2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
Az idáig vezető út hosszú volt, ma már egyre gyakoribb a női pilóta a világ légierejeiben, azonban mégis csak az F-35-ösről, a legmodernebb harcászati repülőgépről van szó. „Több, mint húsz éve repülnek már harci bevetéseket női pilóták” – nyilatkozta Christine Mau alezredes. Repülése bizonyította, hogy az F-35 Lightning II nemektől függetlenül vezethető. Mau alezredes repülésekor addig már 86-an repülték a típust, mindannyian férfiak.
Sokáig leginkább kulturális tényezők befolyásolták azt, miért is nem repülhettek nők éles harci bevetéseket, voltak azonban egyszerű technikai korlátok is. Egy 2015. októberi USAF rendelkezés értelmében az F-35 Lightning II Martin-Baker US16E típusú katapultülésében a pilóta súlya minimum 136 font (61,7 kg) kell legyen, bár az eredeti korlátozás szerint ez a limit 103 font (46,7 kg) volt. A korlátozást azzal indokolták, hogy bizonyos szélsőséges esetekben katapultáláskor sérülhet a pilóta nyaka, ám ennek ellenére 2017-ben feloldották (leginkább a sajtóban megjelent kritikák miatt) és így elhárult az akadálya az eddig súlyhatár alatti női pilóták kiképzésének.
„A repülésben mindenki egyenlő. A gép nem törődik azzal, nő vagy férfi vezeti-e és a földi támogatást kérő bajtársaknak is mindegy, kitől kapják a segítséget” – mondta Mau alezredes. „Csak tenned kell a dolgodat a lehető legjobban és kész.”
Christine Mau alezredes nem először írta be a nevét a repülés történetébe. 2011-ben részt vett abban a bevetésben, melynek során a tervezéstől a végrehajtásig kizárólag női személyzet hajtott végre légicsapást az afganisztáni Kunar-völgyben található célpontokra.
Mau alezredes repülős családból származik. Édesapja a Nemzeti Gárdában C-130 Hercules-en repül, civilben a Continental Airlines közforgalmi pilótája. Christine Mau 1997-ben végzett a Légierő Akadémiáján. Nem csak kiváló katonai vezető és pilóta, de egyben arra is élő bizonyíték, hogy a fizika és az aerodinamika nem tesz különbséget a nemek között, a repülésben mindenki egyenlő, nemtől függetlenül.
Forrás: theaviationist.com
A Royal International Air Tattoo szervezői bizonyára már évekkel ezelőtt elővették az eseménynaptárt: milyen évfordulót illene megünnepelni 2024-ben? Nem volt nehéz dolguk.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.