2025. 02. 18. kedd
Bernadett
: 403 Ft   : 384 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

BAP-39: Kitűnő munkát végeztek

JETfly  |  2015. 12. 11., 09:18

Több mint tizenöt éles és csaknem nyolcvan gyakorlóriasztást könyvelhet el a Baltikumi Légi Rendészet (Baltic Air Policing - BAP) 39., magyar váltásának szolgálata. A szeptember elseje óta a litvániai Šiauliai Légi Bázison tartózkodó magyar katonák négy hónapos készenléte hamarosan véget ér

Légi tumultus

„Az elfogott légijárművek túlnyomórészt felderítő- és szállító-repülőgépek voltak, néhány esetben azonban vadászgépekkel is találkoztunk” – mesélte Fekete Tamás alezredes, a Baltic Air Policing 39. váltásának parancsnoka. Az elmúlt három hónap eseményeit felidézve azt is hozzátette, hogy minden alfa - azaz éles - riasztás során az azonosítandó légijárművek személyzetei semleges vagy együttműködő hozzáállást mutattak. „Az elmúlt három hónap nagyon hasznos volt, nagyon elégedett vagyok az állománnyal. Kitűnő munkát végeztek. Pilótaként is elégedett vagyok, igaz több éles riasztást vártunk, de tapasztalatszerzésnek így is kitűnő alkalom volt” - mondta.

De mit is jelent az alfariasztás? Mikor is kell a magyar Gripeneknek a magasba emelkedniük? E kérdésekre felelve Fekete alezredes elmagyarázta, hogy riasztásra akkor kerül sor, amikor egy légijármű nem felel meg bizonyos feltételeknek, például nem kommunikál, az idegen-barát felismerő rendszere nincs bekapcsolva vagy eltér az útvonalától. Ilyen esetekben a civil légiirányítás a gépet átadja a katonai irányításnak, amely ha úgy dönt, riasztja a készültséget. Ilyenkor a pilóták a lehető legrövidebb időn belül felszállnak, majd megközelítve a repülőgépet, leolvassák az azonosításhoz szükséges adatokat, mint például az oldalszámot, a gép típusát, színét, vagy akár annak fegyverzetét. Ezt követően egészen addig kísérik a gépet, amíg az el nem hagyja az ellenőrzött légteret.

Fekete Tamás alezredestől megtudtuk: a magyarokat megelőző BAP váltások szolgálata alatt számos érdekes eset is előfordult. „Az előttünk itt szolgáló norvégok mesélték, hogy ne csodálkozzunk azon, ha egy riasztás után, odaérve a géphez, »sorba kell állnunk«, mert velünk egy időben a svéd és a finn készültséget is riaszthatják. Ilyenkor az kezdi meg a légijármű igazoltatását, aki először ér oda. A norvégoknál előfordult, hogy harmadikként várakoztak a sorukra...”

Makrancos időjárás

Horváth Gyöngyi hadnagy, meteorológus ugyan még „csak” egy hónapja ismerkedik a litván időjárással, mégis számos újdonsággal és számára szokatlan időjárási jelenséggel találkozott már. „Az elmúlt egy hónap alatt egyszer sem láttam olyat, hogy egy ciklon több napra beragadt volna, holott otthon, a Kárpát-medencében ez nagyon is jellemző. Ellenben, ami otthon nincsen, hogy itt napi szinten érkeznek újabb és újabb frontok” - mesélte, hozzátéve: ezek a sűrű változások sokszor dönthetnek egy-egy gyakorló repülés sorsáról is, így folyamatosan ellenőrizniük kell, hogyan alakul az időjárás. Mint elmondta: számára különleges és érdekes élmény megtapasztalni az itt jellemző meteorológiai jelenségeket.

Kicsit nehéz, kicsit szűk, de életet menthet

A Gripen pilóták számára a külhoni bázison való szolgálat egyik szükségszerű és kötelező „kiegészítője” az úgynevezett vízálló ruha. Az egyik hajózónak hála, mi is megismerhettük ezt a speciális felszerelést, amit akkor használnak, ha várhatóan nagy vízterület felett és alacsony hőmérsékleti viszonyok között repülnek. A „gumiruhának” is becézett öltözet arra szolgál, hogy növelje a pilóta túlélési esélyeit. Ha ugyanis egy pilótának bármilyen okból a tenger felett kellene katapultálnia, és csak hagyományos hajózóruhát viselne, akkor a jeges vízbe érkezést követően csak percei lennének hátra, hiszen szinte azonnal hipotermiás (kihűlés) állapotba kerülne és meghalna. Ezeket a perceket képes órákká, adott esetben akár egy egész nappá megnövelni a gumiruha, hiszen minden pilóta „testreszabottan” kapja meg, ennek köszönhető a legjobban illeszkedik a testére, így alkotva tökéletes „vízzáró réteget”. Ezt viselve a hajózó jó eséllyel be tud szállni a katapultáláskor ugyancsak kötelező felszerelésként nála lévő gumicsónakba, hogy megvárja a mentőalakulatok megérkezését.

