A legendás PUMA század alapításának 70. évfordulója alkalmából a PUMA Egyesület 2008. május 23-25 között negyedik alkalommal rendezi meg PUMA Repülős Emlék Csillagtúrát, mely a II. világháborúban elesett magyar vadászpilótáknak állít emléket. Az eseményt dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter fővédnökségével és dr. Holló József ny. altábornagy a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum főigazgatójának támogatásával rendezik meg.
A szervezők előzetes elképzelései szerint az eseménysorozat 2008. május 23-án pénteken a tököli repülőtéren veszi kezdetét. A gyülekezést és az eligazítást követően a várhatóan szép számú repülőkötelék Kecskemét és Jakabszállás felé indul. A második napon a reggeli eligazítást követően több útvonalon szállnak majd a kötelékek, sorra véve a Puma századhoz és annak pilótáihoz köthető településeket (Taszár – Nemesvid - Körmend – Kenyeri – Veszprém – Kereki - Tab. A jakabszállási repülőtérre történő visszaérkezést követően hangárparti zárja a napot. Május 25-én vasárnap a reggeli után minden résztvevő hazaindul.
A Magyar Királyi Honvéd Légierő 1/3. "Puma" vadászrepülő százada 1938-ban, Veszprémben alakult meg olasz Cr. 32 vadászgépekkel és már egy esztendővel később részt vett a felvidéki, erdélyi és délvidéki harci eseményekben.A század később Nyíregyházára települt. A II. világháború során, 1943 tavaszán már 5/1. vadászrepülő osztály 1. századaként az egység a Keleti-fronton átképzést kapott a híres Messerschmitt Me 109 vadászgépére, amellyel kezdetben alacsonytámadó bevetéseket, később szabadvadászatot, bombázókíséretet, felderítő repüléseket végzett. Az állandó géphiány ellenére 1943. decemberére elérték a 100. légigyőzelmet. Harminchét pilótájukból nyolcat vesztettek el. 1944 májusától az egyre fokozódó angol-amerikai légitámadások ellen megalakuló 101. Honi Vadászrepülő Osztály vette fel a "Puma" nevet. Három százada Veszprém repülőterén állomásozott. A folyamatos harci bevetések során immár amerikai bombázók és vadászok ellen harcolva 1944. augusztus 22-én ismét elérték a 100. légigyőzelmi számot. A szovjet hadsereg előretörése miatt hadszíntérré váló ország felett immár kettős ellenféllel kellett szembeszállniuk. Az ezred erőre nőtt egységnek rövidesen menekülnie kellett. Előbb Szombathelyre, majd Grosspeterdorfon át Wienere Neustadtba repültek. Az egyik utolsó harcoló alakulatként repülőterük az ausztriai Linz városa melletti Raffelding hatalmas mezője lett. Innét felszállva vesztették el utolsó pilótáikat és nem messze innen nyugszik az ezred legfiatalabb pilótája, a 101/1. század parancsnoka. Itt érte az ezredet az amerikai légierő alacsonytámadása, amelyben gépeik nagy része megsemmisült, megrongálódott. A pilóták többsége nem térhetett többé vissza a hazájába. Az otthon maradottakat megbüntették, bebörtönözték, kivégezték. A "Puma" nevet csaknem fél évszázaddal később vehette fel ismét egy repülőalakulat, a kecskeméti vitéz Szentgyörgyi Dezsőről elnevezett MH 59. Repülőbázis egyik vadászrepülő százada. Ők gondoltak arra, hogy a II. világháború befejezésének 61. évfordulóján emlékeznünk kell azokra a fiatal életekre, akik a világégésben elpusztultak. Fiatal emberek harcoltak egymás ellen, akik mindannyian a repülés szerelmesei voltak, akik igaz, vagy hamis eszmék védelmében haltak hősi halált és nyugszanak szerte Európa temetőiben…
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.