Alig két évvel ezelőtt ért magyar földet először az első két magyar felségjelzésű forgószárnyas, idén novemberben pedig már azzal büszkélkedhet az Airbus H145M flotta, hogy elérte és meg is haladta az ötezer levegőben töltött órát.
Az első hírek 2017-ben jelentek meg arról, hogy a Magyar Honvédség választott, megvan az új típus, amely választ adhat a légierő kiöregedő helikopterflottájának kérdésére. Hazánk légterében először a Bakonyban végrehajtott képességbemutatón repült az Airbus H145M típusú könnyű többcélú katonai helikopter - igaz, akkor még a donauwörthi gyár német színeiben. Ez alkalommal tesztelték a típushoz tartozó HForce fegyverrendszer működését is az Magyar Honvédség Központi Gyakorló- és Lőterének területén.
Bár a hajózó és műszaki személyzet az oktatások során már Németországban is alaposan megismerkedhetett a leendő magyar „vasakkal”, az első igazán történelmi pillanatnak mégis 2019. november 18-át jegyzi a hazai H145M-k történetírása. Ekkor ért ugyanis először magyar földet az első két forgószárnyas, amelyek már magyar felségjelzés mellett tették meg a német gyár és Budaörs közötti távot. A típus sikersztorijának első - méltán - büszkeségre okot adó pillanata egyúttal a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program dicsérete is, amelynek kiemelt célja a Magyar Honvédség technikai eszközeinek modernizálása. Márpedig a H145-ösökkel valódi korszakváltás kezdődött a forgószárnyasok között. Mint Koller József dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis parancsnoka az első két gép fogadásakor fogalmazott: e könnyű, többcélú helikoptereknek a nevükben rejlik sokoldalúságuk, hiszen egyetlen gépben jelenik meg a kiképzőhelikopter, a kutató-mentő helikopter és a fegyveres-tűztámogató helikopter valamennyi tulajdonsága. Rámutatott, hogy a gép igazi ereje a sebességében és az emelkedési képességében rejlik. „Közel 300 kilométer/órával tud repülni, külső súlyokat és fegyverzetet képes magával vinni, s hatezer méteres magasságra tud emelkedni akár tíz fővel a fedélzetén" – mondta.
A 01-es és 02-es lajstromú párost aztán tizennyolc további gép követte, így 2021. március 25-re a 19-es és 20-as jelzésű Airbusok is megérkeztek otthonukba, Szolnokra. A jól felkészített állomány mindez idő alatt komoly igénybevételnek tette ki a gépeket, hiszen az első helikopterek érkezésétől számítva 2020. augusztus végén már – az akkor még hiányos flottával – teljesítették az első ezer órát. Ahogy gyarapodott a helikopterbázis betonján sorakozó forgószárnyasok száma, úgy ugrottak meg a repült órák is. Ennek is köszönhető, hogy az első ezret csaknem másfél év alatt hirtelen további négyezer óra követte.
Ez alatt az ötezer óra alatt folytak a hajózóképzések, illetve olyan speciális képességek kialakítása is, mint az ejtőernyős dobás a 145-ös oldalajtóiból, a kutató-mentő feladatok begyakorlása és nem utolsó sorban a legfrissebb történelmi mérföldkő a típus életében: idén szeptember 23-án először dördültek el az HForce fegyverrendszer részét képező M621-es 20 milliméter űrméretű gépágyúi.
A sikerek és elért eredmények önmagukért beszélnek, pedig a gépek még „éppen csak” kétévesek. Minden bizonysággal kijelenthető, hogy nagy jövő előtt állnak még a honvédségi H145M-ek.
Forrás: https://honvedelem.hu/
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.