A magyar pilóta elárulta: a ruha igen nehéz, 3-4 kilogramm között van, ráadásul szűk „szabása” miatt nem is túl kényelmes viselet, főleg a 24 órás készenlétek alkalmával. Igaz ugyan, hogy a szolgálatok végén mindenki örömmel szabadul ki az öltözet „fogságából”, mégis megnyugtató az a tudat, hogy ezen öltözéket viselve jók a túlélési esélyeik.

A repülőműszakiak dicsősége

Ahogy Fekete Tamás alezredes fogalmazott, büszke katonáira, hiszen egyetlen éles vagy gyakorló repülést sem kellett lemondaniuk műszaki hiba miatt. Mindez a repülőműszakiak gondos munkájában rejlik. „Az otthoni munkánkhoz hasonlóan a repülőgépek üzembentartását, ellenőrzését, üzemeltetését és szükséges esetben javítását csináljuk itt is. A napi rutin szerint minden reggel végrehajtjuk a gépeken a repülés előtti előkészítést, majd a nap folyamán a repülőgépekkel várjuk az esetleges riasztást” - mondta Szabó Tamás őrnagy, a repülőműszaki és üzembentartó század parancsnoka, hozzátéve: ha ez megtörténik, a Gripeneket repülésre kész állapotban adják át a hajózók részére, majd visszatérésük után ismételt ellenőrzést végeznek rajtuk.

„A külszolgálatunk során a feladatunk ellátása annyiban jelent kihívást, hogy például az időjárás miatt kicsit mostohábbak a körülmények, mint otthon és persze előfordulhatnak olyan meghibásodások, amihez a szükséges berendezések nem állnak azonnal rendelkezésre. Ezeket otthonról kell megigényelnünk és megérkezésük után folytatjuk a munkát” – magyarázta Szabó őrnagy.

Persze ezeken túl vannak olyan műveletek, mint például a hajtóműpróbák, amelyek miatt a gépeket időnként haza kell küldeni, mivel, a litvániai bázison nem áll rendelkezésre a próbákhoz szükséges infrastruktúra. „Mindez nagy előre gondolkodást igényel, hiszen azoknál a munkáknál, amiknél tudjuk, hogy mit és mikor kell majd végrehajtani, meg kell tervezni és előre biztosítani kell, hogy mire ez a munka elérkezik, addigra minden szerszám és szükséges pótalkatrész itt legyen és rendelkezésünkre álljon.”

A NATO-előírásoknak megfelelően minden repülés előtti – akár két bevetés közötti – felkészítésre összesen 60 perc áll a repülőműszakiak rendelkezésére. A szigorúnak tűnő határidőre azért van szükség, mert az előkészítés ideje alatt a repülőgép nem vethető be. Viszont, ha nincs komolyabb meghibásodás, akkor ez az időtartam gond nélkül tartható. „Azt gondolom, hogy joggal lehetünk büszkék a repülőműszaki katonákra, én mindenképpen büszke vagyok a csapatomra. Nagyon jó szakemberek és, hogy egyetlen feladat sem maradt el meghibásodás miatt, ahhoz nagymértékben hozzájárult az ő lelkiismeretes hozzáállásuk is” – fogalmazott Szabó Tamás őrnagy.

További fotókért kattintson a linkre!

Fotó: a szerző, Snoj Péter felvételei

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025. 01. 30., 15:07
2025. január 29-én, helyi idő szerint 20 óra 48 perckor leszálláshoz készülődött a PSA Airlines Bombardier CRJ-701ER típusú regionális utasszállítója Washingtonban, a repülőtér közelében azonban összeütközött egy katonai helikopterrel.
2025. 01. 28., 09:17
Miskolc ismét a hírek szereplője repülőtere kapcsán: a 2022. április 30-án bezárt, nagy múltra visszatekintő repülőtér nagy űrt hagyott a térség repülős életében, a legfrisseb hírek azonban már egy új airport létesítéséről szólnak.
2025-02-05 11:27:24
Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.