A Lufthansa 2011. július 15-től fél éves bioüzemanyag-próbaüzemet indított menetrendszerinti járatainál. A D-AIDG lajstromjelű Lufthansa Airbus A321 napi négy alkalommal teszi meg a Hamburg-Frankfurt-Hamburg távolságot, úgy, hogy egyik hajtóművében normál és bioüzemanyag 1:1 arányú keverékét használnak. A sugárhajtású gépek hajtóművének bioüzemanyagát az Amerikai Anyagvizsgálati Társaság (ASTM - American Society for Testing and Materials) is jóváhagyta.
A hagyományos kerozinhoz hasonló tulajdonságokkal rendelkező biokerozin bármilyen repülőgéptípushoz használható, a gép, vagy akár a hajtómüvek módosítása nélkül. A hat hónapos tesztüzem első, LH 013 számú járata július 15-én 11 óra 15 perckor indult Hamburgból Frankfurtba. A bioüzemanyag használata mintegy 1500 tonnával csökkenti a Lufthansa széndioxid-kibocsátását a tesztidőszakban.
„A világ légitársaságai közül a Lufthansa használ elsőként bioüzemanyagot menetrendszerinti járatainál. Ezzel tovább folytatjuk az eddig bevált és sikeres fenntarthatósági stratégiánk megvalósítását. ” – mondta Dr. Christoph Franz, a Lufthansa Csoport elnök-vezérigazgatója. „Mivel a légiközlekedés az egyetlen olyan közlekedési mód, amely esetében a belátható jövőben is kénytelen lesz folyékony üzemanyagot használni, mind az iparágnak, mind pedig a kutatóknak törekedniük kell alternatív megoldások kidolgozására és tesztelésére. A fosszilis nyersanyagok mennyisége véges, éppen ezért kötelességünk a széndioxid-kibocsátás visszafogására is kiemelt figyelmet fordítanunk. A fél éves tesztüzemmel az a célunk, hogy kiderítsük, hogyan befolyásolja a bioüzemanyag használata a repülőgép-hajtómüvek karbantartását és élettartamát” – tette hozzá Franz.
A Lufthansa által használt, tiszta biomasszából (folyósított biomasszából) előállított bioszintetikus kerozin kutyatejből és gomborkából sajtolt olajat és állati zsiradékot tartalmaz. A bioüzemanyag beszerzésekor a Lufthansa ügyel arra, hogy a termék fenntartható ellátási és előállítási folyamatból származzon. A szállítóknak bizonyítaniuk kell folyamataik fenntarthatóságát, és meg kell felelniük az Európai Parlament és a Tanács fenntartható energiagazdálkodásról szóló irányelvében lefektetett kritériumoknak.
„A Lufthansa garantálja, hogy az általa használt bioüzemanyag gyártása során nem vonnak el alapanyagot az élelmiszergyártástól és nem pusztítottak el esőerdőket” – hangsúlyozta Dr. Christoph Franz.
A Lufthansa által felhasznált üzemanyagot a finn Neste Oil olajtársaság állítja elő. A Neste széleskörü tapasztalattal rendelkezik a bioüzemanyag-gyártás területén és hosszú évek óta tart fent sikeres partnerkapcsolatot a Lufthansával.
A Lufthansa körülbelül 6,6 millió euróra becsüli a bioüzemanyag-projekt összköltségét. A Német Szövetségi Gazdasági és Technológiai Minisztérium 2,5 millió euróval támogatta a projektet, amely a nagyszabású FAIR (Future Aircraft Research) program része. A FAIR program a bioüzemanyagok kompatibilitása mellett olyan kérdéseket is vizsgál, mint például az új meghajtási és repülőgép-koncepciókat, illetve más alternatív üzemanyagok – például a cseppfolyósított földgáz, az LNG – használatát.
A bioszintetikus kerozin használata a Lufthansa négy pilléren nyugvó klímavédelmi stratégiájának egyik eleme. A stratégia célja a légi közlekedési szektor teljes széndioxid-kibocsátásának mérséklése. A Lufthansa többféle intézkedéssel – például flottája folyamatos modernizálásával, a repülőgépek és a hajtómüvek müszaki tökéletesítésével, üzemeltetési módszerekkel (hajtómü-mosás), könnyebb anyagok használatával és infrastruktúra-fejlesztésekkel – törekszik a stratégiában lefektetett ambiciózus környezetvédelmi célok megvalósítására. A Lufthansa 1991 óta több mint 30 százalékkal javította üzemanyag-felhasználásának hatékonyságát új technológiák bevezetésével. így a társaság ma már átlagosan csupán 4,2 liter kerozint éget el 100 utaskilométeren.
A Lufthansáról:
A Deutsche Lufthansa AG több mint 400 leányvállalatból álló légiközlekedési csoport. A vállalatcsoport alapvető tevékenységi köre a személyszállítás: a személyszállítást a Lufthansa (közte a Lufthansa Regional és a Lufthansa Italia), az Austrian Airlines, a bmi, a SWISS, a Germanwings, valamint a részben tulajdonolt Brussels Airlines, JetBlue és SunExpress végzi. A 2010-es üzleti évben a Lufthansa Csoport légitársaságai több mint 91 millió utast szállítottak, ezáltal a vállalatcsoport Európa vezető légitársaságává vált. A légitársaság-csoport legnagyobb gyüjtőrepülőterei Frankfurtban, Münchenben, Bécsben, London-Heathrown, Brüsszelben és Zürichben találhatók, amelyekből kiindulva a Lufthansa, az Austrian Airlines, a bmi, a Brussels Airlines és a SWISS közösen négy kontinens 105 országának 283 célállomására indítanak járatokat. A vállalatcsoport flottája 710 repülőgépből áll, továbbá rendelés alatt áll további 190 gép, amelyek összértéke listaáron 18 milliárd euró és 2010 és 2016 között állnak forgalomba. A vállalatcsoport folyamatos flottamegújítási programjának köszönhetően a társaság repülőgépei költséghatékonyabbakká válnak, müködésük pedig kevésbé terheli a környezetet. 2010 év végén a Lufthansa Csoport mintegy 117.000 alkalmazottat foglalkoztatott. A vállalatcsoport 2010-es üzleti évben összárbevétele 27,3 milliárd euró volt.
Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.