2024. 05. 19.
Ivó, Milán
: 388 Ft   : 358 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

H145M - Forgószárnyas sikersztori

H145M - Forgószárnyas sikersztori
honvedelem.hu  |  2021. 11. 09., 13:50
H145M - Forgószárnyas sikersztori

Alig két évvel ezelőtt ért magyar földet először az első két magyar felségjelzésű forgószárnyas, idén novemberben pedig már azzal büszkélkedhet az Airbus H145M flotta, hogy elérte és meg is haladta az ötezer levegőben töltött órát.

Az első hírek 2017-ben jelentek meg arról, hogy a Magyar Honvédség választott, megvan az új típus, amely választ adhat a légierő kiöregedő helikopterflottájának kérdésére. Hazánk légterében először a Bakonyban végrehajtott képességbemutatón repült az Airbus H145M típusú könnyű többcélú katonai helikopter - igaz, akkor még a donauwörthi gyár német színeiben. Ez alkalommal tesztelték a típushoz tartozó HForce fegyverrendszer működését is az Magyar Honvédség Központi Gyakorló- és Lőterének területén.

Bár a hajózó és műszaki személyzet az oktatások során már Németországban is alaposan megismerkedhetett a leendő magyar „vasakkal”, az első igazán történelmi pillanatnak mégis 2019. november 18-át jegyzi a hazai H145M-k történetírása. Ekkor ért ugyanis először magyar földet az első két forgószárnyas, amelyek már magyar felségjelzés mellett tették meg a német gyár és Budaörs közötti távot. A típus sikersztorijának első - méltán - büszkeségre okot adó pillanata egyúttal a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program dicsérete is, amelynek kiemelt célja a Magyar Honvédség technikai eszközeinek modernizálása. Márpedig a H145-ösökkel valódi korszakváltás kezdődött a forgószárnyasok között. Mint Koller József dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis parancsnoka az első két gép fogadásakor fogalmazott: e könnyű, többcélú helikoptereknek a nevükben rejlik sokoldalúságuk, hiszen egyetlen gépben jelenik meg a kiképzőhelikopter, a kutató-mentő helikopter és a fegyveres-tűztámogató helikopter valamennyi tulajdonsága. Rámutatott, hogy a gép igazi ereje a sebességében és az emelkedési képességében rejlik. „Közel 300 kilométer/órával tud repülni, külső súlyokat és fegyverzetet képes magával vinni, s hatezer méteres magasságra tud emelkedni akár tíz fővel a fedélzetén" – mondta.

A 01-es és 02-es lajstromú párost aztán tizennyolc további gép követte, így 2021. március 25-re a 19-es és 20-as jelzésű Airbusok is megérkeztek otthonukba, Szolnokra. A jól felkészített állomány mindez idő alatt komoly igénybevételnek tette ki a gépeket, hiszen az első helikopterek érkezésétől számítva 2020. augusztus végén már – az akkor még hiányos flottával – teljesítették az első ezer órát. Ahogy gyarapodott a helikopterbázis betonján sorakozó forgószárnyasok száma, úgy ugrottak meg a repült órák is. Ennek is köszönhető, hogy az első ezret csaknem másfél év alatt hirtelen további négyezer óra követte.

Ez alatt az ötezer óra alatt folytak a hajózóképzések, illetve olyan speciális képességek kialakítása is, mint az ejtőernyős dobás a 145-ös oldalajtóiból, a kutató-mentő feladatok begyakorlása és nem utolsó sorban a legfrissebb történelmi mérföldkő a típus életében: idén szeptember 23-án először dördültek el az HForce fegyverrendszer részét képező M621-es 20 milliméter űrméretű gépágyúi.

A sikerek és elért eredmények önmagukért beszélnek, pedig a gépek még „éppen csak” kétévesek. Minden bizonysággal kijelenthető, hogy nagy jövő előtt állnak még a honvédségi H145M-ek.

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024-05-08 14:18:36
Rendhagyó módon két előadással folytatódott április 24-én a Hadak útján hadtörténeti előadás-sorozat. Pozsgay Gyula grafikus és Dr. Pozsgay Péter tartalékos főhadnagy mindkétszer vitéz nemes Molnár László főhadnagyról mesélt, aki 25 igazolt légi győzelmével az egyik legeredményesebb magyar vadászpilóta volt a második világháborúban.
2024-05-07 11:42:11
Szeptember közepétől áll forgalomba az Emirates első A350-900-as gépe, amelyet 32 Business, 21 Premium turista és 259 turista osztályú üléssel szereltek fel. A légitársaság új típusú gépeivel – amelyből összesen 65 darabot rendeltek - elsőként közel-keleti úti célokra repül, de még idén ősszel megjelennek több ázsiai és európai útvonalon is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 05. 16., 14:59
Látványos eseményre figyelhettek fel a szandaszőlősi katonai reptér mellett elhaladók. Zöldes aranyszínű körök lepték el az eget, ahogy a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar másodéves honvéd tisztjelöltjei végrehajtották első ejtőernyős ugrásukat.
2024. 05. 13., 11:33
A szélestörzsű repülőgépekkel kiszolgált szezonális útvonalak egy része áprilisban indult, más részük pedig októberig meghosszabbodik.
2024. 05. 10., 09:30
Közel öt esztendeje, hogy 2019. május 20-án az utolsó váltás hazaérkezésével véget ért a magyar szállító helikopteres közösség afganisztáni szerepvállalása.
2024. 05. 09., 10:23
A korábbi múzeum épületének tetején álló Ancsán teljes külső felújítást végeztek el. A repülőgép a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum „Mivel megyünk? Energiamix a közlekedésben” című tárlatának egyik eleme.

  Legfrissebbek most

Nem könnyű a semleges országok élete. Pláne nem, ha kicsik és védelmi iparuk nem fejlett. Így járt Ausztria is: éppen ezért jelent most komoly fejtörést légierejének fejlesztése.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Airbus Helicopters friss bejelentése értelmében, új rendelés érkezett a H145M típusú könnyű, többfeladatú forgószárnyasra: Brunei hat példányt rendelt a hazánk által is hadrendbe állított helikopterből.