2025. 06. 24. kedd
Iván
: 402 Ft   : 347 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szimulált vészhelyzetek testközelből - Látogatás a Wizz Air Kiképző Központjában

Szimulált vészhelyzetek testközelből - Látogatás a Wizz Air Kiképző Központjában
Darabos Erika  |  2025. 05. 23., 14:25
Szimulált vészhelyzetek testközelből - Látogatás a Wizz Air Kiképző Központjában

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, 2018. november 29-én adták át Budapesten a dinamikusan fejlődő Wizz Air légitársaság új kiképző központját, a Wizz Air Training Centre-t. Az azóta eltelt 6 és fél év bizonyította a modern szimulátorokkal felszerelt központ szükségességét: a pilóták és a légiutas-kísérők képzésének helyszínét most Olvasóinknak is bemutatjuk.

Látogatásunk célállomása ezúttal a 3 800 négyzetméteres, háromszintes, impozáns létesítmény, mely Budapesten, nem messze a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtértől található. A központba belépve máris tapasztalhattuk, hogy a személyzet körében egy igencsak látogatott helyszínről van szó, folyamatosan érkeztek a jelen és a jövő pilótái, illetve légiutas-kísérői. A Wizz Air számait ismerve ez talán nem is meglepő, hiszen a légitársaság flottája jelenleg 232 darab repülőgépet számlál, Airbus A320 és A321 változatokat, 2024-ben 62,8 millió utast szállítottak, pilótáik száma pedig eléri a 2 500-at, a légiutas-kísérőké pedig ennek dupláját. Összehasonlításképpen megemlítendő, hogy a Training Centre 2018-as átadásakor a Wizz Air Airbus flottája 105 repülőgépből állt, az átadást megelőző évben pedig 32 millió utas választotta a légitársaság járatait. A Wizz Air kiképző központjában egyhelyen valósul meg a tantermi oktatás, a repülés szimuláció, továbbá a kabin kiképzés is: a légitársaságnál már dolgozó pilóták, illetve légiutas-kísérők is itt végzik megújító földi képzésüket, de itt tanulhatnak a Wizz Air Pilóta Akadémia nemzetközi hálózatából érkező kadétjai is, akiknek célja a kereskedelmi pilótaengedély megszerzése. A Wizz Air Hungary, a Wizz Air Malta, a Wizz Air UK és a Wizz Air Abu Dhabi légitársaságok közül csak utóbbi személyzete nem Budapesten végzi képzését.  Szintén a Wizz Air képzési portfóliójához kapcsolódó információ, hogy a közelmúltban (2024 októberében) Rómában adták át a legújabb kiképző központot, melyről a linkre kattintva tájékozódhatnak Olvasóink.

A létesítmény bemutatását Zima Nikoletta, a Training Centre-t is vezető, oktató légiutas-kísérő koordinálta, aki fontos szereplője a kezdeti időszaknak is, hiszen a Wizz Air első légiutas-kísérője volt. A rendezvény elején bemutatta kollégáit (a két újonnan megválasztott nagykövetet, Renit és Patríciát, illetve a 12, illetve 16 évnyi tapasztalattal rendelkező Zsoltit és Livit, továbbá Nagy Szabolcs oktatókapitányt), akik a nap során, a különböző helyszíneken segítették a program zavartalan lebonyolítását. Itt szeretnénk megjegyezni, hogy egy rendkívül felkészült csapatról van szó, a helyszínre érkezők nem tudtak olyat kérdezni, amire ne tudtak volna részletes, adatokkal és személyes tapasztalatokkal alátámasztott válaszokat adni. Kérdésből pedig nem kevés gyűlt össze, hiszen olyan központba látogathattunk el, ahova civil érdeklődő meghívás nélkül nemigen juthat el.

