2024. 10. 09. szerda
Dénes
: 400 Ft   : 365 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A változások éve - Ismét megmutatjuk, mit tud a magyar Gripen

A változások éve - Ismét megmutatjuk, mit tud a magyar Gripen
Aranysas  |  2017. 04. 06., 09:23

Az immár teljes Gripen-flottával és éves szinten plusz 400 óra repülési idővel kezdődött a kiképzés Kecskeméten.

  • Interjú Ugrik Csaba dandártábornokkal, a Kecskeméti Repülőbázis parancsnokával
  • 2019-ig van aláírva a szerződésünk a kanadai NFTC programmal
  • Több elképzelés is van azzal kapcsolatban, hogyan lehet kiváltani a kanadai képzést

A rutinfeladatok mellett azonban lézervezérlésű bombák dobásáról és két demópilóta felkészítéséről is beszámolhat Ugrik Csaba dandártábornok, a repülőbázis parancsnoka az ARANYSAS olvasóinak. Sőt még egy rendhagyó színházi előadáshoz is kedvet kaphatunk...

- Már karácsony előtt megérkezett Kecskemétre az ajándék, december 16-án landolt a betonon a "hazatért" 30-as Gripen.

- Mivel javítható volt a repülőgép, így ugyanazzal a lajstromszámmal érkezett vissza. A SAAB gyárában, Linköpingben végezték el a megfelelő vizsgálatokat, és a szükséges javításokra, cserékre is ott került sor. December elején megtörtént a Gripen berepülése, azt követően indulhatott vissza Kecskemétre. Egykori megmentője, Kádár Sanyi is kijött a bázisra, megnézte a póttartályokon sikeresen hasra szállt 30-ast. 2017 meghatározó híre, hogy egy kiegészítő szerződés került aláírásra a svéd féllel, amely azt biztosítja számunkra, hogy 2000 óra repülési időnk van nemcsak ebben az évben, de 2026-ig folyamatosan. Az elmúlt időszak állománymegtartó intézkedései hatásának köszönhetően ki is tudjuk használni ezt a lehetőséget. A munkaerőpiaci pótlék (valamint a honvédségi fizetésemelés 30%+5%+5%+5%+5% 2019-ig) megszüntette a műszaki állomány kiáramlását a nagyvállalatokhoz, és ez igaz a hajózóállományra is. Így lehetőségünk lesz a svédországi képzésből hazatért fiatal hadnagyok, főhadnagyok kiképzésének elvárt ütemű folytatására is.

- A Gripen-század legfiatalabb tagjai a kanadai NFTC programban szerezték meg a típushoz szükséges tudás alapjait. Meddig lehet még a magyar pilótaképzés "bölcsője" a NATO Flying Training in Canada program?

- 2019-ig van aláírva a szerződésünk a kanadai NFTC programmal, ez azt jelenti, hogy 2019-ben küldhetünk ki utoljára hajózókat, őket 2021-ben várjuk vissza. Nálunk az a rendszabály van, hogy vadászrepülőgépre az kerülhet, aki az NFTC program negyedik fázisát - azaz a Hawk harcászati kiképzést - sikeresen befejezte. Amikor Kanadából visszajön, indul Svédországba, ahol négy és fél hónapos alapkiképzés vár rá, ez tartalmazza az ottani eljárások, a típus műszaki paramétereinek megismerését, a szimulátoros képzést, valamint a kiképzési feladatokat a géppárműrepülésig és a hangsebesség feletti tartomány megismeréséig. Ez 15 felszállásból mintegy 15 órát jelent. Ehhez azért hozzá kell tennem, hogy akik Kanadából visszakerülnek a Magyar Honvédség kötelékébe, teljesen alkalmasak arra, hogy átüljenek egy vadászrepülőgépre. És itt nemcsak a taktikai és repüléstechnikai dolgokra gondolok, hanem arra a professzionális szakmai angolnyelv-tudásra is, amelyet megkövetel a XXI. század.

- Van-e élet a kanadai szerződés lezárása után?

