Hivatalosan 2014. november 4-én állították fel az első holland repülőszázadot az Egyesült Államokban, mely az F-35A Lightning II ötödik generációs harci repülőgépet repülheti. A szóban forgó, Leeuwarden-ben települő 323. század (TACTESS - Tactical Training, Evaluation and Standardisation Squadron) november elején fejezte be az F-16-osok repülését Hollandiában, ezt követően pedig a floridai Eglin légibázison folytatják munkájukat, ahol a Holland Királyi Légierő részére eddig átadott két F-35A-t (F-001, F-002) tesztelhetik. Az elmúlt héten már négyre emelkedett a típuson repülő holland pilóták száma.
A 2014-es esztendő még hátralévő napjaiban az Eglin légibázison marad az említett 323. század, ezt követően azonban áttelepülnek a kaliforniai Edwards légibázisra, ahol a holland személyzet is megkezdi az átképzés OT&E (Operational Test and Evaluation) szakaszát, párhuzamosan a Brit Királyi Légierő kijelölt állományával, az ő három F-35B gépük szintén a közeljövőben érkezik majd az eglini kiképzőközpontból az Edwards légibázisra.
Fantáziarajz egy jövőbeli holland F-35A demo-ról (Forrás: theaviationist.com)
Laurens Jan Vijge őrnagy volt az első holland pilóta, aki repülhette az F-35-öst (F-001), a jeles eseménynek az eglini bázis adott otthont 2013. december 18-án. Hollandiába az előzetes átadási ütemterv szerint 2019-ben érkezhet meg az első F-35A, melyből ez idáig 37 példányt rendeltek. A megrendelés hírét hivatalosan 2013 szeptemberében jelentette be a holland védelmi miniszter. Hollandia, mint partnerország napjainkig több mint 1,3 milliárd eurót fektetett a Joint Strike Fighter programba, de az eredetileg tervezett 56 darabos megrendelést egyelőre ők is csökkentették.
A Leewarden-ben települt 323. "Dirty Diana" becenévvel illetett holland század 1982-ben alakult, becenevét a gépek speciális festése után kapta, de ismerhető a rendszeresen megrendezett Frisian Flag hadgyakorlat házigazdájaként is. Az F-16-osok előtt a század az F-104G Starfighter típust repülte.
Holland F-16-os a 323. "Dirty Diana" század színeiben
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.