2024. 11. 08. péntek
Zsombor
: 406 Ft   : 377 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Bázislátogatás Kecskeméten

JETfly  |  2011. 10. 27., 13:23

Kecskeméten, a repülőbázison jártunk. Néhány rc helikopter pilóta és egy páran az rchelicopter.hu táborából megnézhettünk pár gépet testközelből, szakértő segítséggel. Az Antonov AN-26-os szállítógép, a JAS-39 Gripen, az egyik hadrendből kivont MiG-29-es, egy L-39 Albatros és két forgószárnyas - egy Mi-8 és egy Mi-24 - szerepelt a palettán. A szervezésben nem kis segítséget kaptunk a bázis részéről Sipos József százados, és Póti Antal törzszászlós részéről. Velünk tartott a JETFly magazintól Homoki Nagy Zoltán is.

A csapat némi csúszással, 10 óra körül érkezett a bázis kapujához. Parkolást és beléptetést követően az utunk az AN-26-os szállítógéphez vezetett. Az egyik gép rámpája hangtalanul nyílt ki előttünk, és felmehettünk a gép belsejébe. A belmagasság nem túl nagy, a magasabbak kénytelenek voltak fejet hajtani a személyzet előtt. A puritán, de praktikus belső biztonságot sugároz. Érdekes ötvözet a cirill betüs müszerfeliratok a gép belsejében miközben a gép oldalán ezt lehet olvasni: Hungarian Air Force. Az orosz nyelv tudásának hiányában a többség legfeljebb repülős alapismereteknek köszönhetően ismert fel ezt vagy azt a gép pilótafülkéjében. A gépek egyébként többcélú szállító feladatra is alkalmasak, belül könnyen átalakíthatóak, akár kiemelt személy szállítása, akár csapatszállítás, akar ellátmány vagy utánpótlás célba juttatása a küldetés. Az Antonov az egykori szovjet ipar hü tükörképe: egyszerü, de praktikus megoldások, igazán látszik, hogy nem kifejezetten békeidőre, civil szolgálatra szánták.

Ezután átmentünk a repülőtéren levő, kiállított forgószárnyasokhoz. Egymás mellett állt három gép, egy Mi-24, egy Mi-8, és egy Mi-1-es helikopter. A gépek leállított madarak, amiket a kedvünkért ki is nyitottak, a Mi-1-es hadrendből kivont forgószárnyas. Megismerhettük a nagygépes tracking állítás - ahogy ők mondják, egy kúpon futás állítás - rejtelmeit, valamint egyértelmüvé vált, hogy mi a különbség a Mi-8 és a Mi-17-es helikopter között. Két szembetünő különbség van: a hajtómüvek szívócsatornája előtt egy sztatikus porkiválasztó gomba (PZU) van a Mi-17-en, valamint a 8-asnak baloldali, hátra forgós farokrotorja - nagygépes nyelven: a rep. irányból nézve jobb oldali elõre forgó 3 lapátos faroklégcsavarja -  a 17-esnek jobboldali, előre forgós farokrotorja van - ezt a nagygépes szakemberek így mondják: a rep irányból nézve bal oldali hátrafelé forgó 3 lapátos faroklégcsavarja van. A Mi-1-es elég régen kivonásra került a hadrendből, így azzal kevéssé foglalkoztunk. A másik két helikoptert egyébként még mindig nagyon szeretik a magyar hajózók.A 24-es vezetői környzete áttekinthető, bár harci helikopterhez mérten nem kicsi, de nem túl tágas, a lövész helye inkább szükös. Az üzemi fordulata egy ilyen gépnek 248 RPM. A kiállított gép eredeti festéssel lett felújítva.A 8-as egy igazi légibusz. Tágas belső térrel, a hajózók részére kényelmes, ideális munkahelyekkel. A talaj a lábuk előtt hever le- és felszálláskor - szó szerint. Belül az embert tényleg a busz érzés fogja el, csak nagyobb megállók kellenek a forgószárny miatt. Érdekes különbség a két típus között, hogy a 24-esen lapátok főtartói burkoltak, a 8-ason viszont bő méternyi főtartót láthatunk. A repedéseket a forgószárny főtartóján egészen egyszerüen vizsgálják: adott nyomásra fel kell pumpálni, ha a nyomást nem lehet elérni, repedés van. Ha csökkenni kezd a nyomás a főtartóban, egy kis megfigyelőablakban egy jel - a főtartó sikjából kiemelkedő piros jelzőkatona - jelenik meg. A sérült főtartóval való elemelkedés így szinte 100%-os pontossággal kizárható.

