2024. 07. 15. hétfő
Henrik, Roland
: 393 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

BAP-39: Kitűnő munkát végeztek

JETfly  |  2015. 12. 11., 09:18

Több mint tizenöt éles és csaknem nyolcvan gyakorlóriasztást könyvelhet el a Baltikumi Légi Rendészet (Baltic Air Policing - BAP) 39., magyar váltásának szolgálata. A szeptember elseje óta a litvániai Šiauliai Légi Bázison tartózkodó magyar katonák négy hónapos készenléte hamarosan véget ér

Légi tumultus

„Az elfogott légijárművek túlnyomórészt felderítő- és szállító-repülőgépek voltak, néhány esetben azonban vadászgépekkel is találkoztunk” – mesélte Fekete Tamás alezredes, a Baltic Air Policing 39. váltásának parancsnoka. Az elmúlt három hónap eseményeit felidézve azt is hozzátette, hogy minden alfa - azaz éles - riasztás során az azonosítandó légijárművek személyzetei semleges vagy együttműködő hozzáállást mutattak. „Az elmúlt három hónap nagyon hasznos volt, nagyon elégedett vagyok az állománnyal. Kitűnő munkát végeztek. Pilótaként is elégedett vagyok, igaz több éles riasztást vártunk, de tapasztalatszerzésnek így is kitűnő alkalom volt” - mondta.

De mit is jelent az alfariasztás? Mikor is kell a magyar Gripeneknek a magasba emelkedniük? E kérdésekre felelve Fekete alezredes elmagyarázta, hogy riasztásra akkor kerül sor, amikor egy légijármű nem felel meg bizonyos feltételeknek, például nem kommunikál, az idegen-barát felismerő rendszere nincs bekapcsolva vagy eltér az útvonalától. Ilyen esetekben a civil légiirányítás a gépet átadja a katonai irányításnak, amely ha úgy dönt, riasztja a készültséget. Ilyenkor a pilóták a lehető legrövidebb időn belül felszállnak, majd megközelítve a repülőgépet, leolvassák az azonosításhoz szükséges adatokat, mint például az oldalszámot, a gép típusát, színét, vagy akár annak fegyverzetét. Ezt követően egészen addig kísérik a gépet, amíg az el nem hagyja az ellenőrzött légteret.

Fekete Tamás alezredestől megtudtuk: a magyarokat megelőző BAP váltások szolgálata alatt számos érdekes eset is előfordult. „Az előttünk itt szolgáló norvégok mesélték, hogy ne csodálkozzunk azon, ha egy riasztás után, odaérve a géphez, »sorba kell állnunk«, mert velünk egy időben a svéd és a finn készültséget is riaszthatják. Ilyenkor az kezdi meg a légijármű igazoltatását, aki először ér oda. A norvégoknál előfordult, hogy harmadikként várakoztak a sorukra...”

Makrancos időjárás

Horváth Gyöngyi hadnagy, meteorológus ugyan még „csak” egy hónapja ismerkedik a litván időjárással, mégis számos újdonsággal és számára szokatlan időjárási jelenséggel találkozott már. „Az elmúlt egy hónap alatt egyszer sem láttam olyat, hogy egy ciklon több napra beragadt volna, holott otthon, a Kárpát-medencében ez nagyon is jellemző. Ellenben, ami otthon nincsen, hogy itt napi szinten érkeznek újabb és újabb frontok” - mesélte, hozzátéve: ezek a sűrű változások sokszor dönthetnek egy-egy gyakorló repülés sorsáról is, így folyamatosan ellenőrizniük kell, hogyan alakul az időjárás. Mint elmondta: számára különleges és érdekes élmény megtapasztalni az itt jellemző meteorológiai jelenségeket.

