A francia-holland légiközlekedési csoport kibővítette a TotalEnergies vállalattal kötött korábbi megállapodását, ennek értelmében újabb 1,5 millió tonna fenntartható forrásból származó kerozint (SAF) vásárol 10 év alatt. Ez az Air France-KLM történetének legnagyobb egyszeri bioüzemanyag-vásárlása.
A két vállalat még a 2022-ben kötött szándéknyilatkozatot egészíti ki, amelyben 800 ezer tonna SAF vásárlásáról állapodtak meg. Az új szerződés 2035-ig akár további 1,5 millió tonna üzemanyag átvételéről szól, célja pedig, hogy a légitársaság minél gyorsabban csökkentse környezetterhelését. Ez a fajta tüzelőanyag a teljes életciklusra vetítve akár 75-90 százalékkal képes csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást a hagyományos kerozinhoz képest.
Az előző két évben, 2022-ben és 2023-ban az Air France-KLM használta fel a legtöbb fenntartható kerozint a légiközlekedésben: a teljes SAF-gyártás 17 százaléka került a csoporthoz, amelynek célja, hogy 2030-ig a 2019-es szinthez képest egy utaskilométerre vetítve 30 százalékkal csökkentse az emissziót. Ennek érdekében az alternatív üzemanyag beszerzése mellett a flotta megújítására és a hatékonyabb üzemeltetésre is nagy hangsúlyt fektet, valamint előírta, hogy legalább 10 százalékkal növelni kell a SAF-felhasználást.
Az Air France-KLM szigorú szabályokat vezetett be a fenntartható kerozin vásárlásával kapcsolatban: amellett, hogy különböző szabványoknak kell megfelelnie a végterméknek, azt csak második generációs alapanyagokból finomíthatják, hogy ne veszélyeztesse az élelmiszerellátás biztonságát. Ennek megfelelően a TotalEnergies az alternatív kerozint a körforgásos gazdálkodásból származó melléktermékekből és hulladékokból állítja elő francia és egyéb európai finomítóiban, és elsősorban a Párizsból, Amszterdamból induló járatokon használják fel.
Az Air France-KLM és a TotalEnergies 10 éve dolgozik együtt, 2014-ben egy kétéves tesztsorozattal vette kezdetét a közös munka, amelynek során 78 járaton tesztelték a SAF 10 százalékos elegyítésének hatásait.
Benjamin Smith, az Air France-KLM Csoport vezérigazgatója az ügylettel kapcsolatban azt hangsúlyozta: hatalmas kihívás az emissziócsökkentéshez nélkülözhetetlen SAF beszerzése. „Ez a megállapodás is jelzi, hogy elkötelezettek vagyunk a gyártás felpörgetése mellett, hiszen csak egy szilárd lábakon álló iparág képes a légiközlekedés igényét kielégíteni, és megfelelni az energiafüggetlenséggel kapcsolatos elvárásoknak.”
Patrick Pouyanné, a TotalEnergies elnök-vezérigazgatója elmondta: „A fenntartható kerozin nemcsak a légiközlekedés, de az olajipar átalakulását és az energiaátmenetet is elősegíti, ezért minden fél nyer az ügylettel. Úttörői voltunk a SAF gyártásának az elmúlt 10 évben, biofinomítókba fektettünk be, ezt az előnyt felhasználva akarunk tovább fejlődni.”
Forrás: Air France-KLM Sajtó
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.