A China Aviation Industry General Aircraft Co., Ltd. (CAIGA) a GE Aviation új H85-ös turbólégcsavaros-gázturbinás hajtóműveit építi be Primus 150-es gépeibe, az első kínai gyártású üzleti repülőgépekbe. Ez lesz a H85-ös hajtómű első kereskedelmi célú alkalmazása azt követően, hogy megkapja a típusalkalmassági bizonyítványt az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségtől. A H85-ös hajtóművek a GE Aviation csehországi gyárában készülnek majd, ahol jelenleg a H80-as hajtóművek gyártásának felfuttatása folyik.
„A kínai régióban folyamatosan bővül az üzleti és az általános célú repülés piaca” – jelentette ki Brad Mottier, a GE Aviation üzleti és általános célú repülési részlegének alelnök-vezérigazgatója. „A H85-ös hajtómüvekkel ellátott Primus 150-es gépeknek köszönhetően a GE megerősítheti jelenlétét a régióban, és fontos részese lehet Kína tizenkettedik ötéves tervének.”
A Thrush 510G mezőgazdasági repülőgép mellett a H80-as hajtómü helyet kap még az Aircraft Industries L140-es ingázó repülőgépében is, amely várhatóan jövő év elején áll szolgálatba.
A CAIGA és a GE egy szerviz- és támogatási program közös kidolgozásáról is megállapodott a H85-ös hajtómüvekkel ellátott Primus 150-es gépek kínai szervizkapacitásának bővítése céljából.
A H85-ös hajtómü a leszármaztatott változata a GE H80-as hajtómüvének, amely a közelmúltban állt szolgálatba a Thrush 510G jelü gépeken. A H80-as turbólégcsavaros-gázturbinás hajtómücsalád a GE háromdimenziós aerodinamikai tervezési technikáit korszerü anyagokkal ötvözi, így az eredmény egy nagyteljesítményü, üzemanyag-takarékos, tartós hajtómü, amelynél nincs szükség időszaki üzemanyag-fúvóka vizsgálatra, továbbá nincs szükség a magas hőmérsékletü részek vizsgálatára sem. A H80-as hajtómü élettartama 3600 repülési óra, illetve 6600 ciklus két nagyjavítás között. A H80-as hajtómü ezen felül automatikus indító és korlátozó egységgel rendelkezik, mely leegyszerüsíti a hajtómü beindítását. A hajtómühöz többféle légcsavar állásszög-szabályzó választható, így az ügyfelek kiválaszthatják az igényeiknek megfelelő légcsavart.
A H85-ös hajtómü tengelyen mért maximális névleges teljesítménye 850 lóerő felszállásnál és folyamatos üzemnél. A hajtómü célfelhasználói a turbólégcsavaros-gázturbinás üzleti repülőgépeket, a mezőgazdasági, az ingázó és a kisegítő repülőgépeket gyártó szegmensek lehetnek. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség várhatóan még az idén kiadja a hajtómü típusalkalmassági bizonyítványát, az Amerikai Légügyi Hatóság (FAA) pedig jövő évben.
A CAIGA Primus 150-es gépe egy túlnyomásos utasterü, ötüléses, egyhajtómüves, turbólégcsavaros-gázturbinás, szénszálas kompozitvázas könnyü üzleti repülőgép, mely ebben a kategóriában az egyik leggyorsabb gép.
A CAIGA az Aviation Industry Corporation of China (AVIC) leányvállalata, jelenleg kétféle típusú nagyon könnyü sugárhajtású üzleti repülőgépet, és kétféle típusú nagyon könnyü turbólégcsavaros-gázturbinás üzleti repülőgépet gyárt. A CAIGA megvette az amerikai Cirrust, és világszínvonalú általános célú repülőgépgyártó lánccal rendelkezik, öt fő ipari bázissal Zhuhai, Guizhou, Shijiazhuang, Jingmen és Shenzhen városokban. A cég olyan átfogó üzleti modellt dolgoz ki, amely magában foglalja a kutatás-fejlesztést és a gyártást, az általános repülőipari tevékenységeket, valamint az ügyféltámogatást és a szerviztevékenységet. A CAIGA tevékenységi köre kiterjed az alkatrészek és tartozékok gyártására, a végső összeszerelésre és kiszállításra, pilóták oktatására, repülőklub müködtetésére, általános célú és üzleti repülési tevékenységekre, fix bázisú üzemeltetői, karbantartási és lízing szolgáltatások nyújtására több szektorra kiterjedően.
2025. január 22-én, szerdán rendezték meg az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztásának átadás-átvételi ünnepségét, melynek keretein belül Gróf Gergely ezredes, leköszönő parancsnok átadta a csapatzászlót Könczöl Ferenc ezredesnek, a dandár új parancsnokának.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.