Kicsit nehéz, kicsit szűk, de életet menthet

A Gripen pilóták számára a külhoni bázison való szolgálat egyik szükségszerű és kötelező „kiegészítője” az úgynevezett vízálló ruha. Az egyik hajózónak hála, mi is megismerhettük ezt a speciális felszerelést, amit akkor használnak, ha várhatóan nagy vízterület felett és alacsony hőmérsékleti viszonyok között repülnek. A „gumiruhának” is becézett öltözet arra szolgál, hogy növelje a pilóta túlélési esélyeit. Ha ugyanis egy pilótának bármilyen okból a tenger felett kellene katapultálnia, és csak hagyományos hajózóruhát viselne, akkor a jeges vízbe érkezést követően csak percei lennének hátra, hiszen szinte azonnal hipotermiás (kihűlés) állapotba kerülne és meghalna. Ezeket a perceket képes órákká, adott esetben akár egy egész nappá megnövelni a gumiruha, hiszen minden pilóta „testreszabottan” kapja meg, ennek köszönhető a legjobban illeszkedik a testére, így alkotva tökéletes „vízzáró réteget”. Ezt viselve a hajózó jó eséllyel be tud szállni a katapultáláskor ugyancsak kötelező felszerelésként nála lévő gumicsónakba, hogy megvárja a mentőalakulatok megérkezését.

A magyar pilóta elárulta: a ruha igen nehéz, 3-4 kilogramm között van, ráadásul szűk „szabása” miatt nem is túl kényelmes viselet, főleg a 24 órás készenlétek alkalmával. Igaz ugyan, hogy a szolgálatok végén mindenki örömmel szabadul ki az öltözet „fogságából”, mégis megnyugtató az a tudat, hogy ezen öltözéket viselve jók a túlélési esélyeik.

A repülőműszakiak dicsősége

Ahogy Fekete Tamás alezredes fogalmazott, büszke katonáira, hiszen egyetlen éles vagy gyakorló repülést sem kellett lemondaniuk műszaki hiba miatt. Mindez a repülőműszakiak gondos munkájában rejlik. „Az otthoni munkánkhoz hasonlóan a repülőgépek üzembentartását, ellenőrzését, üzemeltetését és szükséges esetben javítását csináljuk itt is. A napi rutin szerint minden reggel végrehajtjuk a gépeken a repülés előtti előkészítést, majd a nap folyamán a repülőgépekkel várjuk az esetleges riasztást” - mondta Szabó Tamás őrnagy, a repülőműszaki és üzembentartó század parancsnoka, hozzátéve: ha ez megtörténik, a Gripeneket repülésre kész állapotban adják át a hajózók részére, majd visszatérésük után ismételt ellenőrzést végeznek rajtuk.

„A külszolgálatunk során a feladatunk ellátása annyiban jelent kihívást, hogy például az időjárás miatt kicsit mostohábbak a körülmények, mint otthon és persze előfordulhatnak olyan meghibásodások, amihez a szükséges berendezések nem állnak azonnal rendelkezésre. Ezeket otthonról kell megigényelnünk és megérkezésük után folytatjuk a munkát” – magyarázta Szabó őrnagy.

Persze ezeken túl vannak olyan műveletek, mint például a hajtóműpróbák, amelyek miatt a gépeket időnként haza kell küldeni, mivel, a litvániai bázison nem áll rendelkezésre a próbákhoz szükséges infrastruktúra. „Mindez nagy előre gondolkodást igényel, hiszen azoknál a munkáknál, amiknél tudjuk, hogy mit és mikor kell majd végrehajtani, meg kell tervezni és előre biztosítani kell, hogy mire ez a munka elérkezik, addigra minden szerszám és szükséges pótalkatrész itt legyen és rendelkezésünkre álljon.”

A NATO-előírásoknak megfelelően minden repülés előtti – akár két bevetés közötti – felkészítésre összesen 60 perc áll a repülőműszakiak rendelkezésére. A szigorúnak tűnő határidőre azért van szükség, mert az előkészítés ideje alatt a repülőgép nem vethető be. Viszont, ha nincs komolyabb meghibásodás, akkor ez az időtartam gond nélkül tartható. „Azt gondolom, hogy joggal lehetünk büszkék a repülőműszaki katonákra, én mindenképpen büszke vagyok a csapatomra. Nagyon jó szakemberek és, hogy egyetlen feladat sem maradt el meghibásodás miatt, ahhoz nagymértékben hozzájárult az ő lelkiismeretes hozzáállásuk is” – fogalmazott Szabó Tamás őrnagy.

