2023. 03. 24. péntek
Gábor, Karina
: 386 Ft   : 355 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Isten ments, hogy bármi mást csináljak!

Isten ments, hogy bármi mást csináljak!
honvedelem.hu  |  2020. 03. 09., 13:11
Isten ments, hogy bármi mást csináljak!

Nemrég tért haza Kanadából a Magyar Honvédség első női pilótája, aki sikerrel teljesítette a NATO kanadai repülőkiképzését, az NFTC program második fázisát. Koller Kinga hadnagy ezzel nem csak történelmet írt, de rátalált élete hivatására is.

Noha szülei már egészen kicsi korában megismertették vele a repülés csodáját, saját bevallása szerint sokáig teljesen más életpályát szemelt ki magának. Gimnazista korában úgy gondolta, hogy idegen nyelvekkel, kultúrákkal és országokkal foglalkozik majd, netán külügyi vonalon helyezkedik el. Aztán egy közgazdász diplomát követően mégis jelentkezett a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Biztonság- és Védelempolitika szakára, bár ekkor is még csak futó gondolataiban játszott el a katonai hivatás lehetőségével. Aztán fordult a kocka és felidézve élete első repülőélményét, – kisgyermekként, édesanyja ölében egy Góbé vitorlázógép hátsóülésében ülve, amelyet édesapja, dr. Koller József dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis jelenlegi parancsnoka vezetett – úgy döntött, ő is felhők között akar dolgozni, szolgálni, élni. A sikeres repülőorvosi alkalmassági vizsgálatok végeztével 2017 tavaszán felölthette első saját egyenruháját. Sajátját, mert mint Koller Kinga elárulja, gyerekként azért előfordult, hogy kíváncsiságból a tükör előtt magára próbálta szülei uniformisát is. „A katonai alapkiképzés egy teljesen új világot nyitott meg előttem, szinte mindenben eltért az addigi megszokott civil hétköznapjaimtól. A sok élményt nem is volt könnyű átadni a civil barátaimnak, és ezt sokszor ma is érzem, hosszan kell mesélnem valamit, hogy az számukra is kézzel foghatóvá váljon, hisz nemcsak a katonai pilótapálya, de maga a katonai hivatás is egy speciális terület, amit még elképzelni is nehéz.” Hozzáteszi, hogy barátai számára már csak az a tény, hogy nőként katonának állt is furcsa volt. E kérdéskörre mindig azt felelte, hogy az alapkiképzésen rajta kívül hat másik lánnyal lakott egy körletben, így koránt sem volt egyedül.


Ez hamar változott, ugyanis az NFTC (NATO Flying Training in Canada) program hazai fázisát már egyedüli nőként kezdte meg. Habár az itthoni felkészítés sok kihívást rejtegetett, Koller Kinga hadnagy jól vette az akadályokat. Kitartásának köszönhetően rövidesen kijutott Horvátországba, ahol Zlin 242 típusú kiképzőgépeken repült magyar társaival, horvát oktatók irányításával. Innen két magyar pilótát javasoltak a kanadai továbbképzésre. Az egy éves tengerentúli tanfolyamon újra javultak az arányok, mint Koller hadnagy fogalmaz, Kanadában jellemzően sok lány választja a pilóta hivatást. „Kanadában egy diák voltam a sok közül, ahol az, hogy valaki fiú vagy lány semmit se számított, csak a teljesítmény. Nagyon szimpatikus a kinti mentalitás és az emberek attitűdje. Természetesen van versenyszellem, hisz kell is, hogy legyen, mégis egy csapatként dolgozott mindenki és aki, amivel tudott, segítette a másikat. Az oktatóknál se tapasztaltam egyszer se, hogy máshogy kezeltek volna, amiatt, hogy lány vagyok. Mi student pilot-ok, azaz pilótanövendékek voltunk, akik fejlődni akartak, és ők csak ezt látták bennünk.”

Első magyar nőként a kanadai programban kifejezetten nehéz dolga volt, hiszen a rá váró utat magának kellett kijárnia, megtapasztalnia. Koller Kinga elárulta, hogy bizony voltak olyan pillanatok, amikor olyan nehéz volt a képzés, hogy könnyebb lett volna feladni, de ezt sosem tartotta választható opciónak. Kitartása az egyéves tanfolyam végére meg is hozta rég várt eredményét.

A záró – ekkor már kötelékben végrehajtott – vizsgarepülést követően minden úgy zajlott, mint addig minden repülés után. Értékelés, majd az oktató kiment a teremből. „Egyedül maradtam a teremben, még maradtam pár percet. Csak ültem az üres szobában és néztem magam elé. Nem akartam elhinni, hogy a pillanat, amit olyan régóta vártam, most itt van.”

