A Lockheed Martin F-35 Lightning II haditengerészeti változata 2011. március 4-én végrehajtott tesztrepülése során első alkalommal lépte át a hangsebességet, azonban az erről szóló hír csak most került nyilvánosságra.
Az F-35C hajófedélzeti vadászrepülőgép a Patuxent River haditengerészeti bázisról emelkedett a levegőbe, majd repülése során 9100 m-es magasságban 1,02 Mach sebességet ért el. A repülés során különböző sebességtartományokban tesztelték a repülőgép szerkezeti terhelhetőségét, valamint manőverező képességét.
Az F-35C első repülése
A CF-1 lajstromjelü, első hajófedélzeti repülőgéppel Matt Taylor alezredes, a tengerészgyalogság tesztpilótája hajtotta végre a mérföldkőnek számító repülést. „Több szempont alapján teszteltük a gépet, és a CF-1 nagyon jól viselkedett az 1 Mach feletti sebességtartományban. Számomra ez a repülés egy kiváltság volt, hogy én repülhettem először az F-35C verzióval a hangsebesség felett”, - mondta Taylor alezredes.
Az F-35 Lightning II három verziója közül a haditengerészeti volt az utolsó, amely átlépte a hangsebességet. 2010. június 10-én a tengerészgyalogság számára fejlesztett helyből felszálló verzió ért el 1.07 Mach sebességet, míg a légierő számára készülő F-35A még 2008. november 13-án átlépte a hangsebességet Texas felett.
2025. január 22-én, szerdán rendezték meg az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztásának átadás-átvételi ünnepségét, melynek keretein belül Gróf Gergely ezredes, leköszönő parancsnok átadta a csapatzászlót Könczöl Ferenc ezredesnek, a dandár új parancsnokának.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.