Az An-2-es típus rendkívüli sikerességét bizonyítja az a tény, hogy a Szovjetúnión kívűl Kínában és Lengyelországban is számos alváltozatban gyártották egészen az 1990-es évek elejéig.
Az 1950-es évek végéig több mint 5000 darab An-2-es készült el a Szovjetunióban, Kijevben. Belföldön 17 változatát üzemeltették, ugyanakkor 28 országba exportálták is a gépet. A 60-as évek elejétől folyamatosan csökkentették, majd végleg leállították a típus szovjetunióbeli gyártását. Azonban An-2-eseket a Kínai Népköztársaságban, az NDK-beli Drezdában és Lengyelországban is gyártottak. Drezdában az 50-es évek végén kb. 100 db készült. (Az első két darab Magyarországra került An-2-es ezek közül került ki.)
Szovjet gyártású típusváltozatok
Típusváltozat
Jellemzők
Megjelenés éve
An-2T
Az első sorozatgyártott, teherszállító változat. Feladata elsősorban posta- és csomagszállítás volt, utasokat nem szállított. Az Aeroflot és a hadsereg egyaránt használta.1948
An-2TP
Utas/teherszállító változat (az utaskabin 12 személy befogadására alkalmas). A típusváltozat az Aeroflot részére készült a menetrendszerü belföldi vonalakon történő személyszállítás céljára.1949
An-2PD6
Az An-2TP egyik alváltozata. Szögletes ablakokat és szalonminőségüre épített belsőt kapott.nincs adat
An-2F (An-2NAK, An-2K)
Tüzérségi megfigyelő, éjszakai tüzvezető vagy fotófelderítő feladatra szánt változat. Üvegezett törzs hátsórész, dupla függőleges vezérsík jellemezte. UBT géppuskával és NS-23 típusú gépágyúval volt felszerelve. Egyetlen példányban készült.1949
An-2TD
12 személyes desszantszállító változat, ejtőernyős ugratáshoz kialakítva. Ebből a variánsból áll a legtöbb szolgálatban.1950-es évek eleje
An-2P
12-14 fős utasszállító, hang- és hőszigetelt (kárpitozott) utastérrel, nagyméretü, szögletes ablakokkal. Elsősorban az Aeroflot repülte.1950-es évek eleje
An-2V (An-4)
Két hatalmas alumínium úszótesttel elláttott verzió, vízről történő üzemeltetés céljára. Elsősorban szállítási feladatokra használták.1951
An-2ZA (An-6)
Nagy magasságban repülő, meteorológiai megfigyelő változat volt. A megfigyelőkabint a függőleges vezérsík előtt, a törzs megmagasított részében helyezték el. 1956-58 között különböző célú kialakításokkal (pl. atmoszféra felderítő, geofizikai mérő és kutató) kisebb szériákban is gyártották.1954
An-2PP
Az An-2V típusból kialakított, kizárólag erdőtüzek oltására alkalmas változat. 1961An-2SH Az első mezőgazdasági módosítás, 1400 literes tartállyal és szóróberendezéssel ellátva.1960-as évek eleje
An-2M
An-2T változat korszerüsítésével (290 müszaki módosítással) kialakított mezőgazdasági változat.1964
An-2LV
Szintén erdőtüzek oltására alkalmazott változat, amelynél azonban nem az úszótalpakat, hanem a törzstartályt töltötték fel vízzel. A típus alkalmas volt külső, a szárnyak és a törzs alá függesztett vegyszertartályok hordozására is.1969
An-2E
Az An-2V vízi változat elemeinek felhasználásával megtervezett kísérleti ekranoplán. A tervnek csak egyes részletei kerültek kidolgozásra, a gép megépítése nem kezdődött el.1973
An-3
Az An-2-es típus TVD-10-es gázturbinával és AV-17-es háromágú légcsavarral felszerelt, modernizált változata.1979
Szovjet gyártású An-6 változat
Kína 1957 decemberében kapta meg az An-2-es licencgyártásának jogát, és Y-5 (Y = Yunshuji = szállító) típusjelzéssel kezdte el gyártani. 1957 és 1992 között összesen kb. 1500-3500 példány készült. Számos országba exportálták ezeket a gépeket, elsősorban Észak Koreába és Albániába. A gépek többségét a kínai gyártású Huosai HS5 típusú, 1000 lóerős motorral szerelték. Ez az eredeti amerikai Wright Cyclone R-1820 típusú, kilenchengeres motor másolata (összesen mintegy 2600 darab készült belőlük). A különböző alváltozatok mellett a 60-as években egyedi kialakítású Y-5-öket is építettek: egy 7 személyes gépet, melyet a vietnami államfő kapott ajándékba, valamint két másik gépet a nepáli király kapott 1961 novemberében.
