2025. 11. 10. hétfő
Réka
: 386 Ft   : 335 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kódneve: JAS-39 ECHO

Aranysas - Kővári László  |  2016. 07. 05., 09:38

Linköpingi Visszhang.

A svéd SAAB május 18-án ünnepélyes keretek között mutatta be a 39-8 jelzésű prototípust, amely a jól ismert és bevált Gripen legújabb JAS-39E változata. Első ránézésre csak apró különbségeket lát a felületes szemlélő, az Echo azonban nem túlzás, hogy egy kategóriaugrást eredményez, hiszen az eddig a könnyű harci gépek közé sorolt Gripen a közepes kategóriák képességeivel fog rendelkezni. Nem túlzó a párhuzam, a JAS-39E adottságai legalább annyival múlják felül a C/D-ét, mint a Super Hornet a Hornetét, azzal a lényeges különbséggel, hogy a svéd gép méretei messze kisebb mértékben növekedtek.

Az első példány teljes "harci díszben" állt a nyilvánosság elé, két a jövőben rendkívül fontos fegyverfajtával a felfüggesztőin. Az egyik a nagy távolságban lévő légi célok megsemmisítésére szolgáló, közös európai együttműködéssel fejlesztett és a rendszerbe állítás küszöbén lévő Meteor rakéta, a másik pedig az amerikai SDB kisméretű, de nagy távolságra autonóm módon elrepülő precíziós irányítású bomba, amelyből négyzáras felfüggesztők segítségével akár tucatnál többet hordozhat a JAS-39E. Hozzá kell tenni, hogy az említett új fegyvereket a Gripen C/D verziója is bevetheti a jövőben, amennyiben telepítik fedélzetükön az új, MS20-as szoftvercsomagot. A svéd légierőben ez már meg is kezdődött, így az új képességek egy részénél nem kell megvárni, míg az új Echo változat 2023-ra eléri a kezdeti bevethetőséget.

Három évvel később már mind a 60 "koronás" felségjelű JAS-39E szolgálatban áll, és ugyancsak teljesül a 36 darabos brazil megrendelés is. A gyártó természetesen további jelentős exportra számít, amelynek jó esélye van, hiszen a Gripen NG-nek is nevezett típus képességei ezt megalapozzák.

Minden új harci repülőgép létrejöttét megelőzik a hosszú távú védelempolitikai elemzések. Az utóbbi évek orosz fegyveres beavatkozásai nagymértékben befolyásolták a svéd honvédelmi jövőkép alakulását. Felmerülhet a kérdés, hogy a skandináv állam miért nem a jelenlegi legkorszerűbb elvek mentén fejlesztette tovább a Gripent. Az alacsony észlelhetőség, a "lopakodótechnológia" ténylegesen elsődleges fontosságú lehet egyes esetekben, de nem mindig. A ráfordítás hatalmas, az előny is, de vannak más módszerek, amelyekkel az ellenfél ez irányú képességeit legalább részben kompenzálni lehet. Mivel annak esélye, hogy a jövőben a svéd légierő vagy más a Gripen NG-t alkalmazó ország amerikai F-22-es vagy F-35-ös gépekkel kerül szembe egy konfliktus során, a nullánál alig lehet nagyobb, ezért tényleges "csúcsellenfélként" az orosz PAK-FA jöhet szóba. Annak kialakítása arra utal, hogy a "lopakodóképessége" kevésbé kifinomult, és ebből adódóan az észlelhetőség mértéke még orosz források szerint is nagyobb, mint a már szolgálatban álló ötödik generációs típusoké. A svéd koncepció ezért előnyben részesítette a felderítési képesség javítását és a csúcsszintű elektronikai ellentevékenység megteremtését, amivel ellensúlyozni lehet a poten­ciális ellenfél észlelhetőség terén meglévő előnyét.

