2023. 06. 03. szombat
Klotild
: 371 Ft   : 344 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sikeres volt a Lufthansánál a bioszintetikus üzemanyagok tesztelése

JETfly  |  2012. 01. 12., 09:35

A bioszintetikus üzemanyag fél éves gyakorlati tesztelését követően a Lufthansa örömmel számol be az első pozitív eredményekről. A légitársaság összesen 1187 repülést hajtott végre bioüzemanyaggal Hamburg és Frankfurt között a projekt időtartama alatt. Az első számítások szerint ezzel 1471 tonnával csökkentette CO2-kibocsátását. Az elfogyasztott biokerozin-keverék mennyisége 1556 tonna volt.

„A burnFAIR projekt zökkenőmentesen és teljes megelégedésünkre zajlott. A bioüzemanyag a várakozásnak megfelelően bizonyította előnyeit a napi járatüzemeltetésben” – erősítette meg Joachim Buse, a Lufthansa bioüzemanyagos repülésekért felelős alelnöke.  A Lufthansa bioüzemanyag-tesztjének fő eseménye az Egyesült Államokba indított első menetrendszerinti transzatlanti járat lesz, amelynek tervezett időpontja 2012. január 12. A mintegy 40 tonna bioszintetikus üzemanyag-keveréket felhasználó Boeing 747-400 Frankfurtból repül Washingtonba. A Lufthansa arra számít, hogy ez a repülőút önmagában 38 tonnával csökkenti CO2-kibocsátását, ami hat Frankfurt és Berlin közötti menetrendszerinti út emissziójának felel meg.  A légi közlekedési ipar már eddig is sokat tett a klímavédelem érdekében és ambiciózus célok megvalósításán dolgozik. Az IATA iparági szintü célkitüzése értelmében a légitársaságoknak 2050-ig 50 százalékkal kell csökkenteniük nettó CO2-kibocsátásukat a 2005-ös szinthez képest. „Ha fenntartható módon akarjuk védeni a klímát és ezen keresztül jövőnket, innovatív ötletekre, technológiákra és környezetbarát alternatívákra van szükségünk a fosszilis üzemanyagok kiváltására – különösen, ha figyelembe vesszük a világon mindenütt egyre erősödő mobilitási igényt” – jelentette ki Christoph Franz, a Deutsche Lufthansa AG igazgatóságának elnöke.  A bioszintetikus kerozin éppen olyan megbízható, mint a sugárhajtású gépek hagyományos üzemanyaga, ám kevésbé terheli a környezetet. A bioüzemanyag magasabb energiasürüségének köszönhetően több mint egy százalékkal sikerült csökkenteni a tesztbe bevont repülőgépek fogyasztását. Ráadásul a bioszintetikus kerozin nem tartalmaz ként és aromás vegyületeket.  A bioüzemanyagok egyszerü müködése a szén körforgására épül. A növények fotoszintézis útján CO2-ot vonnak ki a légkörből. Amikor egy repülőgép hajtómüve bioüzemanyagot éget, ez a CO2 visszakerül a légkörbe. Bioüzemanyag elégetésével mintegy 50 százalékkal kevesebb CO2 szabadul fel, mint hagyományos fosszilis üzemanyagok esetén.  „A következő szakaszban az alapanyagok alkalmasságát, rendelkezésre állását, fenntarthatóságát és tanúsítását állítjuk a középpontba. De ehhez először még fel kell derítenünk ezt a piacot. A Lufthansa csak abban az esetben folytatja a gyakorlati tesztelést, ha fenntartható és tanúsított forrásból be tudja szerezni a rutinszerü müködéshez szükséges alapanyag-mennyiséget” – hangsúlyozta Joachim Buse projektvezető. 2011. július 15-től december 27-ig a Lufthansa Airbus A321 gépe repült a Hamburg-Frankfurt útvonal menetrendszerinti járatain. A repülőgép egyik hajtómüve a normál üzemanyag és a bioszintetikus kerozin 50-50 százalékos arányú keverékével müködött. A hosszú távú kísérleti projekt fő célja a tapasztalatszerzés és a bioüzemanyag felhasználásával kapcsolatos adatok gyüjtése volt. Ezzel párhuzamosan a tesztjárat elősegítette a bioüzemanyagok környezetre, valamint hajtómü-karbantartásra és  élettartamra gyakorolt hatásának vizsgálatát.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 05. 23., 13:14
