Továbbra is a földön vesztegelnek a világ legmodernebb csapatszolgálatban álló harci gépei, az F-22-esek, miután kiderült, hogy a repülőgép-vezetők vérében toxikus anyagokat találtak. A május óta tartó vizsgálat eddigi eredményei szerint ezek az anyagok felelősek azokért a hipoxiához, oxigénhiányhoz hasonló veszélyes jelenségekért, amelyek repülés közben léptek fel, és amelyek gyaníthatóan felelősek egy F-22-es elvesztéséért és pilótája haláláért.
A novemberi katasztrófa után még csak az oxigénrendszer zavarára gyanakodtak, de mostanra kiderült, jóval bonyolultabb a probléma, mint hogy a repülőgép-vezető nem kapott elég oxigént a csutorájába. A fedélzeti oxigéngenerátor, az OBOGS által szállított és belélegzett levegőben égésgázokat, jégmentesítők molekuláit és egyéb anyagok nyomait fedezték fel, de még mindig nincs biztos válasz arra, hogyan kerülhettek ezek a pilóták szervezetébe.
Az F-22-es Raptorok letiltása egyébként igen súlyosan érinti a hajózókat, akik Hawaiitól Alaszkáig repültek a géppel különböző bázisokon, de most csak két F-22-es szimulátor révén tarthatják fenn repülési jártasságukat a típuson. 210 nap elteltével az utolsó repülésük után már újra kell vizsgázniuk a szakszolgálati engedélyükért. Ha a gépeket ismét repülésre alkalmasnak nyilvánítják, először az oktatópilóták nyerhetik vissza a képesítésüket, majd azok a berepülő pilóták, akik a most készülő és még át nem vett példányokat tesztelik, mert a letiltás ezekre a gépekre is érvényes.
Az F-22-eseket jelenleg kizárólag az amerikai légierő használja, a Lockheed majdnem 160 példányt szállított le 60 milliárd dollár értékben. Más államoknak Washington nem engedélyezte az eladását, pedig elsősorban Japán és Izrael szeretett volna vásárolni a „lopakodó”, ugyanakkor utánégető nélkül hangsebességnél gyorsabban repülni képes, a legmodernebb digitális harci és repülési elektronikával felszerelt Raptorokból.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.