39 ECHO

Aranysas - Kővári László  |  2016. 07. 05., 09:38

Linköpingi Visszhang.

A svéd SAAB május 18-án ünnepélyes keretek között mutatta be a 39-8 jelzésű prototípust, amely a jól ismert és bevált Gripen legújabb JAS-39E változata. Első ránézésre csak apró különbségeket lát a felületes szemlélő, az Echo azonban nem túlzás, hogy egy kategóriaugrást eredményez, hiszen az eddig a könnyű harci gépek közé sorolt Gripen a közepes kategóriák képességeivel fog rendelkezni. Nem túlzó a párhuzam, a JAS-39E adottságai legalább annyival múlják felül a C/D-ét, mint a Super Hornet a Hornetét, azzal a lényeges különbséggel, hogy a svéd gép méretei messze kisebb mértékben növekedtek.

Az első példány teljes "harci díszben" állt a nyilvánosság elé, két a jövőben rendkívül fontos fegyverfajtával a felfüggesztőin. Az egyik a nagy távolságban lévő légi célok megsemmisítésére szolgáló, közös európai együttműködéssel fejlesztett és a rendszerbe állítás küszöbén lévő Meteor rakéta, a másik pedig az amerikai SDB kisméretű, de nagy távolságra autonóm módon elrepülő precíziós irányítású bomba, amelyből négyzáras felfüggesztők segítségével akár tucatnál többet hordozhat a JAS-39E. Hozzá kell tenni, hogy az említett új fegyvereket a Gripen C/D verziója is bevetheti a jövőben, amennyiben telepítik fedélzetükön az új, MS20-as szoftvercsomagot. A svéd légierőben ez már meg is kezdődött, így az új képességek egy részénél nem kell megvárni, míg az új Echo változat 2023-ra eléri a kezdeti bevethetőséget.

Három évvel később már mind a 60 "koronás" felségjelű JAS-39E szolgálatban áll, és ugyancsak teljesül a 36 darabos brazil megrendelés is. A gyártó természetesen további jelentős exportra számít, amelynek jó esélye van, hiszen a Gripen NG-nek is nevezett típus képességei ezt megalapozzák.

Minden új harci repülőgép létrejöttét megelőzik a hosszú távú védelempolitikai elemzések. Az utóbbi évek orosz fegyveres beavatkozásai nagymértékben befolyásolták a svéd honvédelmi jövőkép alakulását. Felmerülhet a kérdés, hogy a skandináv állam miért nem a jelenlegi legkorszerűbb elvek mentén fejlesztette tovább a Gripent. Az alacsony észlelhetőség, a "lopakodótechnológia" ténylegesen elsődleges fontosságú lehet egyes esetekben, de nem mindig. A ráfordítás hatalmas, az előny is, de vannak más módszerek, amelyekkel az ellenfél ez irányú képességeit legalább részben kompenzálni lehet. Mivel annak esélye, hogy a jövőben a svéd légierő vagy más a Gripen NG-t alkalmazó ország amerikai F-22-es vagy F-35-ös gépekkel kerül szembe egy konfliktus során, a nullánál alig lehet nagyobb, ezért tényleges "csúcsellenfélként" az orosz PAK-FA jöhet szóba. Annak kialakítása arra utal, hogy a "lopakodóképessége" kevésbé kifinomult, és ebből adódóan az észlelhetőség mértéke még orosz források szerint is nagyobb, mint a már szolgálatban álló ötödik generációs típusoké. A svéd koncepció ezért előnyben részesítette a felderítési képesség javítását és a csúcsszintű elektronikai ellentevékenység megteremtését, amivel ellensúlyozni lehet a poten­ciális ellenfél észlelhetőség terén meglévő előnyét.

A Gripen ugyanis nem alacsony észlelhetőségű, bár a radarhullámok visszaverődésének csökkentésére történtek konkrét lépések. Az AESA rendszerű fedélzeti radarja ugyanakkor képes megfelelő időben felderíteni az ellenséges "lopakodókat", a beépített zavarórendszer pedig akár nullára csökkentheti az ellene indított rakéták találati valószínűségét. A svéd koncepció a mozgatható antennával szerelt radart preferálta, ezzel lehetővé válik a látómező kiszélesítése. Ennek előnye, hogy a megsemmisítésre kiszemelt célhoz képest 90 fokos irányba repüljön (beamingeljen), amikor a másik gép Doppler-radarja elveszíti, és közben a saját úton lévő rakétája számára képes küldeni a pályakorrekciós jeleket.

