A Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) – a Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) 12 nemzeti operatív szervezeti egysége olyan képességgel rendelkezik, mely során, ejtőernyő segítségével, rakományt, illetve csapatokat juttat el azokra a célterületekre, ahol a Boeing C-17 Globemaster III típusú teherszállító légi járművei nem tudnak leszállni. Hogy megőrizzék e képességüket, a HAW hajózó állománya és támogató személyzete havi rendszerességgel tart légi teherdobás kiképzést.
Az MH Pápa Bázisrepülőtéren állomásozó három SAC C-17 teherszállító repülőgép a katonai teherszállító feladatok széles skáláját – többek között egyes légi járműből teherdobást – képes végrehajtani. A SAC program 12 tagállama e képességét felhasználhatja például humanitárius segélyszállítmányok támogatására, nemzeti kiképzési feladatokra és nemzetközi gyakorlatokon való részvételre Európa szerte. A légi teherdobási feladatok speciális ismereteket követelnek a hajózó és a támogató személyzet részéről egyaránt. A képesség fejlesztése és a biztonságos feladatvégrehajtás érdekében a Nehéz Légiszállító Ezred havonta teljesít légidobás kiképzést, amit légidobások a Veszprém közelében fekvő gyulafirátóti gyakorlótér felett - a pápai bázistól mintegy 50 kilométerre - hajtanak végre.
Michael Hank százados (USAF), HAW hadműveleti tervező tiszt és C-17 pilóta, hangsúlyozza, hogy a kiképzési feladatként végrehajtott légi teherdobások a felszerelés és katonák gyors és hatékony célbajuttatását segítik elő. Mindez rendkívül értékes tapasztalatszerzés a repülőezred állománya számára. Mindössze 15 másodperc alatt, egy C-17-es képes akár 40 tonnányi életmentő ivóvíz, élelem, üzemanyag és lőszer utánpótlást egyidőben ledobni a világ bármely pontján. Ez a képesség teszi lehetővé valamennyi SAC nemzet számára - beleértve Magyarországot is -, hogy késedelem nélkül reagálhasson egy természeti katasztrófára, nagy mértékben erősítve a logisztikai támogató hátteret.
A gyulafirátóti gyakorlótér tökéletes helyszín a havi szintű gyakorló légi teherdobások biztonságos végrehajtására. A hasznos teher tervezése és előkészítése a HAW Logisztikai és Támogató Század (LSS), Aerial Port földi kiszolgáló személyzet feladatkörébe tartozik. Számos hibázási lehetőség rejlik az ejtőernyők és kötélzete felszerelésében, a rendszeres gyakorlás az egyetlen módja a biztonságos küldetés-végrehajtásnak. A környezetvédelem is fontos szempont a kiképzések során. Az Aerial Port szakemberei a Magyar Honvédség kijelölt személyzetével együtt maradéktalanul begyűjtik a ledobott terhet a célterületről, így a légi teherdobó kiképzések nem károsítják a környezetet. A teherpalettákat végül targoncák és nagy teherbírású szállító járművek segítségével szállítják el a helyszínről.
Fotó: HAW / Tuomas Saavalainen
Forrás: honvedelem.hu
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.