Képgaléria megtekintése (22 db kép)
Zima Nikoletta, a Training Centre-t is vezető, oktató légiutas-kísérő

A program több helyszín megtekintését, illetve kipróbálását tette lehetővé: elsőként következett egy valódi A320-as repülőgépből kialakított törzsszekció két leengedett vészcsúszdával, elnevezése CEET (Cabin Emergency Evacuation Trainer). A repülőgép anno Brazíliában szállított utasokat, idővel pedig képzési eszközzé alakították át, mely a központban a légiutas-kísérők, illetve a pilóták egyik fő oktatási helyszíne. Megtudhattuk azt is, hogy a légiutas-kísérők kiképzése nagyon szigorú, hiszen egy adódó vészhelyzet során emberéletek múlhatnak azon, hogyan végzik munkájukat, mennyire pontosan sajátították el a fedélzeten lévő utasok biztonságos és gyors evakuálásának lépéseit. A vészhelyzeti eljárások mellett ebben a géptörzsben készítik fel a személyzetet a normál helyzetekre is, mint például az utaskiszolgálás vagy éppen az utaskommunikáció, mire figyeljenek az utasok beszállításánál, de arról is kaptunk tájékoztatást, hogy mikor kötözhetnek meg egy problémás utast (a megkötözés eszköze a textilbilincs, amelyet az esetben alkalmaznak, ha más kommunikációs módszerekkel nem tudták megoldani az adott helyzetet), ami ritkán, de azért előfordul néhány járaton. Egy-egy rendbontó utas esetében olyan extrém szituáció is előfordulhat, hogy miatta megszakítják a repülést, ennek azonban igencsak nagy anyagi vonzata lehet az utas számára, hiszen ilyen esetben a nem tervezett leszállás, a plusz üzemanyag vagy éppen a többi utas szállásának költsége is őt fogja terhelni.

Képgaléria megtekintése (22 db kép)
A 6 méter hosszúságú vészcsúszdát ki is próbálhattuk a rendezvény során

A géptörzsbe belépve valóban olyan érzésünk támadhat, mintha valós utazásunkhoz készülődtünk volna, az utastér berendezése, székei teljesen megegyeznek a flottában repülő A320/A321-esekével, az ablakon látható valósághű táj vagy éppen időjárási körülmény viszont már tabletről változtatható. Azon Olvasóink, akik repültek már utasszállító repülőgéppel, jól ismerhetik a légiutas-kísérők felszállás előtti biztonsági bemutatóját, a kézmozdulatokat, kitérve többek között a mentőmellény, az öv, az oxigénmaszk helyes használatára, a vészkijáratok számára és a padlófénysor fontosságára. A program során ezeket részletesen újra bemutatták, gyakorlatban láthattuk például a mentőmellény használatát, annak felfúvódásával együtt, ezt követően pedig a következett a szimulált vészhelyzet. Esetünkben ezúttal a leszállás során kitört a repülőgép orrfutója, utána pedig a pályáról is lecsúszott a repülőgép: a mindennapokban eddig nem tapasztalt, ijesztő helyzettel szembesültünk.

Képgaléria megtekintése (22 db kép)
A mentőmellény helyes használatának bemutatása

A nagy robaj mellett is hallhatóak voltak a légiutas-kísérők hangos vezényszavai: „Brace position, bend down, protect your head!” (2x), felvettük a szükséges pozíciót, ezt követően pedig (csomagjainkat hátrahagyva) már sorban szaladtunk a vészcsúszdához és hagytuk el a gépet. Az előzetes tájékoztatás során még arra is felhívták figyelmünket, hogy mi a helyes módja a csúszásnak: ne hátra dőljünk, hanem előre, így kevésbé gyorsul fel az ember a 6 méter hosszúságú felületen, a kezeket pedig tegyük magunk előtt a mellkason keresztbe. A szabályzat szerint egy teljesen teli repülőgépet 90 másodperc alatt ki kell üríteni, ráadásul ezt úgy, hogy esetlegesen előfordulhat olyan helyzet (például tűzeset miatt), hogy a vészkijáratok közül csak az egyik oldal csúszdái használhatóak. Kaptunk érdekes információkat ezzel kapcsolatban az Airbus A380-as óriásgépéről is, mely berendezésétől függően, személyzettel együtt, akár 873 utast is szállíthat: 2006 áprilisában tesztelték a gép vészkiürítését az említett létszámmal, úgy, hogy a 16 vészkijáratból csak 8 volt alkalmas a kimenekítésre: 78 másodperc alatt ürítették ki a fedélzetet, mindösszesen egy fő szenvedett kisebb sérüléseket. Az A380-as kiürítésének videója a linkre kattintva érhető el.

