A Honvédelmi Tudósítók Körének (HTK) utolsó idei látogatását Kecskemétre, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra szervezte a Honvédelmi Minisztérium sajtóirodája. A december 11-ei programon az újságírók – a bázis és az alfa-riasztás bemutatása után – „jutalomrepülésen” vettek részt.
A repülőtéren Kilián Nándor dandártábornok, a bázis parancsnoka fogadta az újságírókat, bemutatta az alakulatot, beszélt a bázis történetéről, felépítéséről, illetve az itt végzett feladatokról is. Utóbbiak közül elsősorban hazánk légtérvédelmének ellátásáról, és annak legfontosabb eszközeiről, a Gripen vadászrepülőgépekről adott tájékoztatót. Az előadásra a bázis egyik hangárjában került sor, ahol az elhangzottakat több repülőgép, köztük egy JAS–39-es is „illusztrálta”.
Szücs József mérnök ezredes, a veszprémi székhelyü MH Légi Vezetési és Irányítási Központ parancsnoka a HungaroControl repülési adatait feldolgozó kimutatások alapján arra hívta fel a figyelmet, hogy egy év alatt közel félmillió repülőgép használja Magyarország légterét, s ezek közül idén mindössze 32 alkalommal nem létesítettek kétoldalú kapcsolatot a polgári légiforgalmi irányítással, hat esetben pedig éles, úgynevezett „alfa”-riasztást kellett elrendelni.
Elhangzott: a repülőgépek legkevesebb 8-10, legfeljebb pedig 50 percet töltenek a magyar légtérben, így a légvédelemnek mindössze ennyi ideje marad a reagálásra. Az MH 54. Veszprém Radarezred lokátorai által szolgáltatott adatokból az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ Légi Irányító Központjában állítják elő a légi helyzetképet, itt detektálják és követik a légi jármüveket, valamint itt zajlik a harcvezetéssel kapcsolatos tevékenység is. Szó esett a NATO integrált légvédelmi rendszere magyarországi elemeinek müködési elveiről és eljárásairól is. A Légi Irányító Központ és a bázis összehangolt munkájáról, valamint a riasztásról, majd azt követően a levegőben folyó tevékenységről az újságírók a Zrínyi Média által forgatott, A nemzet szárnyai címü film megtekintésével szerezhettek még több benyomást.
A légvédelmi készenléti szolgálat gyakoroltatását szolgáló úgynevezett Tango Scramble-t (gyakorló elfogást) az újságírók is megtekintették. A sziréna hangjára a repülőszemélyzet a hangárhoz rohant, ahol pillanatokon belül megkezdődött a repülőgépek felkészítése. A hajtómü megfelelő állapotának elérését követően a Gripenek kigördültek a hangárból, néhány méter után ráfordultak a felszállópályára, majd gyors egymásutánban a levegőbe emelkedtek.
A nap csúcspontja kétségtelenül a „jutalomrepülés” volt: a sajtó képviselői egy An-26-os fedélzetéről csodálhatták meg madártávlatból Kecskemétet és környékét.
Fotó: Galambos Sándor
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.