Kínai gyártású típusváltozatok
Típusváltozat
Jellemzők
Megjelenés ideje
Y-5 Fong Shou
Kínai licenc változat. Összesen 728 darab készült, valamennyi a 320. repülőgépgyárban (Nanchang Repülőgépgyár).1957
Y-5B (1)
Az Y-5 mezőgazdasági változata. A forró időjárási körülményekhez alkalmazkodva megoldották a pilótafülke hütését. 229 darab készült.1958
Y-5 Aerobus
Ötüléses VIP gépek a Légierő számára. Két változatban épült, mindkettőből 1-1 darab.1958
Y-5D
Bombázó pilóta és navigátor kiképző változat. 1962-től kezdték el leszállítani a 116 darab gépet.1958
Y-5A
11 üléses személyszállító változat, melyből 114 darabot építettek a Chinese Airlines légitársaság számára.1959
Y-5C (Quing-5)
A Haditengerészet számára kialakított kétéltü modifikáció, melynek úszótalpait a Szovjetunióban készült tervek alapján alakították ki. Egy példányt építettek így, majd 1965-ben a Nanchang Repülőgépgyár saját tervei alapján készült úszótalpakkal még további 6 hidroplán épült.1964
Y-5
A Vörös Csillag Repülőgépgyár (Shijiazhuang Repülőgépgyár) által 1970 májusától gyártott sorozat. 221 darab épült.1970
Beijing-5
Első generációs Y-5-ösökből épült távirányított verzió. nincs információY-5B (2) Egy átépített Y-5-ös, korrózióálló vázzal és speciális szerepkörü felszereléssel, a felső szárnyak végén elhelyezett segédszárnyakkal. 1987. december 30-án repült először.1987
Y-5 Para
Az Y-5B alapján, katonai ejtőernyős ugratáshoz kifejlesztett változat. 1995. március 28-án repült először.1995
Y-5N
Az Y-5B továbbfejlesztett változata.nincs adat
Y-5B(K)
Az Y-5B utasszállító változata.nincs adat
Y-5B(D)
Az Y-5B továbbfejlesztett változata.nincs adat
Y-5B(C)
nincs adat
nincs adat
Y-5B Trainer
A Repülő Kiképző Iskola által használt változat.
nincs adat
Kínai gyártású változat
Lengyelország 1959-ben kötötte meg a licencszerződést. Az An-2-es sorozatgyártását a PZL Mielec repülőgépgyár végezte. Az első lengyel gyártású An-2-es 1960. október 23-án repült először. 1992-ig kb. 1100-1300 darab építettek a típusból, amelyeket az egykori Varsói Szerződés tagállamaiban használtak, de még Afrikába és az USA-ba is került belőlük. A lengyel gépeket PZL Kalisz AS-62IR típusú motorral építették.
Lengyel gyártású típusváltozatok
Típusváltozat
Jellemzők
Megjelenés ideje
An-2G (Geofiz)
Geofizikai mérésre átalakított változat.
nincs adat
An-2M
Az An-2T dupla úszótesttel ellátott változata. Megegyezik az An-2V változattal.
nincs adat
An-2P
Utasszállító változat még jobb hangszigeteléssel és tökéletesített légcsavarral.
nincs adat
An-2PK
Ötüléses változat.
nincs adat
An-2PF
Fotogrammetriai fényképező változat. 3 darab lengyel színekben, 5 darab pedig Magyarországon repült.
nincs adat
An-2PR
Televíziós adás sugárzására kialakított változat.
nincs adat
An-2R
Mezőgazdasági változat. Az SH típusváltozat modernizált változata.
1961
An-2Sz
Betegszállító- és mentőcélokra kialakított típusváltozat. Egészségügyi felszereléssel látták el, valamint 6, hordágyon fekvő sérült és kétfőnyi ápolószemélyzet befogadására volt alkalmas.
nincs adat
An-2T
Általános feladatú, alap változat.
nincs adat
An-2TD
12 személyes desszantszállító változat.
nincs adat
An-2TP
Az An-2TD-re épülő utas/teherszállító változat.
nincs adat
LaLa-1 (Laboratorium Latajacy = repülő laboratórium)
A közös szovjet-lengyel fejlesztésü M-15 Belfegor típusú, sugárhajtású mezőgazdasági repülőgép kísérleteihez átalakított An-2R változat. Az eredeti AS-62IR motor mellett beépítettek egy AI-25-ös típusú gázturbinás sugárhajtómüvet is, amelynek levegőbeömlő nyílását a törzs jobb oldalán alakították ki. A hátul kiáramló gázsugár miatt a kormányszerveket magasra emelve, egy rácsszerkezetü törzstartóra helyezték. A gép kettős oldalkormányt kapott.
1972
An-3M
Az An-3-as típus Lengyelországban megtervezett, módosított változata. A terv végül is nem jutott el a megvalósítás stádiumába.
1979
A mezőgazdasági változat szárnya alatt jól látható a permetszóró berendezés
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Először emelkedett levegőbe az első, Magyarországnak gyártott Gripen vadászrepülőgép Svédországban, 2005. február 16-án.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.