2025. 01. 22. szerda
Artúr, Vince
: 412 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Franciaország hivatalosan is átvette első A400M típusú szállító repülőgépét

JETfly  |  2013. 10. 02., 15:28

Az Airbus Military ünnepélyes keretek között hivatalosan is átadta az első sorozatban gyártott A400M típusú katonai szállító repülőgépet a Francia Légierő számára. A hivatalos átadásra majdnem két hónappal azután került sor, hogy az ominózus MSN7 szériaszámú repülőgép megérkezett az Orléans  repülőbázisra.

Többéves késéssel és a költségek jelentős túllépését követően, 2013. szeptember 30-án, hétfőn került sor az európai fejlesztésü A400M első sorozatban gyártott példányának átadására, amely repülőgép összeszerelése a dél-spanyolországi Sevilla-ban található Airbus Military üzemben történt. A repülőgép valójában már augusztus 1-én megérkezett a franciaországi repülőbázisra, de a hivatalos átadási ceremóniára csak most került sor, amely a francia védelmi miniszter, Jean-Yves Le Drian, valamint a spanyol Fülöp herceg jelenlétében zajlott. A következő MSN8 szériaszámú repülőgép a jövő héten kerül leszállításra, a harmadik példány pedig várhatóan az év végén vagy 2014 elején kerül a típust üzemeltető 1/61 „Touraine” repülőszázad állományába. Eddig 10 pilóta, 4 másodpilóta, 8 rakodómester, valamint 71 főnyi karbantartó személyzet kapott kiképzést a típusra a spanyolországi Sevilla-ban, illetve a franciaországi Toulouse-ban, áll a francia védelmi minisztérium közleményében. 

A400M

A gyártó Airbus az elkövetkező 30 évben körülbelül 400 darab repülőgépet kíván értékesíteni, szerte a világon. A 4 darab turbólégcsavaros hajtómüvel felszerelt többfeladatú katonai szállító repülőgép 37 tonna hasznos teher (beleértve akár páncélosokat és helikoptereket is) szállítására képes, több mint 3 300 km távolságra. A repülőgépet úgy tervezték, hogy képes legyen leszállni egyenetlen terepen, így például homokon is. Pozitív tulajdonságai ellenére az európai típus jövője mégsem biztos jelenleg. Az A400M program eredetileg az 1991-es Öböl-háborút követően indult, de tényleges megvalósítása csak az elmúlt 10 évben kezdődött 7 ország részvételével, köztük Belgium, Nagy-Britannia, Franciaország, Németország, Luxemburg, Spanyolország és Törökország. Az Airbus program összesen 4 éves csúszást szenvedett (amelynek egyik fő oka a hajtómü késése volt) és a költségek mintegy 30%-kal, vagyis 6,2 milliárd Euróval nőttek meg az eredeti tervekhez képest. A programban résztvevő 7 európai országon kívül eddig csak Malajzia rendelt az új típusból.

A tervek szerint Franciaország és Törökország kapja majd a következő 2 darab legyártott repülőgépet, melyet követően folyamatosan kerül leszállításra az eddig megrendelt további 170 darab repülőgép. Németország 53, Franciaország 50, Spanyolország 27, Nagy-Britannia 22, Törökország 10, Belgium 7, Luxemburg 1, Malajzia pedig 4 darabot rendelt a típusból. Az Airbus elképzelései szerint jövőre 10 darab, majd azt követően évente 30 darab kerül leszállításra a megrendelők számára. A repülőgépet szeretnék értékesíteni az Egyesült Államok számára is, de ez nagyban függ Franciaország és Nagy-Britannia a típussal kapcsolatos jövőbeni tapasztalataitól. Az A400M közvetlen piaci vetélytársa a Lockheed Martin cég 50 éves múltra visszatekintő C-130 Herculese, azonban az amerikai típus legújabb változatai is csak 20 tonna hasznos teher szállítására képesek. A másik amerikai ellenfél a C-17 Globemaster, viszont annak gyártását 2015-ben befejezi a Boeing.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 02., 10:24
A NATO Görögországban megrendezett, a légi hadműveletek összehangolását célzó Ramstein Flag gyakorlatának különböző részterületeit az ARANYSAS decemberi számában - mintegy „felülnézetben” - bemutattuk. A végrehajtott repülésekbe és a gyakorlat „alulnézetébe” Tősér Péter alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár megbízott parancsnok-helyettese avatja be az olvasókat.
2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2025-01-17 12:23:25
Az Emirates bemutatta új egyenruháját, amely az exkluzivitást és a légitársaság luxus színvonalát tükrözi. Az új viselet kifejezetten a Dubaji Nemzetközi Repülőtéren dolgozó elit csapat számára készült, amely a VIP és prémium utasok gördülékeny és személyre szabott utazási élményéért felelős.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.