Képgaléria megtekintése (22 db kép)
A CEET (Cabin Emergency Evacuation Trainer) bemutatása

A géptörzsnek otthont adó teremben megtalálható egy másik eszköz is, a fedélzet azon részét bemutató platform, ahol – néhány széksorral kiegészítve - a szárny feletti vészkijáratok kapnak helyet. Ez is nagyon fontos részét képezi az oktatásnak, hiszen a repülés megkezdése előtti biztonsági bemutatónak ez az egyik eleme. Vészhelyzet esetén ezeket az ott helyet foglaló utas fogja kinyitni: az itt elhangzott információk nyilvánvalóvá tették, hogy nem kell attól tartanunk, ha már csak ezek a helyek szabadok az általunk választott járaton. Fontos megjegyezni, hogy ezekhez az ablakokhoz, annak ellenére, hogy nagyobb helyet biztosítanak, nem ülhet például várandós kismama vagy éppen gyermek. Beszélgettünk arról is, hogy manapság már minden repülőgépen helyet foglal olyan utas, aki segítő munkakörben dolgozik, legyen az épp egy orvos, egy ápoló, egy tűzoltó, de nem ritka például a pilóta vagy katona sem a fedélzeten, az ő tudásuk és segítségük jól jöhet egy-egy esetleges vészhelyzet során. A gyakorlatias jellegű bemutató ebben az eszközben sem maradt el, kipróbálható volt a vészkijárat ajtajának kivétele, illetve azt is tesztelhettük, hogy kell helyesen elhagyni a repülőgépet a szárny feletti vészkijáraton keresztül.

Képgaléria megtekintése (22 db kép)
Minőségi képzést biztosító, CAE 7000XR Series „full-motion” mozgó szimulátorok

A Training Centre leglátványosabb helyszíne a szimulátor terem, ahol összesen három berendezést helyeztek el, benne az A320/A321-es pilótafülkéjét tökéletesen modellező CAE 7000XR Series „full-motion” mozgó szimulátoraival. A szimulátorokat a nap 24 órájában használják, ez már kiderült az épületbe belépve is, hiszen az előtérben láthatóak azok a monitorok, melyekről személyekre lebontva leolvasható az egész napi beosztás, mikor ki használja majd ezeket a repülőszimulációs eszközöket. A mozgó szimulátorba belépve Nagy Szabolcs oktatókapitány mutatta be a pilótafülke kialakítását, berendezéseit, mely teljesen megegyezik az A320/A321-es fülkéjével, érezni benne például a gyorsulást és fontos szerep jut a hanghatásoknak is, továbbá beállíthatóak rajta többek között különböző időjárási körülmények, repülőterek. A kapitány és az első tiszt ülése mögött találhatunk további üléseket is, ezeken az oktatók, illetve a megfigyelők foglalhatnak helyet. A mozgó szimulátor képes arra, hogy realisztikus körülményeket teremtsen, felfrissítse tudásukat, illetve felkészítse a pilótákat olyan vészhelyzetekre, melyek a valós repülések során is előfordulhatnak (például hajtóműleállás, madárral való ütközés, elektromos meghibásodás, viharhelyzet), szimulátoros gyakorlatra fél évenként kell járniuk. A szimulátorban lehetőséget kaptunk a repülésre, volt, aki felszállást, egy leszállást vagy éppen egy éles fordulót próbálhatott ki, rövid időre valósághű körülmények között, egy tapasztalt oktatókapitány irányításával igazi pilótának érezhettük magunkat.

