2017. 09. 21. csütörtök
Máté, Mirella
: 310 Ft   : 260 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hangsebesség felett a világbajnok műrepülő, Besenyei Péter

JETfly  |  2014. 04. 02., 10:26

Kipróbálta a Gripent Besenyei Péter. A világbajnok műrepülő április 1-jén, kedden Langó Viktor százados, a kecskeméti repülőbázis bemutatópilótája mögött ülve életében először repült gyorsabban a hangnál. Pár perc híján egy órát töltött a levegőben, a gépet viszont nem vezethette. Négyezer láb magasságon volt egy sikeres „elfogása”, kibírt 5 g terhelést, a leszálláskor mégis csalódott volt: észre sem vette azt a pillanatot, amikor átlépték a hangsebességet.

Pár héttel a Korinthoszi-csatorna átrepülése után Besenyei Péter egy újabb álmát váltotta valóra: az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisról felszállva, életében először hangsebesség fölött repülhetett. A sokszoros mürepülő-világbajnok elmondta: mivel a repülőorvosok elfogadták a legmagasabb szintü egészségügyi alkalmasságát, ezért csak egy gyorsított vizsgálatot tartottak részére szükségesnek. 

A felszállás napján azonban jó korán kellett megérkeznie a kecskeméti bázisra: ruhapróba várta, részt vett egy eligazításon, útvonalat egyeztetett, és kapott egy „gyorstalpaló kiképzést” is arról, hogyan kell viselkednie utasként a Gripen „anyósülésében”. Mikor pedig mindezen átesett, felszólították, hogy borotválkozzon meg: a szakállrövidítésre azért volt szükség, hogy a hajózósisak maszkja megfelelően illeszkedjen az arcához. 

A felszállás előtt fontos feladat volt a ruházat tesztelése

A Langó−Besenyei páros kísérője Gróf „Geri” Gergely őrnagy volt, akinek a gépét a világbajnok Nyíregyháza közelében – átlépve a hangsebességet − 40 ezer láb magasságban sikeresen „elfogta”. Ezt követően a két gép a Mátra környékén kis magasságú útvonalrepülést végzett, majd a Tisza-tónál közel-légiharcot vívott egymással. Pár perc híján egy órát töltöttek a levegőben. 

Saját bevallása szerint Besenyeit lenyügözte a Gripen mozgékonysága és a tengely körüli forgások alkalmával tapasztalt „fürgesége”. Azt viszont nagyon sajnálta, hogy észre sem vette, mikor lépték át a hangsebességet: a gép parancsnoka szólt, hogy most érdemes a müszerre néznie.

Gripenek

A géppár délután két óra után tizenegy perccel szállt fel 

Valószínüleg sokan büszkélkedhetnek azzal, hogy Besenyei Péterrel repültek – utasként. Azt azonban nagyon kevesen mondhatják el magukról, hogy ők reptették meg a világbajnokot. Langó Viktor százados, a Gripen-flotta bemutatópilótája elárulta: számára is élmény volt ez a repülés. Besenyei kimondottan kérte tőle, hogy most mellőzzék a mürepülő-figurákat, mert ilyeneket csinál ő eleget. Ehelyett inkább arra volt kíváncsi, hogy mire képesek ezek a negyedik generációs vadászgépek.

A leszállás után Jenei Barna alezredes, a repülőbázis megbízott parancsnoka gratulált a sikeres repüléshez, majd a hangsebesség átlépéséről és az elviselt terhelésről szóló igazolást adott át Besenyei Péternek. 

A repülés után Jenei alezredes, a bázis megbízott parancsnoka gratulált a világbajnoknak

A repülés után Jenei alezredes, a bázis megbízott parancsnoka gratulált a világbajnoknak

További fotókért kattintson a honvedelem.hu oldalára!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Szeptember 20-án a Stratégiai Légiszállítási Képesség hajózóállománya befejezte történetének első olyan személyevakuálását, amelyet C-17-esének padlóberakodási eljárása alkalmazásával hajtott végre.