Az első önálló repülés után a kanadai hagyományoknak megfelelően Koller hadnagyot is „megfürdették” az avatókádban, amelynek alján meg kellett találnia a Harvard Flight Patch felvarrót, amit csak azok viselhetnek, akik sikeresen teljesítették az egyedül repülést. „Túlzás nélkül életem egyik legboldogabb napja volt!” – jelentette ki.

A kiképzés végén – kiváló teljesítménye miatt – az elöljárói felajánlották, hogy folytathatná a kiképzését a vadászpilóta vonalon is, hogy Gripen pilóta legyen, de Kinga továbbra is az álmai megvalósulása mellett döntött, a szállítórepülőgépet választotta.

Hazatérve az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison kezdte meg szolgálatát, a tervek szerint hamarosan megkezdi a Magyar Honvédség hadrendjében lévő személyszállító repülőgép típustanfolyamát. Visszatekintve az eddig bejárt útra Koller Kinga hadnagy, a kecskeméti repülőbázis repülőgépvezetője úgy fogalmaz: „A pilóta hivatásánál szebb dolgot egyszerűen nem tudok elképzelni. Úgy érzem, hogy egészen nyugdíjas koromig akarom folytatni. Tele kihívással, minden nap más, érdekes és nehéz. Persze folyamatos tanulást is igényel, ami elég fárasztó tud lenni, de Isten ments, hogy bármi mást csináljak!”

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 03. 07., 15:52
A HUNOR - Magyar Űrhajós Program egy orvossal és három mérnökkel kezdi meg a kétéves kiképzését Magyarország újonnan felállított hivatásos űrhajósállományának – közölte a Külgazdasági és Külügyminisztérium március 7-én, kedden.
2023. 03. 07., 15:05
2023. március 7-én a déli órákban, kötelékrepülés közben összeütközött az Olasz Légierő két SIAI-Marchetti S-208M típusú kiképző repülőgépe, személyzetük életét vesztette a katasztrófa során.
2023. 02. 17., 14:18
2021-es hírek szerint a ghánai parlament rábólintott arra a közel 111 millió eurós beszerzésre, melynek keretein belül hat példányt vásárolnak az Aero Vodochody új L-39NG típusából. Előrelépés azóta sincs az ügyben.
2023. 02. 16., 14:49
2022 decemberében kaptak szárnyra azok a hírek, mely szerint a Görög Légierő használt C-130J Hercules közepes, katonai szállító repülőgépeket kíván beszerezni a kiöregedő C-130B és C-130H változatok helyére.
2023-03-14 11:44:40
Június 1-től heti hétre növeli járatai számát Budapest és Dubaj között az Emirates. Emellett számos, a magyar utazók körében is népszerű útvonalon bővít a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága, és újabb desztinációkon állnak forgalomba az A380-as óriásgépek.
2023-03-13 15:45:08
2023. március 18-án, szombaton rendezik meg a XXXI. Szolnoki Országos Makettkiállítás és Verseny névre keresztelt rendezvényt, mely a makettrajongók naptárjában az év egyik kiemelkedő eseménye. Olvasóinknak emellett egyéb programokat is összegyűjtöttünk március hónapra vonatkozóan!
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 03. 22., 13:17
Különleges túranapot szervezett a Hajagi Természetvédő és Szabadidő Egyesület (HATESZ) a 2023 Európa Kulturális Fővárosa Veszprém programsorozat keretében március 11-én.
2023. 03. 22., 10:03
A Wizz Air, Európa leggyorsabban növekvő és legfenntarthatóbb légitársasága budapesti sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy újabb géppel bővül itthoni flottája.
2023. 03. 21., 14:34
Összesen 463 darab makettet láthattak az érdeklődők a XXXI. Országos Makett Kiállításon és Versenyen, Szolnokon, március 18-án.
2023. 03. 20., 11:53
Joe Biden amerikai elnök jóváhagyta az újgenerációs Air Force One, a VC-25B színtervét.

  Legfrissebbek most

Újabb friss hír az L-39NG kapcsán, hiszen az Aero Vodochody repülőgépgyár új gyártósort indított az új kiképző repülőgép számára. Az összeszerelő soron a repülőgép törzsét szerelik össze, a termelési kapacitása a tervek szerint évente legfeljebb 24 darab lesz és több mint 100 embert fog foglalkoztatni.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A NATO Kiemelt Éberségi Tevékenységű Többnemzeti Harccsoport olasz század katonái sikeres aknavető és tüzérségi éleslövészetet hajtottak végre a Magyar Honvédség Központi Gyakorlóterén, a Bakonyban.