- Több elképzelés is van azzal kapcsolatban, hogyan lehet kiváltani a kanadai képzést. Lehet egy opció a kanadai képzés meghosszabbítása is, de törekvés van az irányban is, hogy a pilóta-utánpótlás nevelése földrajzilag közelebb kerüljön Magyarországhoz. Ezt elősegítheti, hogy a katonai repülőgép-vezetői hivatás választását közelebb vinnénk a 18 éves korhoz, hiszen erre a Nemzeti Közszolgálati Egyetem szolnoki Repülési Intézete lehetőséget adhat. Számunkra nagyon fontos, hogy minél fiatalabb korban kerüljön vadász- vagy szállító repülőgépre a jelentkező, hiszen annál több aktív évet tud a szolgálatban tölteni, de ehhez mindenképpen szükség van a Kanadában elérhető harci-taktikai szintre. Angliában és Olaszországban van hasonló jellegű oktatás, a lengyelek - akiknek nagyon magas az ambíciószintjük a fejlődésre - beszerezték az olasz Aermacchi M-346 Master kiképző repülőgépet, így elképzelhető, hogy idővel őket is figyelembe vehetjük a lehetőségek sorában. Természetesen van együttműködés a cseh féllel is, ők is a Gripent üzemeltetik, mint mi, van egy viszonylag modern kiképző repülőgépük, beszélhetnénk itt akár az ALCA-ról, akár az L-39NG-ről. Ezek a kiképzés "vas" részét tudnák biztosítani, viszont ez csak kis része az oktatásnak, hiszen a hardver mellé kell a szoftver is, tehát a kiképzési program létrehozása, a megfelelő légtér, speciálisan felkészült oktatók. Ebből a szempontból Kanada, még ha egy kicsit drágább is, mint a közép-európai képzés lenne, költséghatékonyabb, mivel rögtön rá tudom ültetni a repülőgép-vezetőt a vadásztípusra, míg például a cseh rendszerben 3-4 év Albatrosz - vagy ALCA - után indulhatnak csak el a leendő vadászpilóták Svédországba.

- Ugorjunk vissza a jövőből a jelenbe. Milyen feladatok várnak a repülőbázis állományára 2017-ben?

- Természetesen mi is részt veszünk az országvédelmi feladatokban, a mi katonáink is váltásokban szolgálatot teljesítenek a déli határokon. Ebben az évben nincs olyan kiemelkedő elvárás velünk szemben, mint a Baltic Air Policing vagy a V4 harc­csoportban való készenlét volt. Feladatunk a magyar és a szlovén légtér védelme, további együttműködés partnereinkkel a légi utántöltési képesség megtartása érdekében, és ebben az évben szeretnénk sort keríteni a lézervezérlésű bombáink gyakorló alkalmazására is. Ez történhet egy nemzetközi gyakorlat során külföldön, de a dunántúli lőtér is alkalmas gyakorlóbombák dobására és irányítására. Részt veszünk a Belgiumból Spanyolországba települt Mission Commander képző programban - ez volt a TLP -, ahol a kiküldött repülőgép-vezetőink egyre magasabb szinten ismerhetik meg a hadműveletek tervezését, majd végül a vezetését is.

- Utoljára 2013-ban volt Kecskeméten Nemzetközi Repülőnap, a határ menti események "elsodorták" a tervezett 2015. évit - majd természetesen a tavalyi és ez évi rendezvényt is. Készül-e viszonossági alapon ismét magyar bemutató pilóta a külföldi airshow-kon való bemutatkozásra?

- Lesznek hagyományos kirepüléseink a környező országokba, ilyen a Horvát Légierő Napja, a Szlovákiában megrendezendő repülőnap vagy az ostravai NATO Day, esetleg Szerbiába is ellátogatunk. Ez évben Romániában is lesz repülőnap, és mivel van szerződésünk a közös együttműködés elmélyítésére, ezért indokolt lenne Bukarestben is bemutatkozni a magyar Gripeneknek. Ezenkívül az AWACS-flotta az idén ünnepli a 35. születésnapját, és mivel ők sokat segítenek bennünket a levegőben - AWACS-irányítás alatt hajtottunk végre feladatokat a Baltikumban is -, másrészt az AWACS-en viszonylag sok magyar irányító és kiszolgáló személyzet dolgozik, ezért felkérés alapján engedélyezték ott is a részvételünket. A "vendégszereplések" csúcsa az angliai RIAT lesz júliusban Fairfordban, ahol az amerikai sztárcsapat, a Thunderbirds is bemutatót tart.

- 2013-ban Kecskeméten és Fair­fordban is Langó Vikor százados repülte a demóprogramot. Új műsorhoz új férfi kell. Kik készülnek fel most ezekre a feladatokra?

- Két repülőgép-vezetőnk, Szatmári "Szatyi" László őrnagy és Gotshall András százados kezdi meg a felkészülést a bemutató programokra. Alapként van a svédeknek erre egy felkészítésük, melynek során a Gripen specifikus lehetőségeire és a repülésbiztonságra helyezik a hangsúlyt. Felterjesztettük már a dinamikus bemutató koreográfiáját engedélyezésre az ÖHP-hez, elfogadás után kezdhető el a gyakorlás előbb a légtérben, majd a bemutatóhoz hasonló körülmények között a bázis felett. Azt tudni kell, a nemzetközi eseményeken csak az repülhet, aki megfelel az adott airshow szigorú előírásainak, akár repült óraszámban, akár gyakorlatban.

