2024. 09. 17. kedd
Zsófia
: 394 Ft   : 354 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Anatolij Kvocsur – repülő legenda keletről

JETfly  |  2008. 03. 07., 09:17

A külföldi tömegtájékoztatási eszközök „orosz repülő legendaként” aposztrofálják, hazájában a repülési szakértők egyszerűen „Isten által teremtett pilótának” nevezik. A valódi neve Anatolij Nikolajevics Kvocsur. A repülés szerelmesei számára sokat mond ez a név – ismerjük meg hát e nem mindennapi repülőgép-vezetőt közelebbről, akit hosszú ideje a világ tíz legjobb pilótája között tartanak számon, sőt sokak szerint Ő a jók között is a legjobb.

Hitvallása a tökéletesség

 

A felvetésre, miszerint Isten teremtménye, azt válaszolja, hogy mindannyian azok vagyunk, talán túl szerényen is. Kvocsur a mai Ukrajnában született 1952. április 16-án. 1969-ben lépett be a Szovjetunió hadseregébe. Főiskolai tanulmányait 1973-ban fejezte be az Ejszkben található, V. M. Komarov nevét viselő repülőtiszti főiskolán. A főiskola befejezése után szolgált a volt Német Demokratikus Köztársaság területén állomásozó erők tagjaként egy Szu–7 vadászbombázó században először mint beosztott repülőgép-vezető, majd mint rajparancsnok. Itt olyan repülőgép-vezetőkkel találkozott, akik nagy hatással voltak rá további pályafutását illetően. Közülük is a legnagyobb hatást az ezred parancsnokhelyettese, Leontyij Nyikolajevics Grigorjev gyakorolta a fiatal Kvocsurra, nemcsak repülési professzionalizmusával, hanem bátorságával is.

Egy alkalommal, bombavetési gyakorlat során Grigorjev repülőgépének hajtómüve lakott terület felett leállt. Saját életének kockáztatásával a parancsnokhelyettes kifordította bombákkal függesztett repülőgépét a település fölül, majd lakatlan terület felett, szinte 0 méter magasságon katapultált.

A hadosztály parancsnoka, felismerve Kvocsur kivételes tehetségét, ajánlólevelet írt számára a berepülőpilóta-iskolába. A levél címzettje nem más volt, mint a MiG tervezőiroda vezető repülőgép-vezetője, Alekszander Vasziljevics Fedotov. A levél tartalma nem ismert, azonban a legendás berepülőpilóta, a többszörös világcsúcstartó (néhány, MiG–25 típusú repülőgéppel felállított magassági és sebességi rekordját mind a mai napig nem döntötték meg), a Szovjetunió Hőse segítséget nyújtott Kvocsurnak a vizsgák letételéhez, amelyek után bejutott a berepülőpilóta-iskolába. A dolog érdekessége, hogy Fedotov rajta kívül soha egyetlen fiatal repülőgép-vezetőnek sem nyújtott hasonló segítséget.

1978-ban sikeresen elvégezte az iskolát, majd a Komszomolszk-na-Amur városban müködő repülőgépgyárba helyezték, és eközben 1981-ben sikeresen lediplomázott a Moszkvai Repülési Egyetemen. Ugyanebben az évben egy baleset következtében a MiG tervezőiroda három vezető repülőgép-vezetője – köztük Fedotov is – időlegesen kiesett a sorból, és ennek következményeként Anatolij Kvocsur a MiG tervezőirodához került.

M. M. Komarov berepülőpilóta, aki egy tesztrepülés során vesztette életét, és szintén Fedotov tanítványa volt, egyszer azt mondta: „Annak valószínüsége, hogy a Mikojan cég berepülőpilótája leszel, közel akkora, mint százezer rubelt nyerni egy villamosjeggyel.” Azt lehet mondani, hogy Kvocsur kihúzott egy ilyen jegyet…

Az évek alatt Anatolij Kvocsur számos új repülőgép és fegyverzet tesztprogramjaiban vett részt, többek között a MiG–29 típus repülési tesztjeiben, számos levegő-levegő osztályú rakéta kísérleteiben, a MiG–29 és MiG–31 típus modifikációinak fejlesztésében, a MiG–29 haditengerészeti változatának kísérleti repüléseiben. A 80-as évek közepétől mint vezető berepülőpilóta részt vett az új generációs repülőgép munkálataiban, amely először 2000-ben emelkedett a levegőbe.

1991-ben Kvocsur áthelyezésre került a M. M. Gromov nevét viselő repülőkutató intézethez.

1996-tól napjainkig ő az intézet igazgatóhelyettese a katonai vonalon.

Elit társaságban, Leonov és Tyereskova ürhajósok között

1992-ben Kvocsur létrehozta a „Berepülőpilóták” mürepülő-kötelékét különböző kutatási feladatok, valamint Szu–27, Szu–30 és MiG–29 típusokon professzionális bemutató repülések végrehajtása céljából. A csoport olyannyira sikeres, hogy az eltelt időben a világ számos országában megfordultak – sajnos ez idáig hazánkban nem láthatta őket, a repülést szerető közönség.

