2025. 05. 24. szombat
Eliza, Eszter
: 403 Ft   : 356 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Isten ments, hogy bármi mást csináljak!

Isten ments, hogy bármi mást csináljak!
honvedelem.hu  |  2020. 03. 09., 13:11
Isten ments, hogy bármi mást csináljak!

Nemrég tért haza Kanadából a Magyar Honvédség első női pilótája, aki sikerrel teljesítette a NATO kanadai repülőkiképzését, az NFTC program második fázisát. Koller Kinga hadnagy ezzel nem csak történelmet írt, de rátalált élete hivatására is.

Noha szülei már egészen kicsi korában megismertették vele a repülés csodáját, saját bevallása szerint sokáig teljesen más életpályát szemelt ki magának. Gimnazista korában úgy gondolta, hogy idegen nyelvekkel, kultúrákkal és országokkal foglalkozik majd, netán külügyi vonalon helyezkedik el. Aztán egy közgazdász diplomát követően mégis jelentkezett a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Biztonság- és Védelempolitika szakára, bár ekkor is még csak futó gondolataiban játszott el a katonai hivatás lehetőségével. Aztán fordult a kocka és felidézve élete első repülőélményét, – kisgyermekként, édesanyja ölében egy Góbé vitorlázógép hátsóülésében ülve, amelyet édesapja, dr. Koller József dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis jelenlegi parancsnoka vezetett – úgy döntött, ő is felhők között akar dolgozni, szolgálni, élni. A sikeres repülőorvosi alkalmassági vizsgálatok végeztével 2017 tavaszán felölthette első saját egyenruháját. Sajátját, mert mint Koller Kinga elárulja, gyerekként azért előfordult, hogy kíváncsiságból a tükör előtt magára próbálta szülei uniformisát is. „A katonai alapkiképzés egy teljesen új világot nyitott meg előttem, szinte mindenben eltért az addigi megszokott civil hétköznapjaimtól. A sok élményt nem is volt könnyű átadni a civil barátaimnak, és ezt sokszor ma is érzem, hosszan kell mesélnem valamit, hogy az számukra is kézzel foghatóvá váljon, hisz nemcsak a katonai pilótapálya, de maga a katonai hivatás is egy speciális terület, amit még elképzelni is nehéz.” Hozzáteszi, hogy barátai számára már csak az a tény, hogy nőként katonának állt is furcsa volt. E kérdéskörre mindig azt felelte, hogy az alapkiképzésen rajta kívül hat másik lánnyal lakott egy körletben, így koránt sem volt egyedül.


Ez hamar változott, ugyanis az NFTC (NATO Flying Training in Canada) program hazai fázisát már egyedüli nőként kezdte meg. Habár az itthoni felkészítés sok kihívást rejtegetett, Koller Kinga hadnagy jól vette az akadályokat. Kitartásának köszönhetően rövidesen kijutott Horvátországba, ahol Zlin 242 típusú kiképzőgépeken repült magyar társaival, horvát oktatók irányításával. Innen két magyar pilótát javasoltak a kanadai továbbképzésre. Az egy éves tengerentúli tanfolyamon újra javultak az arányok, mint Koller hadnagy fogalmaz, Kanadában jellemzően sok lány választja a pilóta hivatást. „Kanadában egy diák voltam a sok közül, ahol az, hogy valaki fiú vagy lány semmit se számított, csak a teljesítmény. Nagyon szimpatikus a kinti mentalitás és az emberek attitűdje. Természetesen van versenyszellem, hisz kell is, hogy legyen, mégis egy csapatként dolgozott mindenki és aki, amivel tudott, segítette a másikat. Az oktatóknál se tapasztaltam egyszer se, hogy máshogy kezeltek volna, amiatt, hogy lány vagyok. Mi student pilot-ok, azaz pilótanövendékek voltunk, akik fejlődni akartak, és ők csak ezt látták bennünk.”

Első magyar nőként a kanadai programban kifejezetten nehéz dolga volt, hiszen a rá váró utat magának kellett kijárnia, megtapasztalnia. Koller Kinga elárulta, hogy bizony voltak olyan pillanatok, amikor olyan nehéz volt a képzés, hogy könnyebb lett volna feladni, de ezt sosem tartotta választható opciónak. Kitartása az egyéves tanfolyam végére meg is hozta rég várt eredményét.

A záró – ekkor már kötelékben végrehajtott – vizsgarepülést követően minden úgy zajlott, mint addig minden repülés után. Értékelés, majd az oktató kiment a teremből. „Egyedül maradtam a teremben, még maradtam pár percet. Csak ültem az üres szobában és néztem magam elé. Nem akartam elhinni, hogy a pillanat, amit olyan régóta vártam, most itt van.”