- Többéves vergődés után viszonylag gyorsan kimondták az Antonov 26-os flottára az ítéletet, le kell cserélni. Simicskó István honvédelmi miniszter a müncheni biztonságpolitikai konferencián már határidőt is mondott, még ebben az évben realizálódhat a kormánygép beszerzése. A politikai-szakmai döntés után milyen gyorsan jöhet létre ez a katonai szállítókapacitás?

- Szállítórepülő-flottánk valóban megújításra szorul. Az első időszakban egy 120-140 fős jet repülőgép beszerzésére kerülhet sor, ezt követően egy kisebb futár jellegű, egy 20-40 fős jetnek a hadrendbe állítására. Nem szabad elfelejtkeznünk azonban a különleges katonáink szállításáról, a teherdobásokról sem, sőt a missziókban szolgáló magyar kontingensek szállítási gondjainak a megoldása és a MEDEVAC feladatok biztosítása is a beszerzésre kerülő szállítógépekre vár majd. A bázis állománya felkészült a feladatra, a megvásárlásra kerülő típus ismerete nélkül is a személyzetek felkészítése a nemzetközi repülésekre általánosságban elkezdődött. Szerencsére nemcsak a vadászrepülő-századnál, de a szállítóknál is megtörtént a generációváltás, többségében a kanadai képzésben a kiválasztás sajátosságai és a szigorú pontrendszerek miatt a vadászrepülő szakirányt elhagyó fiatalok ülnek már az Ancsák jobb ülésében rutint szerezve, és a műszaki katonákkal együtt fiatal kapitányok is készen állnak a vegyes katonai szállítóflotta üzemeltetésére. Természetesen a leendő személyzetek a típus kiválasztása után azonnal utazhatnak az átképzés helyszínére.

Cikk: Tőrös István

Forrás: Aranysas

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 01., 09:45
Az Emirates pilótáinak repülését a GE FlightPulse™ adatelemző alkalmazás is segíti, amely fontos működési adatokat szolgáltat a légitársaság naponta átlagosan 470 járatának biztonságáról és üzemanyag-hatékonyságáról. Az applikációnak köszönhetően nem csupán a repülésirányítás minősége javult, de a légitársaság pilótái közti együttműködés is szorosabb és gördülékenyebb lett.
2024. 09. 27., 09:15
A 2022-es Royal International Air Tattoo rendezvényen Szentendrei Dávid százados, a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár hajózója kiemelkedő teljesítményt nyújtott JAS 39-es Gripen vadászgépével.
2024. 09. 25., 09:10
Egy korszak véget ért a Holland Királyi Légierő történetében: országjáró repülés keretein belül, 2024. szeptember 27-én búcsúztak el 45 évnyi szolgálat után az F-16-osok.
2024. 09. 12., 12:35
A térség legnagyobb repülőnapjaként, idén szeptember 6-án és 7-én rendezték meg Zeltwegben Ausztria nemzetközi repülőnapját, az AIRPOWER-t. Fotós beszámolónkban közel 200 felvételt láthatnak Olvasóink az esemény szombati napjáról!
2024-09-26 09:20:00
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy mobilalkalmazásában bevezeti az Apple Pay és Google Pay mobiltárcás fizetési megoldást is, hogy a foglalás még egyszerűbb és kényelmesebb legyen. Az új funkció már az Androidos és iOS-t használó eszközökön is elérhető.
2024-09-20 09:45:27
Folytatódik az Emirates kabinszemélyzetének bővítése, amelynek keretében 2024-ben 5000 új légiutas-kísérő felvételét tervezi. A globális toborzás Magyarországot is érinti, legközelebb szeptemberben tart nyílt napot Budapesten a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága.
2024-09-15 18:00:00
A szervezők bejelentése értelmében, egy héttel az esemény előtt, törölték a csehországi Ostravában évente megrendezésre kerülő NATO Days rendezvényt.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 10. 08., 11:12
1992. január 7-én az olasz hadsereg két, fehérre festett helikoptere érkezett a kaposújlaki repülőtérre. Az AB 205-ös és 206-os az Európai Közösség Megfigyelő Missziójának égisze alatt repült Belgrádból Zágrábba és tankolás céljából szakította meg útját a Kaposvár melletti repülőtéren.
2024. 10. 02., 10:56
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen vadászrepülőgépei is részt vesznek a Ramstein Flag 24 légvédelmi harcászati gyakorlaton Görögországban.
2024. 10. 01., 09:56
A kalibráló repülések során az irányadók és a távolságmérő berendezés útvonal-ellenőrzését a két pilóta és a 2-3 fős fedélzeti kalibráló személyzet önállóan végezte.
2024. 09. 30., 09:49
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál AS-350B kiképzési repüléssel indult a nap.

  Legfrissebbek most

„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.