A tracking - nagygépes világban egykúpon futás - beállítása kissé különbözik a mi általunk használt megoldásoktól, de az elv rémesen egyszerü. Egy papírhengert tartanak a forgó lapátok végéhez, amiknek a vége különböző színü krétákkal meg van színezve. Két fordulaton végzik az ellenőrzést, és a cél az, hogy a lapátok egyvonalban színezzék a papírhengert - legfeljebb 20 mm eltérés a megengedett. Az állítás két módon történhet: a linkek hosszának módosításával, azaz a lapátállító rudazat hosszának beszabályzásával  - ahogy nálunk is - illetve a a forgószárny egyes szekcióinak kilépõélén található trimmlapok beállításával.L-39 AlbatrosA helikopterek alaposabb áttanulmányozását követően átmentünk az egyik hangárba, ahol két - hadrendből már kivont - de igazán rendben tartott repülőgép - egy MiG-29-es és egy L-39-es állt. Ezeket kívülről belülről meg lehetett nézni. A MiG-29 igazán kényelmes, nagyon jól belátható gép: müszerezettségét tekintve egyáltalán nem áttekinthetetlen. Érdekes látvány a bot kialakítása, az oroszoktól szokatlan módon odafigyeltek az ergonómiára, és kifejezetten kényelmes, kézre igazított, jó fogású kormányt sikerült kialakítani. Sok autógyártó nem képes egyébként ennyire kényelmes belső teret tervezni.

A MiG-29-es mellett egy Albatros kiképzőgépet nézhettünk még meg, valamint - igaz csak kívülről - de egy Gripent is alaposan szemügyre vehettünk. A szakszemélyzet őszinte elmondása alapján, a Gripen és a MiG-29 szemléletben különbözik. Amennyivel gyengébb erőben a JAS-39, annyival kifinomultabb elektronikai megoldásokban. A két gép egymáshoz viszonyítva nem jobb vagy rosszabb, egyszerüen csak más.Align T-Rex 700 Nitro ProSzimulátorDélután mi következtünk. Ahogy az óvodában mondani szokás: "ha te megmutatod a tiedet, én is az enyémet". Tartottunk egy bemutatót és egy kis kipróbálási lehetőséget a bázis dolgozóinak, amire a péntek délután ellenére jópáran kíváncsiak voltak. A bátrabbak némi szimulátoros gyakorlást követően trénerrádió segítségével kipróbálhatták a helikopteres repülést "élesben" is. Az oktatásban egy T-Rex 500, egy T-Rex 600 NSP és egy T-Rex 700 NitroPro vett részt.

A bázis melletti tarlón tartottuk a bemutatót, ami ugyan repülési zónán kívül esik, ennek ellenére a bázis közelsége miatt engedélyt kellett kérnünk. Érdekes eredmények születtek, a jelentkezők maguk is meglepődtek, mennyire kell figyelni a gépek irányítására. Volt, aki a szimulátoros próbálkozás után inkább nem vállalta, de jónéhányan kipróbálták. Akik a próbát választották egészen tehetségesnek bizonyultak, volt, akinek összesen kétszer-háromszor kellett belenyúlni a start alatt a mozdulataiba - az igazat megvallva vendéglátónk már több mint 20 órás szimulátoros múltat mondhatott maga mögött, így ő volt a legjobb, de a többiek se maradtak szégyenben.

