2025. 03. 25. kedd
Irén, Írisz
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Amerikai hajtómű emelheti magasba az indiai Tejast

JETfly  |  2010. 10. 04., 09:25

Ismét a hírek középpontjába került India saját fejlesztésű Tejas könnyű harci gépe (LCA - Light Combat Aircraft) hiszen győztest hirdettek a repülőgéphez kapcsolódó hajtómű tenderen. A döntést már az elmúlt héten meghozták Indiában, azonban a hír csak 2010. október 1-jén került nyilvánosságra. Ennek értelmében a közel 800 millió dolláros tenderen az amerikai General Electric győzedelmeskedett az európai Eurojettel szemben.

Az amerikai GE F-414-es hajtómüve, valamint a Eurojet EJ-200-asa is eleget tett a tender technikai követelményeinek, azonban a General Electric ajánlata anyagilag jóval kedvezőbbnek bizonyult. Nem volt ez mindig így, hiszen a General Electric elsőként egy 822 millió dolláros ajánlattal állt elő - szemben a Eurojet 666 milliósával - ugyanakkor két héttel ezt követően az amerikaiak kidolgoztak egy olcsóbb lehetőséget, ami már jóval kecsegtetőbbnek bizonyult az indiaiak számára. A GE hajtómüvének kiválasztása kétségkívül hatással lehet a jelenleg is zajló MMRCA tenderre,

melynek értelmében India 126 darab közepes, többfeladatú harci gépet vásárol. A hajtómü tender végeredménye a versenyben várhatóan újabb lökést ad a GE hajtómüveivel repülő amerikai F/A-18-asnak, valamint a svéd Gripen NG-nek, egyúttal ronthatja az esélyét az Eurojet erőforrásával szerelt Eurofighter Typhonnak.

Az indiai védelmi minisztérium bejelentése szerint a hajtómüvek gyártásával kapcsolatban 2011 közepéig folytatódhatnak a tárgyalások, ezt követően a GE-nek 121 napja (ami két hónappal hosszabbítható) lesz, hogy megszerezze az engedélyt az amerikai kormánytól a hajtómüvek Indiában történő gyártására. A vereség ellenére a Eurojet továbbra is optimista a tenderrel kapcsolatban: a cég egyik illetékese szerint van okuk az optimizmusra, hiszen, ha a General Electric nem tudja biztosítani a technológiai transzfer lehetőségét, akkor a jelenlegi

végeredmény pozitívan módosulhat a Eurojet számára.

A végső győztes 99 darab (opcióként pedig további 49) hajtómüvet biztosít majd a Tejas Mk II-es változata számára, melyből 8 darabot közvetlenül a gyártótól vehetnek át, míg a fennmaradó 91-et Indiában gyártanák le. A hajtómü tender meghirdetésére azért volt szükség, mivel a Tejashoz szánt szintén haza fejlesztésü Kaveri erőforrás közel két évtizedes fejlesztés után sem váltotta be a hozzá füzött reményeket. Az indiai légierő ezidáig 20 darabot rendelt a Tejasból, melyet várhatóan 2012-ben állíthatnak hadrendbe.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.