Az easyJet a világ légitársaságai közül elsőként vezeti be legmodernebb, a gépek földi közlekedéséhez használt Zöld Elektronikus Taxizási Rendszert (EGTS). A vállalat által üzemeltetett repülők éves szinten 6 482 000 kilométert tesznek meg a földön, amely üzemanyagfogyasztásuk 4 százalékát teszi ki. Az innovatív megoldásnak köszönhetőn a taxizás közbeni károsanyag-kibocsátás akár nullára csökkenthető.
A legkiterjedtebb európai hálózatot üzemeltető easyjet legtöbb repülőgépe viszonylag kis távolságot tesz meg a levegőben, ezért a gépek üzemanyagfogyasztásának 4 százalékát a kifutón történő taxizás teszi ki. Átlagosan a repülők egy utazás során 20 percet töltenek a felszállópálya és a parkoló terület közötti földi közlekedéssel, amely az easyJet esetében évente 6482000 megtett kilométert és óriási üzemanyagfogyasztást jelent.
Jelenleg a repülőgépek mozgatta kerekek elektromechanikus indítókarral vannak felszerelve. Ezzel szemben az easyJet által támogatott EGTS rendszer lehetővé teszi a gépek számára, hogy a motor járatása nélkül taxizzanak. A jövő repülői ehhez a manőverhez már egy olyan generátort fognak használni, ami a fő kerekek mozgatásához szükséges energiával látja el a motort úgy, hogy annak nem kell üzemelnie. Az innovatív, egyedi erőforrású elektronika- és rendszervezérelők teljes irányítást biztosítanak a pilóta számára a taxizás közbeni gyorsulásban, irányításban és fékezésben. Az új rendszer csökkenti – vagy akár teljesen kiiktathatja - a repülőgép álló helyzetbe állításához vagy kimozdításához szükséges vontatást.
Az EGTS rendszer tesztfázisa 2013-ban kezdődik. A két fejlesztő cég, a Honeywell és Safran 2016-ra tervezi az új, zöld taxizási rendszer széleskörü elterjesztését és a repülőgépek modernizálását. A Safran és Honewell cégek a világ vezető repülőtechnikai cégei, melyek folyamatosan innovatív technológiák kifejlesztésén munkálkodnak.
Az EGTS elterjedésével óriási üzemanyag mennyiséget spórolhatnak meg a légitársaságok, továbbá környezetvédelmi szempontból is hatalmas előrelépés lenne a rendszer széleskörü alkalmazása: így a repülőgépek károsanyag-kibocsátása is jelentősen mérséklődne. Az EGTS rendszer támogatása kiemelten fontos az easyJet számára, a légitársaság kiemelt figyelmet fordít a fenntartható müködésre.
A Royal International Air Tattoo szervezői bizonyára már évekkel ezelőtt elővették az eseménynaptárt: milyen évfordulót illene megünnepelni 2024-ben? Nem volt nehéz dolguk.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.