A Gripen ugyanis nem alacsony észlelhetőségű, bár a radarhullámok visszaverődésének csökkentésére történtek konkrét lépések. Az AESA rendszerű fedélzeti radarja ugyanakkor képes megfelelő időben felderíteni az ellenséges "lopakodókat", a beépített zavarórendszer pedig akár nullára csökkentheti az ellene indított rakéták találati valószínűségét. A svéd koncepció a mozgatható antennával szerelt radart preferálta, ezzel lehetővé válik a látómező kiszélesítése. Ennek előnye, hogy a megsemmisítésre kiszemelt célhoz képest 90 fokos irányba repüljön (beamingeljen), amikor a másik gép Doppler-radarja elveszíti, és közben a saját úton lévő rakétája számára képes küldeni a pályakorrekciós jeleket.

A JAS-39E Gripen NG egyes megoldásait már a prototípus megépülése előtt is kipróbálhatták a Gripen Demo segítségével. A 803-as számú kétüléses B változat átépítésével létrejött gép már a módosított, 40%-kal nagyobb befogadóképességű üzemanyagtartályokkal, kijjebb helyezett főfutókkal és a törzs alatti plusz-fegyverfelfüggesztőkkel rendelkezett. A tapasztalatok alapján módosított Echo mérethű makettjét már két éve láthattuk Farnborough-ban és több más bemutatón, de ehhez képest is több eltérést mutat a május 18-án nyilvánosság elé tárt 39-8-as számú prototípus. Az egyszerűsített orrfutó félvillás megoldású a tömegcsökkentés érdekében, a leszálló fényszórók már LED-technológiával készültek, módosult egy sor antenna és szenzor elhelyezése.

Lényegesen eltér az új típus gyártástechnológiája, például módosult a törzs és a szárny csatlakozása. Az új futóműrendszer következtében a szárny belső harmada szerves egységet képez a törzzsel, a külső szekció osztási síkja a belső fegyverzetfelfüggesztő mellett található. Számos új technológiát alkalmaztak a sárkányszerkezet egyszerűbb és kevesebb összetevőből történő kialakítása érdekében, amivel tömeget és költséget lehet megtakarítani. Mindezek ellenére a JAS-39E nehezebb lett. Ezen nem lehet csodálkozni, a 8 tonnára nőtt üres tömeget kompenzálta az új F414-es hajtómű 20%-kal nagyobb tolóereje. A gép felsorolt előnyei mellett természetesen hátrányok is keletkeztek. A manőverezőképességet befolyásolja, hogy a felületi terhelés romlott, és a légellenállást sem csak az új futógondolák s fegyverzetfelfüggesztők növelik, hanem az új radar miatt szükségessé vált beömlőnyílás a függőleges vezérsíkon, a közeledő rakétákra figyelmeztető optikai érzékelők a kacsa vezérsíkok előtt, a szárnyvégeken lévő jókora EW antennák, a szélvédő előtti Skyward infrakamera stb. Ugyancsak megemlítendő, hogy a Meteor rakéták torlósugár-hajtóművének beömlőnyílásai is jelentős légellenállást eredményeznek, azonban mindezen hátrányokat ellensúlyozzák az új képességek.

A JAS-39E még két további prototípusa épül, ezekkel három év alatt befejezik a repülési teszteket, és ezt követően megkezdődhet a széria­gyártás. A brazilok által megrendelt gépek egy részét a ha­zai Embraer cég építheti meg. A sárga-zöld fel­ségjelű gépek több szempontból különböznek majd, például a tervek szerint lesz kétüléses verzió is, ezenfelül a pilótafülke műszerezettsége, pontosabban annak hiánya is tetten érhető lesz, ugyanis a brazilok egyetlen nagyméretű képernyős kijelzőt akarnak, míg a svédek egyelőre maradnak a három display mellett.

A JAS-39E fejlesztését a jövőben is figyelemmel követjük, így még bizonyosan lesz róla szó az ARANYSAS oldalain.

