2025. 01. 19.
Márió, Sára
: 414 Ft   : 402 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

F-35-ös jövőkép Európában

F-35-ös jövőkép Európában
JETfly  |  2019. 06. 18., 16:10
F-35-ös jövőkép Európában

Habár a Pentagon egyre több F-35-ös vásárlását tervezi, a Lockheed Martin nem feledkezett meg az európai piacról sem. A cég tervei között 2030-ig több, mint 500 darab F-35-ös eladása szerepel – több, mint amennyi Eurofighter Typhoon repül az egész világon.

Amennyiben Finnország, Lengyelország és Svájc is az amerikai csúcstechnológia mellett dönt, ez a szám könnyen a 700-at is elérheti. Az amerikaiak vetélytárs nélkül maradtak a lopakodó vadászgépek piacán. A francia-német Future Air Combat System (FCAS) projekt két évtizedes lemaradásban van, az angol Tempest pedig leghamarabb 2035-re áll elő a saját fejlesztésével – így érthető a jenkik önbizalma.

A németek ugyan a Panavia Tornado cseréjére kiírt 2019 januári programból kihagyták az F-35-öst és csak a Boeing F/A-18E/F Super Hornet és az Eurofighter Typhoon szerepel benne, ám a Lockheed szerint ez még nem a hivatalos végeredmény. A Luftwaffe mellet több európai ország is a lopakodó vadászok mellett dönthet – a már említett finn és svájci ajánlat mellett Görögország, Lengyelország, Románia és Spanyolország is potenciális vásárlónak számít.

A görögök áprilisban jelentették be igényüket 30 darab Lighning II-esre, amikkel az F-16 C/D-ket váltanák fel. Lengyelország már hivatalosan is kérte 32 darab F-35A eladását, a teljes logisztikai és képzési csomaggal. A román és spanyol kormány hivatalosan még nem ismertette a terveit.

Európa mellett Kanada és Szingapúr is F-35-ösöket vásárolna. A szingapúriak 4 darab tesztpéldány tanulmányozása után döntenek a további vásárlásról, Kanada pedig – mint a Joint Strike Fighter fejlesztésében résztvevő ország – várhatóan 88 darab repülőgépre fog igényt tartani.

Az európai piac nagy lehetőségeket hordoz magában és amerikai elemzők szerint meglepő lenne, ha nem az F-35-ös nyerné a kiírt pályázatokat. A finnek például 62 darab F/A-18 C/D cseréjére készülnek. A Lockheed Martin F-35-ösének a Dassault Rafale, a Typhoon, a Saab Gripen és a Super Hornet a vetélytársa. Ezekkel szemben nagy előnye az F-35-ösnek az, hogy ez a legfrissebb fejlesztés és a későbbi „szervízcsomagokkal” jóval tovább marad versenyképes a harci repülőgépek piacán. Svájcban viszont - az ottani követelmények, nevezetesen a területvédelmi feladatok kizárólagossága miatt – nem valószínű, hogy a drága csúcstechnikát fogják választani. Emlékeztetőül: a Gripent egyszer (az ára miatt) már elkaszálta a svájci népszavazás…

Románia esetében szintén az ár lehet akadály, valamint az, hogy az ősöreg MiG-21-esekből – még ha modernizáltak is voltak – túl nagy ugrás a Lightning II.

Görögország esetében szintén a finanszírozási problémák lehetnek hatással a beszerzésre – bár a görögök ezt nem igazán szokták figyelembe venni, ha a hadseregük fejlesztéséről van szó.

A Lockheed ígérete szerint jelentősen fognak csökkenni az árak egyébként, például a 2020-as széria már „csak” 80 millió dollárba kerül darabonként – ez az ár 60%-kal kevesebb, mint a 2007-es. A cég előrejelzése szerint 2025-re az egy repült órára jutó költség 25 000 dollár alá fog csökkenni (ez egyébként a magyar Gripenek üzemóra-költségének felel meg).

A politikai széljárás azonban nagyon erősen tudja befolyásolni ezeket a nagyratörő terveket – jó példa erre Törökország. A törökök 100 darabos megrendelést adtak le az F-35-ösökre, ám ez könnyen mehet a kukába, ha megveszik az oroszoktól az Sz-400-as légvédelmi rakétarendszert.

Az olasz és brit eredeti darabszámok is változhatnak még, ahogy az olaszoknál ez már egyszer megtörtént. A kormányváltás után az eredeti 131 darabos megrendelést 90-re módosították a kormányzó Öt Csillag párt szándékai szerint, ugyanakkor a koalíciós partner Északi Liga erősen érdekelt a vásárlásban, mivel az F-35-ösök végszerelése Cameriben, az ország azon részében történik, ahol erős az Északi Liga támogatottsága.

A britek 138 darab F-35-öst szeretnének, ebből 48 darab F-35B hajófedélzetit a két repülőgép-hordozójukra. A BAE Systems által fejlesztett Tempest ezeket a számokat alaposan át tudná írni, amennyiben időben el is készülne.

A Lockheed aranykora azonban nem tarthat örökké. Trump nyomása NATO-országokra, nevezetesen a GDP 2%-os haderőfejlesztésre költése, könnyen a visszájára fordíthatja az amerikai fegyvereladási dömpinget. Az európai országok érdeke ugyanis nem az, hogy a tengerentúli fegyvergyártókat gazdagítsák, sokkal inkább szeretnék ezeket ez összegeket a hazai ipar termékeire fordítani – Franciaország, Németország és Spanyolország ezért várhatóan felgyorsítja a saját lopakodó repülőgép, a FCAS fejlesztését.

Forrás: https://www.flightglobal.com

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.