Képgaléria megtekintése (22 db kép)
A füstcsuklya bemutatása

Programunk utolsó megállója egy vörös konténer volt, ami valójában a Flame Aviation V9000 Commander típusú modern, tűzoltási kiképző központja, melyben élő tüzet kell oltania mind a pilótáknak, mind az utaskísérőknek, ez kötelező eleme a képzésnek. Belső tere úgy van kialakítva, hogy egy padról ráláthatunk a tűzálló üveggel elválasztott repülőgép belső terére, a tűz indulását egy tabletről lehet irányítani. A repülőgépen bárhol fellobbanhat tűz, hiszen nincs már manapság olyan utas, aki olyan eszköz nélkül utazna, amiben nincs akkumulátor, legyen az például az okostelefonunk, a laptopunk vagy épp az egyre népszerűbbé váló „power bank”-ek, vagy épp a "vape"-k. A tájékoztatás során bemutatták azokat az eszközöket, amiket ilyen esetben használnak a fedélzeten: tűzoltó készülék, lángálló kesztyű vagy épp a füstcsuklya, a tűz oltását szintén ki lehetett próbálni a gyakorlatban is. A fedélzeten dolgozó légiutas-kísérők csapatként dolgoznak össze egy-egy esetleges tűzeset megfékezésén is, a tüzet mindig a tűzhöz legközelebb álló utaskísérő oltja el, az esetről úgy értesítik egymást, hogy ne keltsenek pánikot az utasok körében.

Képgaléria megtekintése (22 db kép)
A Flame Aviation V9000 Commander típusú modern, tűzoltási kiképző központja

Összeségében elmondható, hogy egy kiválóan felépített, gyakorlatorientált, információkban gazdag programon vehettünk részt, melynek köszönhetően megismerhettük és kipróbálhattuk a kiképző központ különböző eszközeit, betekinthettünk a „kulisszák mögé” és feltehettük azokat a kérdéseket, amikre hétköznapi repüléseink során nincsen lehetőség. A programnak köszönhetően egy jóval komplexebb képet kaphattunk kiemelten a pilóták és légiutas-kísérők kiképzéséről, munkájáról, továbbá arról is, hogy milyen kritériumoknak kell megfelelnie annak, aki ezt a hivatást választja.

A meghívóért ezúton is köszönetet mondunk Farkas Leventének, a rendezvény lebonyolításáért pedig a Wizz Air Csapatának, illetve Kommunikációs Osztályának!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025-06-20 07:00:00
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
2025-06-04 09:31:36
Az Axiom-4 nemzetközi űrmisszió legkorábban június 10-én, helyi idő szerint 8 óra 22 perckor (közép-európai idő szerint 14 óra 22 perckor) indulhat el a floridai Kennedy Űrközpontból a Nemzetközi Űrállomásra Kapu Tibor magyar kutatóűrhajóssal a fedélzetén - hangzott el a küldetésről tartott keddi online sajtótájékoztatón.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 06. 24., 12:41
A szolnoki helyőrségben a mai kor kihívásainak megfelelő a technikai és az emberi felkészültség – mondta a köztársasági elnök hétfőn Szolnokon, az Ittebei Kiss József hadnagy Helikopter Bázison tett helyőrséglátogatása alkalmával.
2025. 06. 23., 09:56
A repülőkiképzés egyik legfontosabb és leginkább költséghatékony eleme a szimulátorok alkalmazása, ugyanis a bonyolult légijárművek irányításának elsajátítása biztonságos környezetben, a földön történik, ahol bármikor újra lehet kezdeni az elrontott repülést.
2025. 06. 20., 09:30
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál rendszeres kiképzési repülésekkel tudják biztosítani, hogy minden körülmények között bevethető képességet adjanak.
2025. 06. 18., 10:48
Magyar eszközökkel, magyar légtérben és magyar oktatói gárdával folytatódik a hazai vadászpilóták képzése. A nemzetközileg megnövekedett presztízsű katonai szakma utánpótlásáról és az újonnan beszerzett kiképző gépekről beszélgettek a Spirit FM Katonadolog műsorának legutóbbi adásában.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.

  NÉPSZERŰ HÍREK