2025. 06. 17. kedd
Alida, Laura
: 403 Ft   : 349 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Fenntartható üzemanyaggal kezd tesztsorozatba a Wizz Air és az Airbus

Fenntartható üzemanyaggal kezd tesztsorozatba a Wizz Air és az Airbus
JETfly  |  2024. 10. 22., 15:45

A Wizz Air, amely elnyerte a CAPA Centre for Aviation díjátadóján az Év Globális Fenntartható Légitársasága címet, bejelentette, hogy az Airbusszal közösen tesztelni kezdi a fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (SAF) történő üzemeltetést.

A Wizz Air ezzel élen jár az Európai Unió RefuelEU rendeletének 2025-től alkalmazandó légiközlekedési szabályainak való megfelelésben. Ez a közös kezdeményezés a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítésére irányul, az EU 2050-ig szóló célkitűzésével összhangban.

Az EU Fit for 55 csomagjának részeként a RefuelEU légiközlekedési szabályozás célja, hogy az unió egyes repülőterein mindig álljon rendelkezésre fenntartható repülőgép-üzemanyag és ennek hagyományos üzemanyaghoz kevert felhasználási arányát folyamatosan növeljék. Emellett megköveteli az EU-ban működő légitársaságoktól, hogy üzemanyag-szükségletük 90%-át ezeken a repülőtereken tankolják fel. Ezzel a projekttel a Wizz Air az uniós határidőnél korábban kezdi el a SAF felhasználását a mindennapi üzemelésében, amellett, hogy kihasználja az Airbus A321neo repülőgépek üzemanyag-hatékonyságát és felméri az utasok ismereteit a légiközlekedésre irányuló környezettudatossági előírásokról.

A tesztelés két fontos útvonalon, Barcelona-Budapest és Brüsszel-Budapest között indul, az üzemanyagot a Cepsa biztosítja és a World Fuel Services (World Kinect Company) osztja el az érintett reptereken év végéig. A projekt az úgynevezett „mass balancing” módszerrel valósul meg.[1] A Wizz Air a Barcelona-El Prat repülőtéren csaknem 16 tonnányi tiszta SAF-ot vásárol legfeljebb 5%-os vegyítési arányú üzemanyag elegyében, a brüsszeli Charleroi repülőtéren pedig mintegy 18 tonnányi tiszta SAF-ot vásárol legfeljebb 10%-os elegyben.

Yvonne Moynihan, a Wizz Air vállalati és ESG-vezetője így kommentálta a kezdeményezést:

„Ez az iparágközi együttműködés az Airbusszal is demonstrálja a légiközlekedési közösség elkötelezettségét, hogy csökkentsük a kibocsátásunk intenzitását. Alapvető fontosságú, hogy a légi közlekedési ökoszisztéma minden szereplője kivegye a részét és egyesítse erőit a 2050-re kitűzött nettó nullára vonatkozó iparági cél elérése érdekében. A SAF ehhez kulcsfontosságú eszköz, a Wizz Air ezért támogatja ezt az úttörő uniós politikát és jelentős stratégiai beruházásokat fordított a SAF-ba. Büszke európai uniós légitársaságként, amely idén ünnepli huszadik születésnapját, elkötelezettek vagyunk a karbonlábnyomunk csökkentése mellett, és példamutatóan vezetjük az iparágat azzal a célkitűzésünkkel, hogy 2030-ra járataink 10%-át SAF-fal működtessük. Ennek a projektnek a keretében nemcsak a SAF-fal való üzemeltetést teszteljük, hanem az utasainktól is gyűjtünk információt arról, hogy mennyire ismerik a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítését célzó eszközöket. Utasaink az értéklánc kulcsfontosságú szereplői, és visszajelzéseiknek döntő szerepe lesz a jövőbeli fenntarthatósági kezdeményezéseink kialakításában.”

A tesztelés során a Wizz Air arra kéri utasait, osszák meg véleményüket a SAF-ról és a légiközlekedés fenntarthatósági kezdeményezéseiről. A kérdőívet a Wizz Air hírlevelére feliratkozott ügyfelek automatikusan megkapják, de elérhető ezen a linken is.  A felmérés eredményét a légitársaság nyilvánosan közzéteszi, hogy bemutassa az utasok elvárásainak változásait, elősegítve ezzel is a Wizz Air és az iparág fenntarthatósági törekvéseinek fokozását.

Julie Kitcher, az Airbus fenntarthatósági és kommunikációs igazgatója elmondta: „Az Airbusnál elkötelezettek vagyunk, hogy előmozdítsuk a SAF bevezetését, hiszen ez alapvető eleme a dekarbonizációs stratégiánknak. Iparágunkban az üzemanyag-hatékony repülőgépek és a SAF fogja biztosítani a 2050-ig elérendő kibocsátáscsökkentés nagy részét, ezért olyan fontos lépés, hogy ma együtt dolgozunk azon, hogy hatékonyan integráljuk a SAF-ot a légitársaságok működésébe - olyan partnerekkel, mint a Wizz Air. Alig várjuk a légitársaság utasoknak szóló felmérésének eredményeit. Ha Az utasok szén-dioxid-mentesítésre vonatkozó véleményének ismerete előmozdíthatja a SAF alkalmazását a légiközlekedésben. Örülünk, hogy a Wizz Airrel együttműködhetünk a tesztelésben.”