A JAS-39E Gripen NG egyes megoldásait már a prototípus megépülése előtt is kipróbálhatták a Gripen Demo segítségével. A 803-as számú kétüléses B változat átépítésével létrejött gép már a módosított, 40%-kal nagyobb befogadóképességű üzemanyagtartályokkal, kijjebb helyezett főfutókkal és a törzs alatti plusz-fegyverfelfüggesztőkkel rendelkezett. A tapasztalatok alapján módosított Echo mérethű makettjét már két éve láthattuk Farnborough-ban és több más bemutatón, de ehhez képest is több eltérést mutat a május 18-án nyilvánosság elé tárt 39-8-as számú prototípus. Az egyszerűsített orrfutó félvillás megoldású a tömegcsökkentés érdekében, a leszálló fényszórók már LED-technológiával készültek, módosult egy sor antenna és szenzor elhelyezése.

Lényegesen eltér az új típus gyártástechnológiája, például módosult a törzs és a szárny csatlakozása. Az új futóműrendszer következtében a szárny belső harmada szerves egységet képez a törzzsel, a külső szekció osztási síkja a belső fegyverzetfelfüggesztő mellett található. Számos új technológiát alkalmaztak a sárkányszerkezet egyszerűbb és kevesebb összetevőből történő kialakítása érdekében, amivel tömeget és költséget lehet megtakarítani. Mindezek ellenére a JAS-39E nehezebb lett. Ezen nem lehet csodálkozni, a 8 tonnára nőtt üres tömeget kompenzálta az új F414-es hajtómű 20%-kal nagyobb tolóereje. A gép felsorolt előnyei mellett természetesen hátrányok is keletkeztek. A manőverezőképességet befolyásolja, hogy a felületi terhelés romlott, és a légellenállást sem csak az új futógondolák s fegyverzetfelfüggesztők növelik, hanem az új radar miatt szükségessé vált beömlőnyílás a függőleges vezérsíkon, a közeledő rakétákra figyelmeztető optikai érzékelők a kacsa vezérsíkok előtt, a szárnyvégeken lévő jókora EW antennák, a szélvédő előtti Skyward infrakamera stb. Ugyancsak megemlítendő, hogy a Meteor rakéták torlósugár-hajtóművének beömlőnyílásai is jelentős légellenállást eredményeznek, azonban mindezen hátrányokat ellensúlyozzák az új képességek.

A JAS-39E még két további prototípusa épül, ezekkel három év alatt befejezik a repülési teszteket, és ezt követően megkezdődhet a széria­gyártás. A brazilok által megrendelt gépek egy részét a ha­zai Embraer cég építheti meg. A sárga-zöld fel­ségjelű gépek több szempontból különböznek majd, például a tervek szerint lesz kétüléses verzió is, ezenfelül a pilótafülke műszerezettsége, pontosabban annak hiánya is tetten érhető lesz, ugyanis a brazilok egyetlen nagyméretű képernyős kijelzőt akarnak, míg a svédek egyelőre maradnak a három display mellett.

A JAS-39E fejlesztését a jövőben is figyelemmel követjük, így még bizonyosan lesz róla szó az ARANYSAS oldalain.

Forrás: aranysas.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-13 12:52:44
25 éve, 1999. március 12-én csatlakozott Magyarország az Észak-atlanti Szerződés Szervezetéhez: a jubileum kapcsán földi és légi bemutatókkal tarkított ünnepséget rendeztek Tatán, az MH Klapka György 1. Páncélosdandár alakulatánál, ahol beszédet mondott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. Mutatjuk a helyszíni fotókat!
2024-03-11 14:35:49
A Magyar Légierő pilótái a legjobbak közül valók, és a veszélyek korában kiemelt erkölcsi és anyagi megbecsülést érdemelnek. Tudásuk, szolgálatuk kulcsfontosságú Magyarország biztonságának védelmében. Ezért jelentős – decemberig visszamenőleges – béremelésükről döntöttünk – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin