A mai napon, 2019. december 17-én sajtónyilvános esemény keretein belül települtek vissza Kecskemétre az ideiglenesen az MH Pápa Bázisrepülőtéren állomásozó JAS-39C/D Gripenek. Helyszíni fotók a vadászgépek érkezéséről.
A Gripenek (köztük a készültségi géppárral) 9 óra után nem sokkal jelentek meg újra Kecskemét egén: az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra visszaérkező vadászgépek pilótáit a helyszínen köszöntötte Ugrik Csaba dandártábornok, a repülőbázis parancsnoka, illetve Kilián Nándor dandártábornok, a Magyar Honvédség Parancsnokságának légierő haderőnem szemlélője.
Olvasóink az alábbi képgalériában néhány felvételt láthatnak a Gripenek visszaérkezéséről:
A helyszíni fotózási lehetőségért ezúton is köszönetet mondunk a Honvédelmi Minisztérium Sajtó Osztályának és a Kecskeméti Repülőbázis személyzetének!
Háttéranyag:
A magyar légierő szempontjából kiemelkedő jelentőségű, hogy a Gripen flotta 2019. december 17-től újra a kecskeméti MH59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisról látja el hazánk légterének védelmét. A vadászgépek fél évig Pápán állomásoztak, így a gyakorló- és kiképzőrepülések mellett a készenléti szolgálatot is erről a repülőtérről látták el.
Mint ismert, a NATO Biztonsági Beruházási Program, valamint a Modern Városok program részeként a kecskeméti légibázist vegyes – katonai és polgári – használatú repülőtérré fejlesztették, ezért a fel- és leszállópálya, valamint a hozzá kapcsolódó gurulóutak 2019. május közepétől fél évig nem voltak alkalmasak merevszárnyas légiforgalom fogadására.
A szállítógépek a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre települtek át és onnan hajtották végre hadműveleti és kiképzési feladataikat. A Gripen flotta a kecskeméti repülőtér zárva tartásának ideje alatt egy időben több helyszínen is jelen volt. Egy részük Pápára települt és onnan biztosította hazánk és Szlovénia légterének folyamatos védelmét a NATO Integrált Légvédelmi Rendszerében. Ezzel párhuzamosan, május 1-től 4 hónapon át a Gripen flotta másik része Litvániában látta el sikeresen a Balti-államok (Észtország, Lettország és Litvánia) légterének védelmét. Ki kell emelni, hogy ebben az időben a Magyar Honvédség vadászrepülőgépei egy időben öt ország légtérrendészeti feladatait látták el a NATO szövetségi rendszer részeként.
Ebben az időszakban a kecskeméti repülőtér csak a merevszárnyú repülőgépek számára volt zárva, helikopterek folyamatosan tudták használni. A bázis a futópálya zárva tartásának ideje alatt is folyamatosan működött, így biztosította a széttelepült erők logisztikai támogatását.
A munkálatok során modernebb lett és megújult a futópálya, a fénytechnikai eszközök, az üzemi területek és a támogató infrastruktúra. A visszatelepülést követően az építési munkálatok nem állnak le, a modernizálás folytatódik a rádiónavigációs eszközök cseréjével, további üzemi területek építésével, valamint az infrastruktúra fejlesztésével.
Az elfogadott Átfogó Infrastrukturális Fejlesztési Terv alapján a következő 3 évben további, az alaprendeltetésből adódó feladatok végrehajtását támogatni képes létesítmények kivitelezése is megvalósul. A haderőfejlesztési program keretében a repülőtér folyamatosan fejlődik, és egyre inkább megfelel a NATO és a nemzetközi polgári repülés támasztotta követelményrendszernek. Ez megteremti az alapját annak is, hogy a repülőtér a jövőben közös katonai-polgári felhasználásúvá váljon.
Ebben az évben többek között a külső kerítés felújítása is megtörtént mintegy 8000 méter hosszú szakaszon. A fel- és leszállópálya rekonstrukciójának kivitelezése alkalmassá tette a repülőteret a repülőgépek visszatelepülésére. A kivitelezés teljes befejezését követően a repülőtér magasabb kategóriájú és üzembiztosabb fénytechnikai rendszerrel fog rendelkezni.
A burkolati hibák kijavítása, a szilárd burkolatú padkák kiépítése, valamint az aszfalt gurulóutak felújítása, mind hozzájárulnak a repülésbiztonsági kockázatok csökkentéséhez.
Az 1/A zóna bővítése a kivitelezési munkák befejezését követően lehetőséget ad a szállító repülőgépek elhelyezésére, jégtelenítésére. Továbbá a legkorszerűbb meteorológiai radar telepítése révén a szakemberek pontosabb előrejelzéseket képesek biztosítani a repülési feladatokhoz.
Az „M” és „J” állóhelyeken létesült térvilágítás lehetőséget nyújt az éjszakai kiszolgálási feladatok biztonságosabb végrehajtásához. Fontos megjegyezni, hogy az ASR lokátor áttelepítése is megtörtént.
Svédország védelmi minisztériuma 2024. november 9-én, szombaton jelentette be, hogy a brazil Embraer C-390 Millennium típusával kívánják megújítani szállító repülőgép flottájukat, búcsút intve a kiöregedő C-130H Hercules flottának.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.