Október közepén járunk, az elmúlt napokban még utoljára kiélvezhettük a tiszta szép időt, ami kedvezhetett volna egy többnemzeti helikopteres gyakorlatnak is. Kedvezhetett volna, hiszen, az MH. 87. Szolnok Helikopter Bázis által rendezett, október 4-től 14-ig tartó Logical Decision 2010 nevezetű többnemzeti hadgyakorlat legelső napjától kezdve az ajkai térségben történt vörösiszap katasztrófa terelte el a magyar pilóták figyelmét.
Az eset súlyossága miatt ugyanis szükség volt a szállítóhelikopterek bevetésére. Lamos Imre dandártábornok a szolnoki Helikopter Bázis parancsnoka elmondta, a helikoptereknek mind a mentésben, mind pedig VIP személyek szállításában részt kellett venniük a katasztrófaterületen.A folyamatos elfoglaltságok mellett, kevesebb géppel de részt tudott venni országunk a gyakorlaton, ami szerencsére problémamentesen zajlott le, noha pár kisebb nagyobb érdekesség mégiscsak történt közben. Az éleslövészetek folyamán több kis sebességü légijármü is megsértette az ország légterét, és emiatt többször is a különleges festésü 716-os oldalszámú Csőrikét jelölték ki a légirendészeti feladatok ellátására. Ez volt Csőrike első éles bevetése.A 226 magyar, 63 belga és 36 macedón katona részvételével rendezett gyakorlat fő célja a müveleti területen, tervezett feladatot végreható harci- és szállítóhelikopter erők felkészítése az aszimmetrikus hadviselésben alkalmazható, különleges müveletek végrehajtására.Ezek közül most először mutathatta be a Magyar Légierő az NGV, (Night Vision Goggles – éjjellátó szemüveg) képességét is, rögtön az első nap, és sajnos valóban éles helyzetben, a már említett katasztrófa helyszínén.A sikeres együttmüködés során különböző feladatok kerültek végrehajtásra, többek között éleslövészet a „0” ponti lőtéren, valamint különleges müveleti rajtaütési feladatok (Direct Action) éjszakai körülmények között az újdörögdi Romváros területén.Az aktívan résztvevő országok természetesen saját helikoptereikkel érkeztek, így közösen gyakorolhatott a Magyar Honvédség Mi-24-es harci és Mi8/17 szállítóhelikopter állománya a belga AgustaWestland A-109 típusú valamint a macedón Mi-24 típusú helikopterekkelAz MH. Pápa Bázisrepülőtéren október 14-én tartott zárónapon sajnos ismételten a természet szólt közbe ugyanis az estére leereszkedő átláthatatlan ködfüggöny megakadályozta, hogy a Romvárosba tervezett éjszakai rajtaütési feladatot végrehajtsa a kijelölt többnemzeti állomány.Lamos Imre dandártábornok záróbeszédében kiemelte a zárónap időjárása miatt elhalasztott feladat nem járult negatívan hozzá a gyakorlathoz, sikeresen végre tudták hajtani azt és remélhetőleg a jövő évben is sikeresen megrendezésre kerül.Az eseményt a repülőtér tiszti étkezdéjében búcsúceremónia zárta, ahol lehetőség volt a különböző nemzetiség katonái számára a baráti beszélgetésekre és tapasztalatcserére.
A horvát védelmi minisztérium hivatalos bejelentése értelmében, 2024. december 1-től már nem a MiG-21-esek védik az ország légterét, a típus búcsújával egy korszak véget ér Európában.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.