Az Airbus Helicopters bejelentette, hogy legalább 16 darabos megrendelés esetén megkezdődhet a H215M Super Puma-variáns gyártása Brassóban
„Ha rendelnek 16 gépet, akkor kezdhetjük” – így kommentálta a hírt Serge Durand, az Airbus Helicopters ügyvezető igazgatója. Ekkora megrendelés esetén – nem beszélve a lehetséges kelet-európai vásárlókról - már megéri az anyacégnek kiszervezni a gyártást a románokhoz.
Korábban a francia-német vegyes tulajdonú cég úgy nyilatkozott, hogy 2017-ben elkezdődhetne a gyártás, ám ez most már nem túl valószínű. „Határozott választ várunk a román kormánytól” – nyilatkozta Durand.
Jelenleg kb. 60 darab, eléggé elhasznált Puma és Super Puma szolgál a Román Hadseregben, közülük több már túl van a 40. születésnapján. Ez azonban nem a teljes kontingens, más üzemeltetőknél, mint az egészségügyi vagy a belügyminisztérium, szintén repülnek a Pumák és náluk is időszerűvé vált a csere.
A kormányzati megrendelés beérkezése esetén az Airbus a már régóta partner román céggel, az IAR brassói telephelyű Airbus Helicopters Romania-val működne együtt. Ők egyébként már 15 éve partnerek a javítási munkákban, a kommunista időszakban pedig az IAR több, mint 360 darab helikoptert épített licensz alapján.
A francia elnök, Emmanuel Macron augusztusi romániai látogatása során olyan szerződést írt alá, melynek alapján a következő 5-15 évben az IAR elsőbbséget élvez a H215M jövőbeni eladásakor. Az időtartam azért fontos, mert a következő 10-15 évben kénytelenek lesznek az elöregedett Pumákat és Super Pumákat lecserélni.
A gyártósor már készen áll, a szakemberek betanítása is hamarosan befejeződik. A tavaly átadott új gyártó üzem évi 15 darab helikopter legyártására alkalmas és export-megrendelés esetén készek a kapacitást bővíteni.
„A romániai megrendelés beindíthatja a piacot” – mondta Durand, aki szerint a H215M jó eséllyel indul a versenyben a Sikorsky UH-60 Black Hawk és Mil Mi-17 vetélytársaként. A tét nem kicsi, hiszen közel 1 000 darab helikopter cseréje esedékes a közeljövőben.
„A piac 20%-át szeretnénk megszerezni a következő 15 évben” – ez a nem titkolt célja az Airbus Helicopters-nek.
A románok egyébként a Bell céggel is kötöttek együttműködési megállapodást, mivel 24 darab AH-1Z Viper is szerepel a hadvezetés kívánságlistáján – augusztusban fel is vették a hivatalos kapcsolatot ez ügyben az amerikai kormány illetékeseivel.
Forrás: FlightGlobal
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.