Viszonylag gyakran hallani az ötödik generációs F-22 Raptor harci repülőgépek alacsony hadrafoghatósági problémájáról, melyet az Egyesült Államok több csomaggal tervez orvosolni. Egy 350 millió dolláros beruházás (SRP - structure retrofit programme) keretei között 162 repülőgép 5 lényeges szerkezeti módosításon esik át, melyekkel lehetővé válthat a beígért 8 ezer repült órás élettartam kihasználása. Ezen felül, 1,7 milliárd dollár értékben, folyamatban van 2020-ig összesen 10 824 javítási célú módosítás végrehajtása (RAMMP - reliability and maintainability maturation programme), melyek nagyságrendje igen eltérő, kezdve a futómű nem mindig működő leszálló fényeinek javításától a 30 millió dolláros kijelző cseréig.
A legfrissebb beszámolók szerint a RAMMP program eddig sikeresnek mondható, hiszen a 2005-ös hadrendbe állításkori 40%-os hadrafoghatósági mutató helyett jelenleg 62,8%-nál járnak. Az SRP program jelenleg 64 gépnél jár a 162-ből. A munkákat korábban a Lockheed Martin végezte a Palmdale-i gyárban, azonban a légierő nem volt elégedett a költséggel, a menetrenddel és a minőséggel, ezért a munkákat átvállalta a légierő saját karbantartó egysége, az Ogden Légi Logisztikai Komplexum, és a hírek szerint azóta nem nagyon van probléma.
A légierő jelenleg kilenc gép nagyjavítását végzi egy időben. Ez gépenként átlagosan 131 napot vesz igénybe, azonban az eredetileg tervezett 2020-as dátum helyett 2021-re tolódott a befejezés időpontja, mivel a munkavégzéshez rendelkezésre álló 13 állóhelyből négyet folyamatosan lefoglal a gépek burkolatának javítása, amely a legsürgősebb prioritás.
A 2005-ben kezdődött RAMMP program a legutóbbi jelentés óta 3%-ot javított a repülőgépek rendelkezésre állásán, illetve az átlagos „karbantartási munkaóra/repült óra” mutató 10,1%-kal csökkent a 2012-es 46,6 óráról 41,9 órára 2014-ben. Mindezek mellett szintén folyamatban van a legújabb Raytheon AIM-9X és AIM-120D AMRAAM rakéták integrációja, továbbfejlesztett data link és automatikus földközelség-jelző berendezések beszerelése, továbbá a néhány évvel ezelőtti repülésbiztonsági botrányokat követően megtörtént az OBOGS rendszer áttervezése is. Jelenleg 183 Raptor áll hadrendben, és egy 2014-es jelentés szerint a modernizációk összes költsége 11,3 milliárd dollárra rúgott.
Negyedik alkalommal ad otthont hazánk a Többnemzeti Helikopter Kiképző Központ szakmai útmutatásával az évenkénti helikopterharcászati oktatóképző gyakorlatnak Pápán, a Magyar Honvédség 47. Bázisrepülőtéren.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.