Anatolij Kvocsur több mint 8000 óra repülési idővel rendelkezik, amelyből közel 5000 órát berepülőpilótaként, 3500 órát katonai pilótaként könyvelhetett el. Ez idő alatt kétszer kellett katapultálnia. A kezdetektől (L–29 Delfin) a különböző modifikációkat is beleszámítva közel 90 típusú repülőgépen repült, köztük 9 nyugati (NATO-) repülőgépen.

1998-ban Kvocsurt a nemzetközi repülési újságírók beválasztották a világ tíz legjobb tesztpilótájának a listájára.

 

Anatolij Kvocsur jó barátja az orosz Föderáció leköszönő elnökének, Vlagyimir Putyinnak

Legfontosabb munkái, eredményei:

 

MiG–29, MiG–29M, MiG–29K, MiG–31M repülőgépek fejlesztési repüléstesztjei;

Szu–17 és Szu–22 típusú repülőgépek (különféle modifikációk) gyári tesztjei;

Első éjszakai le- és felszállás az Admiral Kuznyecov repülőgép-hordozó fedélzetéről MiG–29K típusú repülőgéppel 1990-ben;

Első bemutató repülés végrehajtása Farnborough-ban az Air Tattoon 1988-ban;

Az amerikai kontinensen végrehajtott első bemutató repülés a kanadai Abbotsford repülőnapon 1989-ben;

„Nonstop” repülés Moszkvából Komszomolszk-na-Amurig és vissza egy együléses, Szu–27 típusú repülőgéppel (légi utántöltéssel) a módosított „texturless” navigációs rendszer tesztelésére 1994-ben;

Első repülés egy együléses Szu–27 típussal az Északi-sark fölött – időtartam: 11 óra 36 perc, távolság: közel 10 000 kilométer, 5 légi utántöltés 1999-ben;

Moszkva–Langkawi (Malajzia) leszállás nélküli repülés Szu–27 típuson – két légi utántöltéssel az időtartam 10 óra 42 perc, a távolság 9700 kilométer 2001-ben;

11 világrekord felállítása Szu–27 típussal;

…és lehetne folytatni a felsorolást.

A JETfly szerkesztősége külön köszönetet mond Szergej Korosztyijevnek, Anatolij Kvocsur közvetlen munkatársának a cikk elkészítéséhez nyújtott segítségéért!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 08., 10:36
A Honvédelmi Minisztérium tájékoztatása szerint a szolnoki MH Kiss József 86. Helikopterdandár egy Airbus H225M többcélú helikoptere segítette az oltást Vas vármegyében. A csütörtökön kezdődött tüzet vasárnapra sikerült megfékezni.
2024. 08. 29., 22:00
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a horvát példát követve, Szerbia is a francia Dassault Rafale típusával modernizálná légierejét. A terv most úgy tűnik, meg is valósul.
2024. 08. 21., 09:00
A Magyar Légierőn belül jelentős fejlesztések zajlanak, néhány év alatt minőségben és mennyiségben egyaránt komoly technika érkezett be és a folyamat még nem ért véget. Ezek üzemeltetéséhez természetesen rengeteg, magasan képzett fiatalra is szükség van.
2024-09-10 16:39:21
Az olimpiai után a paralimpiai csapat is a Wizz Air repülőgépének fedélzetén érkezett haza Párizsból, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren hétfőn fél öt előtt nem sokkal landolt az aranygép, amely az olimpiai és paralimpia sportolók tiszteletére kapott egyedi fényezést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 09. 16., 15:28
Tavaly októberben, amikor az amerikai légierő KC-10A Extender légi utántöltő és szállítógéppel felszerelt kontingense hazatért Szaúd-Arábiából, a US Air Force hivatalosan is bejelentette, hogy véget ért a típus utolsó hadműveleti bevetése és 43 éves üzemeltetés után, 2024 szeptemberében kivonják a szolgálatból.
2024. 09. 16., 10:11
A Brit Királyi Légierő legendás Avro Lancasterei meghatározó szerepet játszottak a második nagy világégés Németország elleni légicsapásaiban. Bár több mint hétezret építettek, napjainkra mindössze két repképes példány maradt fenn belőlük.
2024. 09. 12., 10:23
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál három héten át Mi-17 szimulátoros képzést tartanak Bulgáriából heti váltásokban érkező pilóták számára. A cél, hogy fenntartsák és fejlesszék a bolgár helikopteres személyzetek repüléstechnikai képességeit, valamint gyakorolják a kényszerhelyzeti eljárások kezelését.
2024. 09. 11., 10:15
2004. július 8-án utoljára volt hangos a szentkirályszabadjai légtér a helikopterek jellegzetes zajától.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.