Forrás: aranysas.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 10. 20., 12:32
A hazai léginavigációs szolgáltató, a HungaroControl október 20-tól ismét várja a jelentkezőket a 2026 őszén induló légiforgalmi irányító képzésére. Az érdeklődők 2026. március 15-ig pályázhatnak, a kiválasztási folyamat várhatóan a nyár közepén zárul. A jövő ősszel induló évfolyamra továbbra is minden, a légi közlekedés iránt érdeklődő pályázó jelentkezését szívesen fogadják.
2025. 10. 02., 09:51
A német birodalom talán legrosszabb sajtójával rendelkező fegyvere volt a Vergeltungswaffe 1, azaz a V-1-es „repülő bomba”. Igazából senki sem szerette: sem a mérnökök, sem az alkalmazók, s pláne nem a britek és más polgári lakosok, akik kénytelenek voltak elszenvedni csapásait. Nem lett belőle Wunderwaffe, azaz a háború sorsát megfordító csodafegyver. Azért annyira nem is volt rossz…
2025. 09. 23., 12:33
A MiG-21-es család még bőven hadrendben állt, amikor az utód 23-as bevezetése megtörtént. A változtatható szárnynyilazású konstrukció minden részletét tekintve érdekes típus, amely viselte a magyar felségjelet is.
2025-11-05 10:15:15
A Wizz Air minden eddiginél nagyobb kapacitást biztosít a téli menetrendi időszakban Budapestről induló járatain: az egy évvel ezelőttihez képest 8 százalékkal több, összesen 3,2 millió ülőhelyet kínál az utasoknak és 59 célállomásra indít járatokat. A március utolsó vasárnapjáig tartó időszakban a magyar hátterű légitársaság összesen több, mint 6800 járatot fog üzemeltetni.
2025-10-28 10:34:50
A HungaroControl legfrissebb jelentése szerint 2025 első három negyedévében több mint 7 százalékkal nőtt a légiforgalom Magyarország légterében a tavalyi év azonos időszakához képest. A számottevő forgalombővülés ellenére a hazai léginavigációs szolgáltató szakemberei jelentős mértékben mérsékelték a járatkéséseket: 80 százalékkal kevesebb késést regisztráltak, mint 2024-ben.
2025-10-27 13:46:33
A téli időszámításra való átállással életbe lépett a téli menetrendi időszak a légiközlekedésben. Az Air France két népszerű célállomásra indít új, közvetlen járatot, míg a meglévő hálózaton több város repülőterére az eddigieknél nagyobb kínálatot tesz elérhetővé. Mindezek mellett már Miami és Tokió felé is foglalható lesz a La Prémiere első osztály.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 11. 06., 10:01
2018 májusában egy tengerészgyalogos hamvaival és hagyatékával egy amerikai üzletember érkezett Budapestre. Utazásával a tengerészgyalogos kívánságát teljesítette, akit gyerekkora óta barátjának mondhatott, és akinek kérése az volt, hogy a végső nyughelye szülőföldjén legyen.
2025. 11. 04., 11:56
Megkezdődött a Magyar Honvédség által megrendelt második KC-390 Millennium közepes katonai szállítógép átadás-átvételi folyamata, a brazil Embraer repülőgépgyár Sao Paulo állambeli Gavião Peixotoban települt üzemkomplexumában.
2025. 10. 29., 14:10
A Delta Airlines első hetvenöt évében amerikai repülőgéptípusok voltak a meghatározóak a légitársaságnál.
2025. 10. 27., 11:05
Az idén százéves Delta Airlines történetét röviden áttekintő sorozatban többször szóba került az 1978-as légitársasági deregulációs törvény, amely átalakította az amerikai légiközlekedési iparágat.

  Legfrissebbek most

A legtöbb nagyszabású hadijátékhoz hasonlóan az Anatóliai Sas elsődleges célja is az, hogy a résztvevők, a „kékek” a lehető legtöbbet tanuljanak a rendezvény során. Olyan helyzetekkel kerüljenek szembe, amelyekkel otthon nem találkozhatnak, amelyek megközelítenek egy valós háborús szituációt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.