Az Airbus technikai útmutatással és szakértelmével segíti a Wizz Airt, hogy maximalizálja működésében a SAF integrálásának hatékonyságát. A SAF proaktív bevezetésével és az új szabályozási keretekhez való alkalmazkodás alapjainak lefektetésével a Wizz Air készen áll arra, hogy karbonhatékonyabb légi utazási lehetőségeket biztosítson európai utasok milliói számára.

A Wizz Air helyi üzemanyag-beszállítói nagyra értékelik, hogy az ehhez hasonló együttműködések értéket teremtenek az iparág számára, és ez magabiztosságot ad a gyártók számára is a kínálat növeléséhez és a fogyasztói kereslet kiszolgálásához.

Duncan Storey, a World Fuel Európaáért és Közel-Keletért felelős ellátási és kereskedelmi fejlesztési alelnöke elmondta: „Az új RefuelEU légiközlekedési követelményekhez való igazodás fontos mérföldkő, hogy bővíteni tudjuk a fenntartható üzemanyagok elérhetőségét. Támogatjuk a Wizz Air céljait azzal, hogy a kulcsfontosságú európai útvonalakon konzisztens SAF-ellátást biztosítunk, 18 tonnányi tiszta SAF 10%-os elegyben történő értékesítésével. 2015 óta aktívan dolgozunk azon, hogy világszerte növeljük az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású repülési üzemanyagok elérhetőségét. Az európai SAF-ellátási hálózatunk több kulcsfontosságú helyszínre, például az Egyesült Királyságra, Németországra és Franciaországra is kiterjed.”

Marta Cencillo, a Cepsa fenntartható repülésért felelős vezetője hozzátette: „A Cepsa örömmel vesz részt a Wizz Airrel együtt ebben a fontos, a kibocsátás hatékony csökkentésére irányuló kezdeményezésben, a REFuelEU előírásainak megfelelően. A spanyolországi légiközlekedési ágazat vezető energiaszolgáltatójaként elkötelezettek vagyunk amellett, hogy ügyfeleinkkel együtt dolgozzunk az üzletáguk szén-dioxid-mentesítésén, a SAF pedig azonnali megoldást jelent a járatok dekarbonizációjának elősegítésére, anélkül, hogy a repülőgépek hajtóművein változtatni kellene.”

 

Forrás: Wizz Air

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 03., 09:15
A MiG-21-es Fishbedek hosszú évtizedeken át számos ország katonai repülőteréről felszállva védték a légteret. Nem csak a Varsói Szerződés tagállamainak volt alaptípusa, de különböző modifikációik alaposan kivették a részüket a 20. század helyi háborúiban is.
2025-06-04 09:31:36
Az Axiom-4 nemzetközi űrmisszió legkorábban június 10-én, helyi idő szerint 8 óra 22 perckor (közép-európai idő szerint 14 óra 22 perckor) indulhat el a floridai Kennedy Űrközpontból a Nemzetközi Űrállomásra Kapu Tibor magyar kutatóűrhajóssal a fedélzetén - hangzott el a küldetésről tartott keddi online sajtótájékoztatón.
2025-06-02 14:07:00
Civilek, majd diplomaták kimenekítése, a művelet szempontjából kritikus, szenzitív anyagok megszerzése és katapultált pilóták felkeresése, majd kimenekítése – a nehézségi szint egyre nőtt, a kihívások komplexitásával egyetemben a Fire Blade 2025 gyakorlaton, ahol kevesebb, mint 24 óra állt a hajózók rendelkezésére, hogy kidolgozzák műveleti tervüket.
2025-05-29 18:15:53
Átadták a Pápán települő Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) szimulátorát az MH 47. Bázisrepülőtéren – mindez mérföldkövet jelent a program szakembereinek felkészülésében, hiszen a C-17-es repülőgépek kezelőszemélyzete szinten tartó és képességfejlesztő szimulációs felkészítéseit már hazánkban is teljesíteni tudja.
2025-05-27 15:22:44
2025. május 26-án egy szűkebb körű sajtóeseményre érkeztünk a HungaroControl székházába: a program során részt vehettünk a közelgő nyári csúcsidőszakra való felkészülést elemző szakmai beszélgetésen, ellátogathattunk az irányítótermekbe, illetve kitölthettük a FEAST tesztet is, ami kötelező elem a légiforgalmi irányítók felvételi eljárásában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 06. 17., 12:39
Kiemelt látogatói nap a Saber Guardian 2025 nemzetközi gyakorlaton.
2025. 06. 16., 11:41
Az ötvenes években egy együléses, egy hajtóműves, szuperszonikus vadászgép jelent meg az amerikai haditengerészetnél, az F8U-1 Crusader.
2025. 06. 11., 10:47
Teljesítették első ejtőernyős ugrásukat az MH Ludovika Zászlóalj harmadéves felderítő honvéd tisztjelöltjei. Sánta Gerő hallgató főtörzsőrmesternek még emlékezetesebb volt az ugrás, hiszen azt édesapjával, Sánta Gábor dandártábornokkal élhette át, aki rutinos ejtőernyősként pontosan tudja, mekkora kihívást jelent mindez.
2025. 06. 06., 11:35

Az L-39 Skyfox szimulátora

2025. május 30-án, pénteken érkezett meg Kecskemétre az első három L-39 Skyfox típusú kiképző repülőgép. Az ünnepségen elhangzott, hogy korábban már leszállították a kapcsolódó szimulátort is.

  Legfrissebbek most

Portugália légiereje hivatalosan 2025. június 16-án jelentette be a párizsi légiszalonon, hogy kibővítik a brazil KC-390-es teherszállító repülőgépre leadott rendelésüket.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.