További fotókért kattintson a linkre!

Fotó: a szerző, Snoj Péter felvételei

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 24., 14:03
„A sikerhez kevés csupán az eszköz és a technika, kell hozzá motivált, tenni akaró állomány elszánt, odaadó parancsnokkal az élén” – fogalmazott köszöntő beszédében Könczöl Ferenc ezredes, az MH Légierő Parancsnokság megbízott parancsnoka az MH 47. Bázisrepülőtér parancsnoki beosztás átadás-átvétele alkalmából rendezett ünnepségen, június 21-én.
2024. 07. 01., 09:15
A nyár első hónapja bővelkedett repülős programokban, nem lesz ez másképp júliusban sem: a hónap első szombatján Berekfürdőre várják az érdeklődőket, ahol a felújított 9603-as oldalszámú MiG-21MF-et mutatják be. Mutatjuk a részleteket, mitől is lesz különleges ez a bemutató.
2024. 06. 24., 13:35
Az MH 47. Bázisrepülőtéren települő Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) újabb jelentős mérföldkövet ért el, ugyanis átadták a 3200 négyzetméteres Kombinált Légikikötőt (Combined Aerial Port Facility – CAPF) június 19-én, Pápán.
2024. 06. 20., 11:04
Amerikai és magyar katonák részvételével – az előző évhez hasonlóan – az MH 47. Bázisrepülőtéren landolt egy amerikai KC-135 Stratotanker légi utántöltő repülőgép, hogy egy esetleges vészhelyzetet szimuláljanak.
2024-07-07 23:08:03
Vannak katonák, akiket – kis áthallással – bölcső helyett a levegő ringatott. A magyar válogatott tagjai már gyermekkorukat is a reptéren töltötték, vagy fiatalon szerettek bele az ejtőernyőzésbe, a honvédség iránti elköteleződésüket is a sport szeretete inspirálta.
2024-07-07 22:39:13
Az elmúlt napokban jelentős mennyiségű járatkéséssel és -törléssel kellett számolnia a légi utasoknak Európa-szerte, így Budapesten is. A Budapest Airport számára ebben a helyzetben különösen fontos, hogy az utasairól megfelelően gondoskodjon, ezért a menedzsment azonnali döntését követően a repülőtéren egy-egy dedikált várakozóterületet jelölt ki 2A és 2B terminálokon.
2024-07-03 18:45:52
Magyarország sporttehetségekben gazdag ország és ez megmutatkozik a Magyar Honvédségben is, hiszen az ejtőernyős válogatott a világ élvonalában van – közölte a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára július 3-án, Szolnokon.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 12., 16:30
Megérkeztek Pápára, a Magyar Honvédség 47. Bázisrepülőtérre a Jolly Vihar 24 gyakorlaton részt vevő külföldi alakulatok: az Amerikai Légierő 56. és 57. Harci Kutató-mentő Százada.
2024. 07. 11., 10:35
Az 1991-es öbölháborúban lelőtt repülőgépek személyzetének mentése lehangoló képet mutatott.
2024. 07. 10., 10:07
Júliusban 4674 egyirányú légi összeköttetés létesül az Egyesült Királyságból az Egyesült Államokba, csak a Függetlenség Napján, július negyedikén 149 járat repült át nyugat felé az Atlanti-óceán felett.
2024. 07. 08., 14:27
Éppen húsz éve, hogy 2004. július 8-án délelőtt Szentkirályszabadján, a Magyar Honvédség 87. Bakony Harcihelikopter Ezredének repülőterén végrehajtották az utolsó kiképzési repülést.

  Legfrissebbek most

2024. július 12-én, pénteken, dinamikus programját gyakorolta Gdynia-ban a Lengyel Légierő M-346 Demo Team bemutató pilótája. Helyi idő szerint 13 óra 8 perckor a repülőgép lezuhant, kioltva Robert „Killer" Jeł őrnagy életét.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Ma lőnek először, szerencsére hozzáértő személyzet kezelésében” – nyugtázta elégedetten az új Leopard harckocsikról és a frissen képzett kezelőszemélyzetről dr. Nagy Norbert őrnagy.