2025. 01. 16. csütörtök
Gusztáv
: 412 Ft   : 400 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Amerikai technológiák felhasználásával épült az új kínai vadászrepülőgép(?)

JETfly  |  2011. 01. 25., 11:27

A közelmúltban bemutatott és első repülését végrehajtó kínai, ötödik generációs vadászrepülőgépen a kínai szakemberek olyan csúcstechnológiát (high-tech) alkalmaztak, amely fenyegetést jelenthet az eddigi amerikai légi fölényre, és amely technológia alkalmazásával a kínaiak ezúttal sem hazudtolták meg önmagukat, Visszatérünk a gyökerekhez, a kínai „másolóiparhoz”. Nagy a valószínűsége annak, hogy az amerikai légi fölényt a kínaiak amerikai technológia alkalmazásával veszélyeztetik.

Balkáni katonai szakemberek és más szakértők véleménye szerint a kínaiak, az 1999-es jugoszláviai hadmüveletek során lelőtt amerikai F-117 Nighthawk egyes technológiai újításait alkalmazták saját gépük megépítésénél.

Mint az köztudott a Nighthawk volt az első olyan vadászrepülőgép, amelyet a radarok csak nehezen, vagy egyáltalán nem tudtak felderíteni. Ennek ellenére 1999. március 27-én a NATO koszovói bombázása során a szerb légvédelmi erők lelőttek egy F-117 Nighthawk-ot. A pilóta katapultált, és kimentették a hadmüveleti területről.

Ez volt az első alkalom, hogy a lopakodó vadászrepülőgépet sikerült lelőni. A Pentagon azt hitte, hogy a megfelelő taktika és puszta szerencse kombinációja vezetett odáig, hogy az ex-szovjet építésü SA-3 típusú rakéta eltalálja a vadászgépet. A lelőtt gép roncsai nagy területen szóródtak szét és azt a civilek gyüjtögették – szuvenírként.

 

Szuvenírgyüjtők a koszovóban lelőtt F-117 roncsánálSzuvenírgyüjtők a koszovóban lelőtt F-117 roncsánál

 

„Abban az időben a felderítői jelentések beszámoltak arról, hogy kínai ügynökök érkeztek a régióba és az ott élő farmerektől felvásárolták a repülőgép darabjait”, - mondta Davor Domazet-Loso admirális, aki a koszovói háború idején a horvát hadsereg vezérkari főnöke volt.

„Feltételezzük, hogy Kína arra használta azokat az anyagokat, hogy tanulmányozza a lopakodó technológiát … és mérnökeik alkalmazzák azt”, - mondta egy telefoninterjú során Domazet-Loso.

Egy vezető szerb katonai hivatalnok megerősítette, hogy a roncs több darabját tulajdonították el „gyüjtők”, amelyek végül „külföldi katonai attasék kezébe kerültek”.

Washingtonban egy, a légierő állományába tartozó hivatalnok úgy nyilatkozott, hogy a hírszerzés olyan naiv volt, nem feltételezte, hogy bármi kapcsolat lenne a lelőtt F-117-nél alkalmazott és a kínai J-20 lopakodó technológiája között.  Az informátor ragaszkodott anonimitásának megőrzéséhez, mivel bizalmas információkat szivárogtatott ki. Az erőfeszítések, hogy Kínától információkat kapjanak a technológiát illetően, sikertelenek voltak. (Mily érdekes!)

A kínai többfeladatú, lopakodó vadászrepülőgép – Chengdu J-20 – 2011. január 11-én hajtotta végre első repülését. Bár az ikerhajtómüves J-20 szolgálatba állására még minimum nyolc, kilenc évet várni kell, vetélytársa lehet az amerikai F-22 Raptornak, a Nighthawk utódjának, az egyetlen rendszeresített lopakodó vadászrepülőgépnek.

A koszovói háború során lelőtt F-117 Nighthawk több darabja – a szárny bal oldali része az USAF logójával, a fülketető, a katapultülés, a pilóta sisakja és a rádió a belgrádi repülési múzeumban van kiállítva.

 

A belgrádi repülési múzeumban látható F-117 fülketetőA belgrádi repülő múzeumban kiállított F-117 fülketető, katapultülés és a pilóta sisakja

 

„Nem tudom mi történt a repülőgép többi részével”, - mondta Zoran Milicevic, a múzeum igazgatóhelyettese. „A múltban rengeteg delegáció látogatott el a múzeumba, köztük kínaiak, oroszok, amerikaiak, de egyik sem mutatott érdeklődést, hogy megvásárolná a gép bármely részét.”

Zoran Kusovac, a római katonai tanácsadó s Slobodan Milosevic, korábbi szerb elnök rezsimje rutinszerüen osztotta meg szövetségeseivel – Kínával és Oroszországgal – az elfogott nyugati berendezéseket.

„A lelőtt F-117-es mind az oroszok, mind a kínaiak várakozását felülmúlta”, - mondta Kusovac.

Az orosz T-50 prototípusa tavaly hajtotta végre első repülését, amely várhatóan négy, öt éven belül kerülhet rendszeresítésre. Valószínüleg az oroszok is a lelőtt F-117 Nighthawk alapjain szerzett tapasztalatokat alkalmazták a lopakodó technológiát illetően.

 

 

Az F-117 fejlesztése az 1970-es években a legnagyobb titoktartással zajlott, majd 1983-ban állt rendszerbe a típus. A gép nem teljesen láthatatlan a radarok számára, azonban a gép alakja, valamint bevonata nehezen észlelhetővé tette. A radarkeresztmetszetet tovább csökkentették mivel a szárny be-, illetve kilépő élei olyan nemesfém méhsejt szerkezetből álltak, amelyek elnyelték a radarsugarakat.

Kusovac véleménye szerint a titkos technológia megismerése, különösen a radarsugár elnyelő bevonat jelentősen növelte Kína lehetőségeit saját vadászgépe fejlesztése során.

Alexander Huang a Taipei Tamkang Egyetem képviselője azt mondta, hogy a J-20 egy jelentős lépés Kína számára. A Domazet-Loso által elmondottakat „logikus okfejtésnek” tartja.

„Más, jelentős forrás nem került napvilágra a J-20 lopakodó technológiájának eredetére vonatkozóan”, - mondta Huang. „A volt horvát vezérkari főnök érvelése igaz, a lehetőséget nem lehet kizárni.”

A kínai ipari kémkedés mind Nyugat-Európában, mind pedig az Egyesült Államokban egyre nagyobb méreteket ölt, amire az adott országok egyre „agresszívabban” reagálnak.

Nyugat-Európai diplomaták azon a véleményen vannak, hogy a koszovói válság idején Kína egy hírszerző állást tartott fent a belgrádi nagykövetségén. Az épületet az amerikai bombázók „tévesen” bombázták, amelynek következtében három ember életét vesztette.

„Ez azt jelenti, hogy a szerbek és a kínaiak megosztották egymással hírszerzői információikat”, - mondta Alexander Neil, a Brit Hírszerző Központ, ázsiai biztonsági program vezetője. „Nagyon valószínü, hogy az információk mellett megosztották a lelőtt F-117 repülőgépen alkalmazott technológiát is, és nagyon is leképzelhető, hogy az F-117 egyes darabjai Kínában „landoltak”.

 

A cikk címében szereplő - zárójelbe tett - kérdőjellel Olvasóinkra bízzuk annak eldöntését, mennyire tartják valósnak az amerikai technológia felhasználását úgy a kínai, mint az orosz ötödik generációs vadászrepülőgép esetében. Észrevételeiket kérjük osszák meg velünk és Egymással a Facebook Jetfly oldalán.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.