2025. 06. 15.
Jolán, Vid
: 403 Ft   : 349 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Fotók – Visszatelepültek a Gripenek a Kecskeméti Légibázisra

Fotók – Visszatelepültek a Gripenek a Kecskeméti Légibázisra
Darabos Erika  |  2019. 12. 17., 13:35
Fotók – Visszatelepültek a Gripenek a Kecskeméti Légibázisra

A mai napon, 2019. december 17-én sajtónyilvános esemény keretein belül települtek vissza Kecskemétre az ideiglenesen az MH Pápa Bázisrepülőtéren állomásozó JAS-39C/D Gripenek. Helyszíni fotók a vadászgépek érkezéséről.

A Gripenek (köztük a készültségi géppárral) 9 óra után nem sokkal jelentek meg újra Kecskemét egén: az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra visszaérkező vadászgépek pilótáit a helyszínen köszöntötte Ugrik Csaba dandártábornok, a repülőbázis parancsnoka, illetve Kilián Nándor dandártábornok, a Magyar Honvédség Parancsnokságának légierő haderőnem szemlélője.

Olvasóink az alábbi képgalériában néhány felvételt láthatnak a Gripenek visszaérkezéséről:

Képgaléria megtekintése (36 db kép)
Cikk és fotók: Darabos Erika

A helyszíni fotózási lehetőségért ezúton is köszönetet mondunk a Honvédelmi Minisztérium Sajtó Osztályának és a Kecskeméti Repülőbázis személyzetének!

Háttéranyag:

A magyar légierő szempontjából kiemelkedő jelentőségű, hogy a Gripen flotta 2019. december 17-től újra a kecskeméti MH59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisról látja el hazánk légterének védelmét. A vadászgépek fél évig Pápán állomásoztak, így a gyakorló- és kiképzőrepülések mellett a készenléti szolgálatot is erről a repülőtérről látták el.

Mint ismert, a NATO Biztonsági Beruházási Program, valamint a Modern Városok program részeként a kecskeméti légibázist vegyes – katonai és polgári – használatú repülőtérré fejlesztették, ezért a fel- és leszállópálya, valamint a hozzá kapcsolódó gurulóutak 2019. május közepétől fél évig nem voltak alkalmasak merevszárnyas légiforgalom fogadására.

A szállítógépek a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre települtek át és onnan hajtották végre hadműveleti és kiképzési feladataikat. A Gripen flotta a kecskeméti repülőtér zárva tartásának ideje alatt egy időben több helyszínen is jelen volt. Egy részük Pápára települt és onnan biztosította hazánk és Szlovénia légterének folyamatos védelmét a NATO Integrált Légvédelmi Rendszerében. Ezzel párhuzamosan, május 1-től 4 hónapon át a Gripen flotta másik része Litvániában látta el sikeresen a Balti-államok (Észtország, Lettország és Litvánia) légterének védelmét. Ki kell emelni, hogy ebben az időben a Magyar Honvédség vadászrepülőgépei egy időben öt ország légtérrendészeti feladatait látták el a NATO szövetségi rendszer részeként.

Ebben az időszakban a kecskeméti repülőtér csak a merevszárnyú repülőgépek számára volt zárva, helikopterek folyamatosan tudták használni. A bázis a futópálya zárva tartásának ideje alatt is folyamatosan működött, így biztosította a széttelepült erők logisztikai támogatását.

Képgaléria megtekintése (36 db kép)

A munkálatok során modernebb lett és megújult a futópálya, a fénytechnikai eszközök, az üzemi területek és a támogató infrastruktúra. A visszatelepülést követően az építési munkálatok nem állnak le, a modernizálás folytatódik a rádiónavigációs eszközök cseréjével, további üzemi területek építésével, valamint az infrastruktúra fejlesztésével.

Az elfogadott Átfogó Infrastrukturális Fejlesztési Terv alapján a következő 3 évben további, az alaprendeltetésből adódó feladatok végrehajtását támogatni képes létesítmények kivitelezése is megvalósul. A haderőfejlesztési program keretében a repülőtér folyamatosan fejlődik, és egyre inkább megfelel a NATO és a nemzetközi polgári repülés támasztotta követelményrendszernek. Ez megteremti az alapját annak is, hogy a repülőtér a jövőben közös katonai-polgári felhasználásúvá váljon.

Ebben az évben többek között a külső kerítés felújítása is megtörtént mintegy 8000 méter hosszú szakaszon. A fel- és leszállópálya rekonstrukciójának kivitelezése alkalmassá tette a repülőteret a repülőgépek visszatelepülésére. A kivitelezés teljes befejezését követően a repülőtér magasabb kategóriájú és üzembiztosabb fénytechnikai rendszerrel fog rendelkezni.

