2024. 11. 05. kedd
Imre
: 409 Ft   : 376 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

NATO Tiger Meet 2018

NATO Tiger Meet 2018
JETfly  |  2018. 06. 05., 15:43
NATO Tiger Meet 2018

Hatodik alkalommal vett részt a kecskeméti Puma harcászati repülőszázad a NATO Tiger Meet gyakorlaton. A lengyelországi 31. Baza Lotnictwa Taktycznego repülőezred bázisára öt JAS-39 Gripen típusú géppel és közel ötven fővel települt át az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis állománya.

A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Puma vadászrepülő-százada már 2014 óta teljes jogú tagja a NATO „tigris közösségének”, ahol a tagok valamelyik nagymacska faj szimbólumát viselik az egységjelvényükön és egyben részesei a közösség szellemiségének. Az idei gyakorlaton tizenkét országból közel száz repülőeszköz (vadászgépek, helikopterek, elektronikai zavaró „EW” és légi irányítógépek „AWACS”) és közel ezer katona vett részt. A kitelepülő magyar kontingens öt Gripen repülőgépet szolgált ki illetve üzemeltetett a gyakorlat két hetében.

A magyar katonák a kecskeméti repülőbázis szállítórepülő-század An-26-osával két lépcsőben érkeztek meg a gyakorlat helyszínére. A póttartályokkal felszerelt öt Gripen leszállás nélkül teljesítette a Kecskemét – Poznan közötti távolságot. A gépek üzemeltetéshez szükséges felszereléseket, amelyeket légi úton nem tudtak szállítani, közúton, katonai járművekkel juttatták el a lengyel légibázisra Kecskemétről.

A Tiger Meet gyakorlat célja, hogy a NATO szövetséges országok a különböző típusú repülőgépeikkel összehangolt légi műveleteket hajtsanak végre a valós háborús körülményekhez közeli feltételek mellett. Az így végrehajtott gyakorló feladatok a későbbiekben segítik a hatékony együttműködést és szorosabbra fűzik a Tigris közösség tagjainak kapcsolatát is. A találkozók ezzel kiváló lehetőséget biztosítanak arra, hogy a műveleti tapasztalatokkal még nem rendelkező pilóták tapasztalatokat szerezhessenek gyakorlott kollégáiktól.

A NATO Tiger Meet 2018 gyakorlat „vendéglátója”, a Lengyel Légierő 31. ezredének F-16C/D Bolck 52 Fighting Falcon típusú repülőgépeket üzemeltető százada volt. A valós repülési feladatok május 14-én kezdődtek, a légterek valamint a helyi eljárások ismeretében már közel-légiharc is zajlott a magyar Gripenek és más nemzetek vadászrepülőgépei között. A földi kiszolgáló személyzet is beüzemelte munkaállomásait, ami háborús környezetnek megfelelően tábori sátrakat és munkakonténereket jelent.

A két hétben változatos feladatok vártak a repülőszázadokra, melyek során közel hetven repülőgép tartózkodott egyidőben a kijelölt légterekben. A repülési feladatok tervezése során a legújabb műveleti tapasztalatok alapján a valósághű bevetéseket igyekeztek összeállítani. A magyarok elsősorban levegő-levegő feladatokon (légi fölény kivívása és megtartása), valamint ellenséges erőként levegő-föld feladatok (földi célok megsemmisítése) vettek részt. A Tiger Meet ugyanakkor lehetőséget nyújtott olyan feladatokat végrehajtására is, amelyekhez nincs megfelelő méretű légtér Magyarországon.

Képgaléria megtekintése (21 db kép)
Fotó: a szerző, dr. Toperczer István alezredes

A gyakorlat délelőttjei összetett légi hadműveleti feladatok gyakorlásával teltek, miközben a földön már a délutáni „bevetések” tervezése zajlott. Délelőttönként általában negyven gép vett részt a szövetségi „Kék” oldalon és tíz gép az ellenséges, a „Vörös” oldalon a feladatokban, a délutánonként tíz „Kék” és a négy „Vörös” volt jellemző. A feladatok tervezésekor, mindig aznap határozták meg a „Vöröseknek”, hogy milyen géptípust kell szimulálniuk és csak a típusra jellemző manővereket hajthattak végre, illetve csak olyan rakétatípus indítását szimulálhatták, amely megfelelt az adott fegyverzet jellemzőinek. Az idei gyakorlaton első alkalommal adtak a magyarok a „Kék” és a „Vörös” erőknek olyan kötelékparancsnokot, aki tavaly a spanyolországi TLP (Tactical Leadrship Programme) kurzuson végzett. Minden résztvevő nemzet repülőgépei naponta két feladatban vettek részt, délelőtt másfél és 2 óra időtartamban, míg délután ötven és 100 perc körüli repülési időket teljesítettek a résztvevők.

A gyakorlat két nagyméretű és öt kisebb légteret igényelt, Poznantól északra illetve a légibázis körzetében. Az összetett légi hadműveleti feladatokra Magyarország méretű légtereket, miközben a földi csapatok közvetlen légi támogatását (Close Air Support – CAS) szimuláló feladatokra és a közel-légiharcokra a kisebbeket használták a gyakorlat során. A délutánokat CAS feladatkörök és az egy az egy elleni közel-légiharcok tették ki. Minden légi művelet AWACS, kutató-mentő helikopterek és légvédelmi rakéta támogatásával, a valós háborús illetve béketámogató hadműveletek tapasztalatainak felhasználásával valósult meg.