Az első önálló repülés után a kanadai hagyományoknak megfelelően Koller hadnagyot is „megfürdették” az avatókádban, amelynek alján meg kellett találnia a Harvard Flight Patch felvarrót, amit csak azok viselhetnek, akik sikeresen teljesítették az egyedül repülést. „Túlzás nélkül életem egyik legboldogabb napja volt!” – jelentette ki.

A kiképzés végén – kiváló teljesítménye miatt – az elöljárói felajánlották, hogy folytathatná a kiképzését a vadászpilóta vonalon is, hogy Gripen pilóta legyen, de Kinga továbbra is az álmai megvalósulása mellett döntött, a szállítórepülőgépet választotta.

Hazatérve az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison kezdte meg szolgálatát, a tervek szerint hamarosan megkezdi a Magyar Honvédség hadrendjében lévő személyszállító repülőgép típustanfolyamát. Visszatekintve az eddig bejárt útra Koller Kinga hadnagy, a kecskeméti repülőbázis repülőgépvezetője úgy fogalmaz: „A pilóta hivatásánál szebb dolgot egyszerűen nem tudok elképzelni. Úgy érzem, hogy egészen nyugdíjas koromig akarom folytatni. Tele kihívással, minden nap más, érdekes és nehéz. Persze folyamatos tanulást is igényel, ami elég fárasztó tud lenni, de Isten ments, hogy bármi mást csináljak!”

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 05. 09., 15:37
Az elmúlt napokban több balesetről is beszámoltunk Facebook oldalunkon, közte az olasz Frecce Tricolori hármas ütközéséről, az Amerikai Haditengerészet újabb Super Hornet veszteségéről, illetve a Finn Légierő lezuhant Hornetjéről.
2025. 04. 28., 14:25
India még 2023-ban döntött arról, hogy kiöregedő MiG-29K flottáját a Rafale hajófedélzeti változatával, a Rafale M-mel váltja le. A kormányközi megállapodás aláírására 2025. április 28-án került sor Új-Delhiben, melynek eredményeként India lesz a típus első külföldi üzemeltetője.
2025-05-22 16:10:06
Az Emirates, a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better" ígéret jegyében. A légitársaság hetente több mint 26 800 First Class ülőhelyet kínál világszerte, teljes egészében privát lakosztályos elrendezésben, mely az iparág legnagyobb ilyen kapacitása.
2025-05-14 12:55:22
Az elmúlt években hétszeresére emelkedett a Skandináv térségbe utazók száma a Wizz Air budapesti járatain. A légitársaság utasai közül nemcsak itthonról, de Európa minden pontjáról egyre többen választják a nyári menetrendi időszakban a hűvösebb országokat.
2025-05-13 11:05:02
Magyarország ma már nem mellékszereplő, hanem kezdeményező és megbecsült partner az űrkutatás területén - emelte ki az űrkutatásért felelős miniszteri biztos a HUNIVERZUM - Magyarok a világűrben elnevezésű látogatóközpont megnyitóján hétfőn Budapesten, a Millenáris parkban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 05. 23., 10:54
Egyenes út a repülés felé: újabb ejtőernyős alapképzés ért véget az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál. A többségében pilótajelölt hallgatók szerint felejthetetlen élmény volt az ejtőernyős ugrás!
2025. 05. 20., 14:02
Minden évben többször megfordul Pintér Zoltán tábornok a kiskőrösi Migálló és Szuhoj fészekben barátja, Firkó János meghívására. A magyar honvédség légierejének egykori parancsnokát jól ismerik Kecskeméten is.
2025. 05. 20., 13:17
Elstartolt a Fire Blade 2025 nemzetközi helikopter harcászati gyakorlat Pápán. Az MH 47. Bázisrepülőtér harmadszorra ad otthont ennek a nagyszabású kiképzésnek, amelyen öt nemzet forgó- és merevszárnyas légi eszközei, valamint három nemzet támogató eszközei vesznek részt.
2025. 05. 19., 14:44
A Honvéd Kadét Programban résztvevő iskolák diákjai csapatlátogatáson vehettek részt 2025. május 14-én, szerdán az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101 Repülődandár területén. A diákoknak többek között őrkutya, gripen, pilótaruha- és felszerelés bemutatót szerveztek a repülőbázison.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, 2018. november 29-én adták át Budapesten a dinamikusan fejlődő Wizz Air légitársaság új kiképző központját, a Wizz Air Training Centre-t. Az azóta eltelt 6 és fél év bizonyította a modern szimulátorokkal felszerelt központ szükségességét: a pilóták és a légiutas-kísérők képzésének helyszínét most Olvasóinknak is bemutatjuk.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.