A burkolati hibák kijavítása, a szilárd burkolatú padkák kiépítése, valamint az aszfalt gurulóutak felújítása, mind hozzájárulnak a repülésbiztonsági kockázatok csökkentéséhez.

Az 1/A zóna bővítése a kivitelezési munkák befejezését követően lehetőséget ad a szállító repülőgépek elhelyezésére, jégtelenítésére. Továbbá a legkorszerűbb meteorológiai radar telepítése révén a szakemberek pontosabb előrejelzéseket képesek biztosítani a repülési feladatokhoz.

Az „M” és „J” állóhelyeken létesült térvilágítás lehetőséget nyújt az éjszakai kiszolgálási feladatok biztonságosabb végrehajtásához. Fontos megjegyezni, hogy az ASR lokátor áttelepítése is megtörtént.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 03., 09:15
A MiG-21-es Fishbedek hosszú évtizedeken át számos ország katonai repülőteréről felszállva védték a légteret. Nem csak a Varsói Szerződés tagállamainak volt alaptípusa, de különböző modifikációik alaposan kivették a részüket a 20. század helyi háborúiban is.
2025. 06. 02., 14:07
Civilek, majd diplomaták kimenekítése, a művelet szempontjából kritikus, szenzitív anyagok megszerzése és katapultált pilóták felkeresése, majd kimenekítése – a nehézségi szint egyre nőtt, a kihívások komplexitásával egyetemben a Fire Blade 2025 gyakorlaton, ahol kevesebb, mint 24 óra állt a hajózók rendelkezésére, hogy kidolgozzák műveleti tervüket.
2025. 05. 29., 18:15
Átadták a Pápán települő Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) szimulátorát az MH 47. Bázisrepülőtéren – mindez mérföldkövet jelent a program szakembereinek felkészülésében, hiszen a C-17-es repülőgépek kezelőszemélyzete szinten tartó és képességfejlesztő szimulációs felkészítéseit már hazánkban is teljesíteni tudja.
2025-06-04 09:31:36
Az Axiom-4 nemzetközi űrmisszió legkorábban június 10-én, helyi idő szerint 8 óra 22 perckor (közép-európai idő szerint 14 óra 22 perckor) indulhat el a floridai Kennedy Űrközpontból a Nemzetközi Űrállomásra Kapu Tibor magyar kutatóűrhajóssal a fedélzetén - hangzott el a küldetésről tartott keddi online sajtótájékoztatón.
2025-05-27 15:22:44
2025. május 26-án egy szűkebb körű sajtóeseményre érkeztünk a HungaroControl székházába: a program során részt vehettünk a közelgő nyári csúcsidőszakra való felkészülést elemző szakmai beszélgetésen, ellátogathattunk az irányítótermekbe, illetve kitölthettük a FEAST tesztet is, ami kötelező elem a légiforgalmi irányítók felvételi eljárásában.
2025-05-23 14:25:56
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, 2018. november 29-én adták át Budapesten a dinamikusan fejlődő Wizz Air légitársaság új kiképző központját, a Wizz Air Training Centre-t. Az azóta eltelt 6 és fél év bizonyította a modern szimulátorokkal felszerelt központ szükségességét: a pilóták és a légiutas-kísérők képzésének helyszínét most Olvasóinknak is bemutatjuk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 06. 11., 10:47
Teljesítették első ejtőernyős ugrásukat az MH Ludovika Zászlóalj harmadéves felderítő honvéd tisztjelöltjei. Sánta Gerő hallgató főtörzsőrmesternek még emlékezetesebb volt az ugrás, hiszen azt édesapjával, Sánta Gábor dandártábornokkal élhette át, aki rutinos ejtőernyősként pontosan tudja, mekkora kihívást jelent mindez.
2025. 06. 06., 11:35

Az L-39 Skyfox szimulátora

2025. május 30-án, pénteken érkezett meg Kecskemétre az első három L-39 Skyfox típusú kiképző repülőgép. Az ünnepségen elhangzott, hogy korábban már leszállították a kapcsolódó szimulátort is.
2025. 06. 04., 14:43
A zagyvarékasi székhelyű szervezet eszközparkja most bővült, ennek köszönhetően a jövőben már a magasból is olthatnak.
2025. 06. 03., 10:37
Véget ért a Fire Blade 2025 harcászati helikopteres gyakorlat Pápán. Tizenkét nap alatt 218 repült órát és közel 500 le- és felszállást teljesített öt résztvevő nemzet, négy támogató ország, több mint háromszáz katona.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.