A Magyar Honvédség az űrhajósjelöltek felkészítésének korábbi fázisaiba is bekapcsolódott. Nem csupán a repülőorvosi egészségügyi vizsgálatokat végezték el rajtuk az MH Egészségügyi Központ kecskeméti telephelyén, de Gripen repülőgépekkel is repültek azok hátsó ülésében.
2023. 05. 05., 14:23
2023. április 25-én sor került a Hürjet prototípusának első felszállására. A Turkish Aerospace Industries újdonságát elsőként 2018-ban, Farnborough-ban (mock-up) láthattuk.
2023. 04. 27., 14:10
A Magyar Honvédségnél zajló modernizációs folyamat fellegvára Szolnok, ahová - a H145M könnyű helikopterek hadrendbe állítása után - nyáron már megérkeznek a H225M közepes szállítógépek is. Új technika és új parancsnok: dr. Bali Tamás ezredes úrral a Tisza parton történt változások mellett saját szakmai életútját is áttekintjük.
2023-05-24 14:53:27
Légi felderítést gyakoroltak azon nemzetközi hallgatók, akik részt vesznek a 42. Nemzetközi Katonai Megfigyelő Tanfolyamon (International Military Observers’ Course – IMOC) az MH Béketámogató Kiképző Központban (MH BTKK) május 8-26. között.
2023-05-21 22:36:21
Mint ahogy arról már ehavi programajánlónkban beszámoltunk, május utolsó vasárnapján repülőnapot rendeznek Mezőkövesd repülőterén! Olvasóink kérésének eleget téve, most összegyűjtöttük a tudnivalókat a közelgő Bükk-Mátravidéki Airshow-ról.
2023-05-15 12:16:55
2023. május 10-én, szerdán immár a hetedik előadásra került sor a Hadak útján hadtörténeti előadás-sorozat keretében. Ez alkalommal Németh Zoltán nyugállományú őrnagy, vadászpilóta tartott vetítettképes előadást a nagykanizsai Halis István Városi Könyvtárban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 06. 02., 11:20
A háború miatt elmarad a kecskeméti Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató – közölte a Honvédelmi Minisztérium június 2-án.
2023. 06. 02., 09:14
Ezt mi sem ússzuk meg – gondolhatta bárki, aki 2013 júniusának elején az ausztriai áradásról készült televíziós híradásokat látta, hiszen a Dunán lefolyó hatalmas vízmennyiség rekordméretű árvizet ígért Magyarországnak. Ennek megfelelően megkezdődött a felkészülés a védekezésre.
2023. 06. 01., 09:49
A Magyar Légierő minden fegyverneme, alakulata megmozdult, a vezetési elemek, a készenléti szolgálatok, a katonai szervezetek repülő-, helikopter és légvédelmi rakétacsapatai komplex és valós feladat végrehajtásukkal demonstrálták a légierő jelenlegi képességeit a Kék Villám 2023/2 gyakorlaton.
2023. 06. 01., 09:20
Több mint húsz év után ismét valós repülőtéri és hangár környezetben, az Aeroplex műszaki bázisán tettek szakmai vizsgát a középiskolai képzésben végzős repülőgép-szerelő és műszerész diákok.

  Legfrissebbek most

A háború miatt elmarad a kecskeméti Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató – közölte a Honvédelmi Minisztérium június 2-án.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Éleslövészeten bizonyítottak a PzH 2000-es önjáró tüzérségi eszközök a Bakonyban. Bár a típus még igen friss a Magyar Honvédség kötelékében, és ezáltal a kezelőszemélyzetek még javában gyakorolják a különböző eljárásrendeket, annyi már e kezdeti időszakban is bizton állítható, hogy a jól felkészített szakemberek kezében a haditechnikai eszközök eddig ritkán látott eredményeket érnek el.