2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 400 Ft   : 371 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A joysticktől a pilótafülkéig

A joysticktől a pilótafülkéig
Trautmann Balázs  |  2020. 12. 02., 10:30
A joysticktől a pilótafülkéig

A kiskorú Majerik Máté szülei finoman szólva sem voltak boldogok, amikor a család szeme fénye néha még a tanulás helyett is a repülőgép-szimulátorokat nyúzta odahaza. A türelemért cserébe Majerik Máté főhadnagy 2020-ban a közönségszavazatoknak köszönhetően az ostravai repülőnap különdíját hozhatta haza

Persze azért hosszú út vezetett a gyermekkorban szorgalmasan olvasott, a második világháborús Puma század légiharcait bemutató történetek iránti rajongástól a számítógépes, virtuális repüléssel eltöltött órák százain, majd a reporvosi és a kecskeméti válogatást követően a kanadai NFTC-képzésen át odáig, hogy Máté ma az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Gripen bemutatópilótája lehet.

No de térjünk vissza a Puma harcászati repülőszázad beosztott repülőgépvezetőjéhez. Nem véletlen ez a pontos „munkahely”-bemutatás, hiszen a főhadnagy rögtön beszélgetésünk elején leszögezte: bizony az ő elsődleges feladata a harcászati feladatok begyakorlása és tökéletesítése a jól bevált JAS 39EBS HU vadászbombázóval. Ezen felüli plusz feladat (mely természetesen semmilyen javadalmazással nem jár, csak extra munkaórákkal) a bemutatópilóta-tevékenység, amit azonban egy másodpercig nem bánt meg. Sőt, a demo-pilóták megtiszteltetésnek veszik, hogy képviselhetik a honvédséget a legszélesebb hazai és nemzetközi közönség előtt.

S hogy mitől lesz valaki sikeres ebben a szerepkörben? Majerik Máté szerint több összetevős kérdésről van szó: ő például már régóta imádta a kis magasságú műrepülést. Márpedig a repülőnapokon éppen a harcászati feladatok között is alkalmazható elemekből is építkezik a pilóta. De nem csak ebből: a jó és látványos program elsősorban a laikusoknak, a repülőnapokra látogatóknak szól. Éppen ezért olyan elemeket is bele kell építeni a lerepülésre váró programba, melyek vadászpilótaként kevésbé jelentenek kihívást, ellenben nagyon látványosak. Ehhez persze ismerni kell a repülőgép képességeit, erősségeit és gyenge pontjait. A Gripen például kiemelkedően jó az orsózó szögsebességben, s ezt a főhadnagy ki is használja. Ugyanakkor felesleges lenne olyan kis sebességű, de extrém nagy állásszögű figurákat erőltetni, mint amire például az F/A-18E Super Hornet képes.

Ahhoz, hogy a program ne csak látványos, de biztonságos is legyen, alapos előkészítés, sok gyakorlás és persze rutin, illetve a Gripen „érzése” szükséges. Majerik Máté 2019-ben vette át a bemutatópilóta nehéz, de hálás posztját, és szabad kezet kapott. Mint elmondta, szándékosan nem nézte meg mondjuk a cseh vagy a svéd Gripen-kollegák programját, mert azt szerette volna, ha „tiszta lappal” indulva, a saját elképzeléseit tudja műrepülésbe önteni. Ez persze nem jelentette azt, hogy teljesen egyedül dolgozott: támaszkodott bemutatópilóta-elődei és századtársai véleményére. Sőt, a mai napig fontos számára, hogy a lerepült programot egy századtársa a földről végignézze, majd értékelje, hiszen így objektív kontrollt kap a pilótafülkében a repülés közben igencsak elfoglalt pilóta.

S ha már szimulátor: ma is sok időt tölt benne, csak már nem otthon, a számítógép előtt, hanem benn a bázison, a speciálisan a Gripenre „szabott” rendszer egészen valóságosnak tűnő világában repülve. 99,9 százalékra – hangzott a gyors és precíz válasz, amikor a főhadnagyot arról kérdeztem, mennyire „hozza” a valódi repülés érzését és a Gripen lehetőségeit, korlátait, jellemzőit a számítógép vezérelte műrepülés. Ennek köszönhetően nem csupán a már ismert programot repülheti le bármikor költség-, de repülés szempontjából is hatékony módszerként, hanem az új elemeket, elképzeléseket is tesztelheti. Össze kell állnia a számoknak, azaz pontosan „ki kell repülni” a szimulátorban azt, hogy egy elemhez milyen sebességi, magassági értékek, hajtóműparaméterek, túlterhelések tartoznak. S ha minden megvan, s a szimulátorban már tökéletesen megy, akkor következik az „élesben „kipróbálás, immár a repülőtér felett vagy az erre a feladatra igényelt és lezárt légtérben. Itt is illik betartani azért a fokozatosság elvét, figyelmeztetett Majerik Máté: egy leborítást például először jóval magasabban kell végrehajtani, s csak akkor szabad lemenni a légibemutatók „üzemi magasságára”, ha az teljesen biztonságos már.

A látványos – és mint ma már elmondhatjuk, győzedelmes – feladatvégrehajtás a pilótán kívül jó repülőgépet is kíván. Erre tökéletes partner a Gripen, hisz mint a főhadnagy leszögezi: a gép számítógépes „agya” vigyáz a pilótára is. A +9 és a -3 G-s (a gravitáció többszöröse) határértékeket normál körülmények között a vadászpilóta nem lépi túl – persze, „éles” harci bevetés közben erre van lehetőség, de békeidőben a 11 G-s túlhúzás a leszállás után azonnali magyarázatokat követel a pilótától, s a műszakiak is nekiállhatnak a repülőgép alapos és megbontásokkal járó vizsgálatához, az elszenvedett túlterhelés okozta esetleges sérülések felkutatásához, a gép épségének ellenőrzéséhez. Tehát jobb, ha az ember mellett a számítógép is ügyel arra, hogy a repülési program után ne csak a nézők tíz- és százezrei tapsoljanak, de a műszakiak is megveregessék a fülkéből alaposan leizzadva kikászálódó, fáradt pilóta vállát…

 

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.