2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Frank Rombouts ezredes, a Nehéz Légiszállító Ezred parancsnoka

JETfly  |  2014. 01. 02., 11:00

Frank Rombouts ezredes, a Holland Királyi Légierő repülőgép-vezetője, jelenleg a Pápán települt Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) parancsnoka. 2013 júniusától vezeti a példa nélküli különlegességnek számító, tizenkét nemzet katonáit tömörítő alakulatot. A Stratégiai Légiszállítási Képesség Program öt éves fennállása alatt ő az ezred első, nem amerikai parancsnoka.

A HAW parancsnoka 1976-ban lépett be a Holland Királyi Légierő kötelékébe. Tanulmányait Bredában, majd az Amerikai Egyesült Államokban végezte. Repült NF-5-ös és T-38-as típusokon, majd pedig F-16-os vadászgéppel is. Később több más beosztást ellátva került át a szállító-repülőgépek világába, mindeközben szolgált Afganisztánban is. 2011-ben érkezett Pápára, ahol parancsnoki kinevezéséig parancsnokhelyettesként dolgozott az ezrednél. Karrierje során több mint 3 500 órát repült és a számláló még most is pörög… 

Rombouts ezredes

Frank Rombouts ezredes szerint a HAW-nál a mindennapos szállítási feladatok a legfontosabbak

„Igen, 55 évesen még mindig repülök, ami azt gondolom, meglehetősen különleges. Szintén érdekesség, hogy én szálltam le először C-17-es repülőgéppel Észtországban, néhány héttel ezelőtt pedig Norvégia majdnem legészakibb részébe, Banak városába vetett a szolgálat. Eleve különleges lehetőség ezt a típust repülni. A C-17 Globemaster III képes mindarra, amire az összes többi szállítórepülőgép-típus, csak épp minden területen egy kicsit jobb társainál. Mindezeken felül a legnagyszerübb dolog, hogy ezt a munkát tizenegy másik nemzet tagjaival közösen végezhetem. Testközelből ismerhetek meg sok különböző kultúrát, és ezt többre tartom, mint a géptípus előnyeit” – fogalmazott az ezredes. 

A parancsnok többek között elmondta azt is: nagyon jó véleménnyel van a HAW kilenc főt számláló magyar állományáról. Hozzátette: Lukács Viktor százados, az ezred magyar repülőgép-vezetője, jelenleg Amerikában repülőgép-parancsnoki továbbképzésen vesz részt, ami pontosan jelzi kiváló képességeit. Mivel a Nehéz Légiszállító Ezred küldetéseinek jelentős részében Afganisztán a célállomás, adódik a kérdés, hogy az ISAF-misszió átalakulása vajon mennyire változtatja meg a jövőben az ezred munkáját. 

2013-ban magyar ejtőernyősök is ugrottak a C-17-esből

„A tapasztalatok szerint minden nagyszabású küldetés befejezése után még legalább két évig tart, amire a teljes kivonás – csapatok és technikai eszközök – megtörténik. Így volt ez Irakban, és erre számítok Afganisztán esetében is. Másodsorban pedig egyre többet és többet repülünk Afrikába, illetve a Közel-Keletre. Harmadrészt a stratégiai légi szállítás képessége Európában nagyon ritka, így folyamatosan érkeznek hozzánk újabb és újabb felkérések. Fontos tudni: nem mi döntjük el, hogy hová megyünk, hanem a repült órákat vásároló országok intéznek kéréseket felénk. Persze mondhatok nemet egy-egy nemzeti felkérésre – erre nagyon ritkán kerül, akkor is főleg biztonsági okok miatt –, de én nem határozhatom meg, hogy jövő héten repüljünk mondjuk Hawaii-ra, bármennyire is szeretném… Összességében tehát úgy gondolom, lesz elengedő célállomás számunkra Afganisztánon kívül is”- mondta. 

Beszélgetésünk végén a Frank Rombouts ezredes kiemelte: kiváltságosnak és szerencsésnek érzi magát, hogy nyugállományba vonulása előtt a HAW parancsnoki tisztsége az utolsó beosztása. „Nagyon sok kiváló munkatársam van, megtisztelő itt parancsnoknak lenni. És még repülhetek is, tehát valóban ez álmaim munkája” – hangsúlyozta az ezredes. 

C-17

A SAC-3-as jelzetü gép két társával együtt idén több mint 3165 órát repült 

Fotó: Kálmánfi Gábor és Ville Toukko (HAW kommunikációs tiszt)

   

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-13 12:52:44
25 éve, 1999. március 12-én csatlakozott Magyarország az Észak-atlanti Szerződés Szervezetéhez: a jubileum kapcsán földi és légi bemutatókkal tarkított ünnepséget rendeztek Tatán, az MH Klapka György 1. Páncélosdandár alakulatánál, ahol beszédet mondott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. Mutatjuk a helyszíni fotókat!
2024-03-11 14:35:49
A Magyar Légierő pilótái a legjobbak közül valók, és a veszélyek korában kiemelt erkölcsi és anyagi megbecsülést érdemelnek. Tudásuk, szolgálatuk kulcsfontosságú Magyarország biztonságának védelmében. Ezért jelentős – decemberig visszamenőleges – béremelésükről döntöttünk – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin