2024. január 9-én, katonai tiszteletadással temették el Samu István nyugállományú őrnagyot, az MH 47. Pápa Harcászati Repülőezred korábbi századparancsnokát a pápai Alsóvárosi temetőben.
„Az elmúlás, az élettől való megválás mindig megrendítő, különösen a gyászoló család számára. A barátok, ismerősök és katonabajtársak számára is fájdalmas, hiszen egy igaz bajtársat veszítettünk el, aki katonai szolgálata során mindig híven, becsülettel teljesítette feladatait, esküjét mindenkor betartva, hűséggel szolgálta hazáját” – fogalmazott Monek Zoltán őrnagy, az MH 47. Bázisrepülőtér Logisztikai Főnökségének volt főnöke a 63 évesen, tavaly évvégén elhunyt Samu István nyugállományú őrnagy ravatalánál.
Samu István 1960. január 14-én, a Somogy vármegyei Bálványoson született, már tizennégy évesen érdekelte a repülés, beiratkozott vitorlázórepülőgép-vezető tanfolyamra, később katonai repülőgép-vezető alapkiképzésen vett részt Budaörsön. 1978-ban felvételt nyert a Kilián György Repülő Műszaki Főiskolára, mérnök-pilóta végzettséget az egykori Szovjetunióban szerzett 1984-ben, a Aktyubinszk-i Repülőakadémián. Ezt követően MiG–21 típusú szovjet vadászrepülőgép átképzésen vett részt Kecskeméten.
„1985 decemberében került a Pápai 47. Harci Vadászrepülő Ezred állományába, repülőgépvezető beosztásba. Kilenc évvel később a katonai akadémiát kiváló eredménnyel végezte el” – ismertette Monek Zoltán őrnagy, aki évtizedekig szolgált vele.
Samu István 1998-tól a második harcirepülőszázad századparancsnoka volt, 2001-ben őrnagyi rendfokozattal vonult szolgálati nyugállományba. Ezt követően először egy híradástechnikai vállalatnál dolgozott, majd évekig a Malév egykori magyar állami légitársaság pilótája volt.
„A Malév utolsó menetrendszerinti járatának ő volt a pilótája 2012-ben. Ezután előbb külföldön, majd hazatérve az ASL légitársaságnál folytatta pályafutását, ahol a kapitányi kinevezését is megszerezte” – fogalmazott Monek Zoltán őrnagy, aki gyászbeszédében hangsúlyozta: Samu István nyugállományú őrnagy – ismert becenevén Sumák – rátermettségét, a repülésben szerzett tudását élete végéig kamatoztatta.
Szabó Ferenc alezredes, evangélikus tábori lelkész beszédében kiemelte: Samu István nyugállományú őrnagy egykori kollégái szerint jó repüléstechnikai készséggel rendelkezett, az új repülési ágazatok elsajátítása nem okozott számára nehézséget, és a repüléssel járó fizikai és pszichikai terheléseket jól bírta. Bajtársaival való kapcsolata példás volt, kedvelték jó hangulatáért, nyíltságáért.
Az egykori vadászpilótát, későbbi civil repülőgépvezetőt katonai tiszteletadás mellett kísérték végső nyughelyére: a szertartáson díszőrség és zászlókíséret emlékeztetett katonai hivatására, tiszteletére egy kétgépes Gripen-kötelék húzott át a pápai sírkert ravatalozója felett, hamvai sírba tételekor díszlövések dördültek el. A gyászszertartáson és temetésen – mások mellett – Magasy Zsolt ezredes, az MH 47. Bázisrepülőtér bázisparancsnoka is részt vett.
További felvételek a linkre kattintva érhetőek el!
Forrás: https://honvedelem.hu/
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.