A „Tigrisek” komplex, összhaderőnemi műveleteket is végrehajtottak, mivel a Tiger Meet részeként cseh, olasz valamint angol helikopteres és lengyel szárazföldi speciális egységek (előretolt repülésirányítók) is részt vettek a harci kutató-mentő és személyi mentés bevetésekben, szárazföldön és tengeren egyaránt.A bevetések után, azok végrehajtásának az eredményességét a fedélzeti adatrögzítő eszközök segítségével, még aznap délután közösen kiértékelték.

Minden feladatnak volt egy külső szemlélője is, aki figyelte és értékelte a kötelékparancsnokok munkáját a tervezés során, illetve összekötő szerepet játszott „kék” és „vörös” gépek között, valamint a kiértékelést is ő vezényelte. A vezérkar szerepét betöltő „White Cell” csoport, mint egy parancsnokság, kijelölte a célokat és a megsemmisítendő egységeket, valamint meghatározták a feladatok stratégiáját is. Ezek alapján elkészítették a légi műveleti parancsot (ATO = Air Tasking Order), illetve ha kérés érkezett a kötelék parancsnokától, akkor döntést hoztak a támogatásra vonatkozóan.

A május 14 és 25. között tartott gyakorlaton a magyar Gripenek 60 órát repültek, a kontingens remekül helyt állt, minden rábízott feladatot sikeresen teljesített, így rengeteg tapasztalattal térhetett haza a közel két hetes találkozóról.

Forrás: http://www.mh59.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 15., 16:45
A HadERŐ című műsor október 15-i adásában folytatódott a Magyar Légierő KC-390-es szállító repülőgépének bemutatása: Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
2024. 10. 22., 15:15
A közös védelmi képességek fejlesztése és a kölcsönös támogatás elengedhetetlen a stabilitás megőrzéséhez Közép-Európában – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf, a Robert Kaliňák szlovák miniszterelnök-helyettessel folytatott kétoldalú tárgyalása után, Kecskeméten, október 22-én.
2024. 10. 15., 09:09
Gyermekkorukban sokan szeretnének vadászpilóták lenni, de legtöbbjüknek ez nem sikerül, a pályaválasztáshoz érve már régen letesznek ezen álmukról. Vimpek Balázs, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési alapképzési szak, állami légijármű-vezetői szakirány hallgató zászlósa nem ehhez a táborhoz tartozik, ugyanis a közelmúltban nagy lépést tett álmai beteljesüléséért.
2024-10-30 13:45:35
A 2024-2025-ös téli menetrendjében a Wizz Air öt új célállomást tesz elérhetővé Budapestről: Genovába, Gran Canariára, Salernóba, Memmingenbe, és Marrákesbe is indul közvetlen járat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. Budapestről így már összesen 32 ország 71 repülőterére lehet a Wizz Airrel utazni, ezzel a magyar fővárosból érhető el a légitársaság legtöbb desztinációja.
2024-10-29 09:36:22
Kezdetét vette a téli menetrendi időszak, amelyben az Air France hat, a KLM pedig egy új célállomást kínál utasainak, és több meglévő útvonalon is bővíti a kínálatot. A KLM valamennyi Boeing 787-es és 777-es repülőgépén bevezeti a Premium Economy szolgáltatást, míg az Air France az év végétől elérhetővé teszi új La Première első osztályát egyes járatain.
2024-10-24 09:15:00
2024. október 2-án, délután került sor Pozsgay Gyula grafikusművész legújabb, immár harmadik történelmi képregénykötetének bemutatójára a kaposvári bibliotékában. A „Láthatatlan ellenség” címet viselő mű minden idők legeredményesebb magyar vadászpilótájának, vitéz Szentgyörgyi Dezső zászlósnak állít emléket.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 11. 05., 09:52
A műszeres leszállító rendszer iránysáv- és siklópályaadóinak ellenőrzésével és beállításával a munka nem ért véget, hiszen a leszállást segítő további rádió- és fénytechnikai eszközök is ellenőrzésre vártak.
2024. 11. 04., 10:30
Kereskedelmi forgalomban mindenféleképpen: tudniillik a hétvégén repülte utolsó útját a QantasLink VH-YQS lajstromjelű gépe.
2024. 10. 30., 22:50
Airton Manuel Rodrigues, a világ harmadik legnagyobb repülőgépgyártó vállalata, az Embraer oktató- és tesztpilótája úgy fogalmazott, az átképzésen részt vevő magyar katonák kiválóan teljesítettek az elméleti és a szimulátoros képzés során.
2024. 10. 28., 11:12
Ebben a bejegyzésben folytatjuk tavasszal megkezdett sétánkat a USS Harry S. Truman repülőgép-hordozó kilenc repülőszázadának gépei között.

  Legfrissebbek most

2018 után 2024-ben ismét megrendezik a Cruzeiro do Sul, azaz a CRUZEX nagyszabású, nemzetközi légi hadgyakorlatot Brazíliában. A Natal központú kiképzési esemény kiemelt fontosságú és komplexitású Dél-Amerikában, kis jóindulattal akár a brazil Red Flagnek is lehet nevezni. Lesznek újoncok és lesznek búcsúzók: és az is biztos, hogy valóságos típuskavalkád várható.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.