Köszönjük a lehetőséget az MH 59 Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisnak, Kilián Nándor dandártábornok Úrnak, és minden érintettnek, hogy lehetőséget biztosított erre az emlékezetes napra. Ha lesz rá alkalmunk, ismét elmegyünk.

A cikk helikopterekre vonatkozó részénél a szakkifejezések összeállításában és a technikai adatokban Susa Gábornak tartozom köszönettel.

pgpetike

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 25., 16:45
Egyedülálló lehetőséget biztosít a fiatalok számára az Ifjúsági Pilóta Program, amely 2025 januárjában indul el a Honvédelmi Minisztérium felügyelete alatt - jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter, október 24-én, csütörtökön.
2024. 10. 15., 16:45
A HadERŐ című műsor október 15-i adásában folytatódott a Magyar Légierő KC-390-es szállító repülőgépének bemutatása: Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
2024. 10. 22., 15:15
A közös védelmi képességek fejlesztése és a kölcsönös támogatás elengedhetetlen a stabilitás megőrzéséhez Közép-Európában – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf, a Robert Kaliňák szlovák miniszterelnök-helyettessel folytatott kétoldalú tárgyalása után, Kecskeméten, október 22-én.
2024-10-30 13:45:35
A 2024-2025-ös téli menetrendjében a Wizz Air öt új célállomást tesz elérhetővé Budapestről: Genovába, Gran Canariára, Salernóba, Memmingenbe, és Marrákesbe is indul közvetlen járat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. Budapestről így már összesen 32 ország 71 repülőterére lehet a Wizz Airrel utazni, ezzel a magyar fővárosból érhető el a légitársaság legtöbb desztinációja.
2024-10-29 16:45:00
A légitársaság 1,5 millió utast és több mint 77 ezer tonna rakományt szállított egy évtized alatt a magyar főváros és a közel-keleti metropolisz között, hozzájárulva ezzel a magyar turizmus és kereskedelmi kapcsolatok bővüléséhez.
2024-10-29 09:36:22
Kezdetét vette a téli menetrendi időszak, amelyben az Air France hat, a KLM pedig egy új célállomást kínál utasainak, és több meglévő útvonalon is bővíti a kínálatot. A KLM valamennyi Boeing 787-es és 777-es repülőgépén bevezeti a Premium Economy szolgáltatást, míg az Air France az év végétől elérhetővé teszi új La Première első osztályát egyes járatain.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 11. 06., 16:31
A Dél-alföldi régió nyugállományú katonáinak és honvédségi nyugdíjasoknak szerveztek találkozót ma az MH. vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár bázisán.
2024. 11. 05., 09:52
A műszeres leszállító rendszer iránysáv- és siklópályaadóinak ellenőrzésével és beállításával a munka nem ért véget, hiszen a leszállást segítő további rádió- és fénytechnikai eszközök is ellenőrzésre vártak.
2024. 11. 04., 10:30
Kereskedelmi forgalomban mindenféleképpen: tudniillik a hétvégén repülte utolsó útját a QantasLink VH-YQS lajstromjelű gépe.
2024. 10. 30., 22:50
Airton Manuel Rodrigues, a világ harmadik legnagyobb repülőgépgyártó vállalata, az Embraer oktató- és tesztpilótája úgy fogalmazott, az átképzésen részt vevő magyar katonák kiválóan teljesítettek az elméleti és a szimulátoros képzés során.

  Legfrissebbek most

2024. november 4-7. között rendezik meg Párizsban az Euronaval haditengerészeti, védelmi kiállítást, melynek keretein belül új szerződést írhatott alá az Airbus Helicopters a hazánk által is üzemeltetett H225M típusú közepes, többfeladatú helikopterre vonatkozóan.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.