2024. 05. 19.
Ivó, Milán
: 388 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Franciaország hivatalosan is átvette első A400M típusú szállító repülőgépét

JETfly  |  2013. 10. 02., 15:28

Az Airbus Military ünnepélyes keretek között hivatalosan is átadta az első sorozatban gyártott A400M típusú katonai szállító repülőgépet a Francia Légierő számára. A hivatalos átadásra majdnem két hónappal azután került sor, hogy az ominózus MSN7 szériaszámú repülőgép megérkezett az Orléans  repülőbázisra.

Többéves késéssel és a költségek jelentős túllépését követően, 2013. szeptember 30-án, hétfőn került sor az európai fejlesztésü A400M első sorozatban gyártott példányának átadására, amely repülőgép összeszerelése a dél-spanyolországi Sevilla-ban található Airbus Military üzemben történt. A repülőgép valójában már augusztus 1-én megérkezett a franciaországi repülőbázisra, de a hivatalos átadási ceremóniára csak most került sor, amely a francia védelmi miniszter, Jean-Yves Le Drian, valamint a spanyol Fülöp herceg jelenlétében zajlott. A következő MSN8 szériaszámú repülőgép a jövő héten kerül leszállításra, a harmadik példány pedig várhatóan az év végén vagy 2014 elején kerül a típust üzemeltető 1/61 „Touraine” repülőszázad állományába. Eddig 10 pilóta, 4 másodpilóta, 8 rakodómester, valamint 71 főnyi karbantartó személyzet kapott kiképzést a típusra a spanyolországi Sevilla-ban, illetve a franciaországi Toulouse-ban, áll a francia védelmi minisztérium közleményében. 

A400M

A gyártó Airbus az elkövetkező 30 évben körülbelül 400 darab repülőgépet kíván értékesíteni, szerte a világon. A 4 darab turbólégcsavaros hajtómüvel felszerelt többfeladatú katonai szállító repülőgép 37 tonna hasznos teher (beleértve akár páncélosokat és helikoptereket is) szállítására képes, több mint 3 300 km távolságra. A repülőgépet úgy tervezték, hogy képes legyen leszállni egyenetlen terepen, így például homokon is. Pozitív tulajdonságai ellenére az európai típus jövője mégsem biztos jelenleg. Az A400M program eredetileg az 1991-es Öböl-háborút követően indult, de tényleges megvalósítása csak az elmúlt 10 évben kezdődött 7 ország részvételével, köztük Belgium, Nagy-Britannia, Franciaország, Németország, Luxemburg, Spanyolország és Törökország. Az Airbus program összesen 4 éves csúszást szenvedett (amelynek egyik fő oka a hajtómü késése volt) és a költségek mintegy 30%-kal, vagyis 6,2 milliárd Euróval nőttek meg az eredeti tervekhez képest. A programban résztvevő 7 európai országon kívül eddig csak Malajzia rendelt az új típusból.

A tervek szerint Franciaország és Törökország kapja majd a következő 2 darab legyártott repülőgépet, melyet követően folyamatosan kerül leszállításra az eddig megrendelt további 170 darab repülőgép. Németország 53, Franciaország 50, Spanyolország 27, Nagy-Britannia 22, Törökország 10, Belgium 7, Luxemburg 1, Malajzia pedig 4 darabot rendelt a típusból. Az Airbus elképzelései szerint jövőre 10 darab, majd azt követően évente 30 darab kerül leszállításra a megrendelők számára. A repülőgépet szeretnék értékesíteni az Egyesült Államok számára is, de ez nagyban függ Franciaország és Nagy-Britannia a típussal kapcsolatos jövőbeni tapasztalataitól. Az A400M közvetlen piaci vetélytársa a Lockheed Martin cég 50 éves múltra visszatekintő C-130 Herculese, azonban az amerikai típus legújabb változatai is csak 20 tonna hasznos teher szállítására képesek. A másik amerikai ellenfél a C-17 Globemaster, viszont annak gyártását 2015-ben befejezi a Boeing.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024-05-14 13:32:49
2024. május 13-án ismét bővült a Magyar Légierő H225M típusú, közepes többcélú helikopter flottája. Mutatjuk Olvasóinknak a 74-es és 75-ös oldalszámú példányok fotóit, melyek érkezésével 8 gépesre bővült a flotta.
2024-05-08 14:18:36
Rendhagyó módon két előadással folytatódott április 24-én a Hadak útján hadtörténeti előadás-sorozat. Pozsgay Gyula grafikus és Dr. Pozsgay Péter tartalékos főhadnagy mindkétszer vitéz nemes Molnár László főhadnagyról mesélt, aki 25 igazolt légi győzelmével az egyik legeredményesebb magyar vadászpilóta volt a második világháborúban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 05. 16., 14:59
Látványos eseményre figyelhettek fel a szandaszőlősi katonai reptér mellett elhaladók. Zöldes aranyszínű körök lepték el az eget, ahogy a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar másodéves honvéd tisztjelöltjei végrehajtották első ejtőernyős ugrásukat.
2024. 05. 13., 11:33
A szélestörzsű repülőgépekkel kiszolgált szezonális útvonalak egy része áprilisban indult, más részük pedig októberig meghosszabbodik.
2024. 05. 10., 09:30
Közel öt esztendeje, hogy 2019. május 20-án az utolsó váltás hazaérkezésével véget ért a magyar szállító helikopteres közösség afganisztáni szerepvállalása.
2024. 05. 09., 10:23
A korábbi múzeum épületének tetején álló Ancsán teljes külső felújítást végeztek el. A repülőgép a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum „Mivel megyünk? Energiamix a közlekedésben” című tárlatának egyik eleme.

  Legfrissebbek most

Nem könnyű a semleges országok élete. Pláne nem, ha kicsik és védelmi iparuk nem fejlett. Így járt Ausztria is: éppen ezért jelent most komoly fejtörést légierejének fejlesztése.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Airbus Helicopters friss bejelentése értelmében, új rendelés érkezett a H145M típusú könnyű, többfeladatú forgószárnyasra: Brunei hat példányt rendelt a hazánk által is hadrendbe állított helikopterből.