2023. 11. 30. csütörtök
András, Andor
: 380 Ft   : 347 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

easyJet: Együtt kell továbbfejleszteni a vulkáni hamudetektort

JETfly  |  2011. 04. 15., 12:10

Egy évvel az izlandi vulkáni hamufelhő után – ami öt napra megbénította Európa légterét – az easyJet bejelentette, hogy továbbfejleszti az AVOID (Airborne Volcanic Object Identifier and Detector, azaz vulkáni eredetű lebegőtárgy-azonosító és észlelő) hamudetektor technológiát. Egyúttal felkéri a többi légiközlekedési társaságot az együttműködésre, hogy egy újabb vulkánkitörés esetén közösen elkerülhető legyen a forgalmi fennakadás a légtérben.

„Sajnos nem tudjuk megjósolni, mikor fog kitörni egy másik vulkán, és bocsát hamufelhőt Európa fölé. Egyet tudunk csak biztosan, méghozzá azt, hogy a jövőben ez ismét meg fog történni” – mondta Ian Davis, az easyJet vezető mérnöke. Hozzátette, hogy a repülési iparág ma felkészültebb, mint tavaly volt, de tovább kell lépni. „Az easyJet szorosan együttmüködik Dr. Fred Pratával (a Norvég Légkörkutató Intézet (NILU) vezető munkatársa, az AVOID rendszer feltalálója) és csapatával az AVOID technológia fejlesztésében, mi több, az iparág többi résztvevőjének támogatását is kérjük annak érdekében, hogy új megoldásokat találjunk a vulkáni fenyegetettség ellen” – hangsúlyozta Ian Davis.

Fejlesztések tavaly óta:• easyJet beruházott az AVOID technológia fejlesztésébe• Az AVOID technológia prototípusa elkészült, készen áll a vulkáni hamuban történő tesztelésre• Az EASA-n (Európai Repülésbiztonsági Ügynökség) keresztül tanúsítási kérelem előkészítése folyamatban van• Kidolgozás alatt áll a finanszírozási kérelem az Európai Bizottság felé, hogy támogassa az AVOID projektet

A rendszert, mely egy hamu észlelésére kifejlesztett időjárási radar, Dr. Fred Prata, a Norvég Légkörkutató Intézet (NILU) munkatársa dolgozta ki. Az AVOID-technológia részeként a repülőgépeket infravörös érzékelőkkel szerelik fel, melyek képeket közvetítenek egyrészt a pilótának, másrészt a légiforgalmi irányító központnak.

Dr. Fred Prata

E képek alapján a pilóták kb. 1 500 és 15 000 méter közötti magasságban akár 100 km-es távolságból is érzékelhetik a hamufelhőket, majd módosíthatják a gép repülési irányát, hogy elkerüljék az útjukba került hamufelhőt.

A rendszer a kereskedelmi légitársaságoknál általánosan alkalmazott időjárási radarokéhoz nagyon hasonló elven müködik. A légiforgalmi irányító központ az AVOID-technológiával felszerelt repülőgépekről származó információkat arra használja fel, hogy a valós idejü adatok alapján pontos képet alkosson a vulkáni hamufelhőről. Ennek köszönhetően a légtér olyan, nagy kiterjedésü területei nyílhatnak meg a légi közlekedés előtt, melyeket a vulkáni tevékenység miatt egyébként lezárnának – mindennek előnyeit, a forgalmi fennakadások minimalizálása révén az utasok élvezhetik.

Dr. Prata és csapata a következő hónapokban a Távol-Keleten és Alaszkában, vulkáni tevékenységek közelében tesztelik a berendezést.  Ez idő alatt várható, hogy a tanúsítási folyamat befejeződik az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséggel, illetve a tárgyalások is folytatódnak az Európai Bizottsággal a fejlesztéshez szükséges anyagi támogatást illetően.

A folyamat végén az AVOID rendszer készen áll majd a tömeggyártásra. Az easyJet úgy véli, hogy ha Európa szerte 100 repülőgépet – ezek közül 20 easyJet gépet – ellátnak a hamudetektorral, akkor a kontinensnek teljes lesz a lefedettsége. Így a légitársaságok időben értesíthetik a megfelelő hatóságokat egy esetleges hamuészlelést követően. Ez pedig összhangban lenne a Polgári Légiközlekedési Hatóság (Civil Aviation Authority) biztonságos repülés irányelveivel.

Az AVOID technológiáról érdekes videókat talál az alábbi oldalon:http://www.digitalnewsagency.com/stories/5457-easyjet-trial-ash-cloud-detector

Az easyJet-ről:

Az easyJet ma Európa első számú légi közlekedési hálózata köszönhetően annak, hogy a légitársaság jelen van Európa top 100 útvonalán és Európa 50 legnagyobb repülőtérén. Az easyJet több mint 550 útvonalon közlekedik, 30 ország 130 repterét érintve. Több mint 300 millió európai él csupán egy órányi autóútra valamely easyJet reptértől, így az easyJet több utas számára érhető el, mint bármely más légitársaság. Az easyJet számára fontos a fenntartható környezet. A légitársaság befektet a legújabb technológiába, hatékonyan müködik, és üléshelyei legtöbbjét kihasználja, így 22 százalékkal kevesebb az utasonként egy kilométerre jutó CO2 kibocsátás, mint egy hagyományos légitársaság ugyanazon útvonalán.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 11. 08., 13:34
2023. október 6-án a Saab - mielőtt átadná a Svéd Fegyveres Erők részére - leszállította az FMV-nek (Svéd Védelmi Beszerzési Hivatal) üzemeltetési tesztelésre az első sorozatgyártású Gripen E típusú harci repülőgépet.
2023. 11. 02., 14:26
Az AIR DEFENDER 2023 nemzetközi NATO hadgyakorlaton a résztvevő 25 nemzet 250 repülőgépe és helikoptere között ott voltak a kecskeméti Gripenek és a Puma harcászati repülő század tagjai is. A magyar kontingens parancsnokával, Molnár Tibor őrnaggyal az Aranysas magazin idézte fel a két hét eseményeit.
2023-11-14 11:04:00
A Hévíz-Balaton Repülőtéren a vadászgépek fogadása, felvezetése, végezetül pedig éjszakai letároláshoz történő felkészítése olyan gördülékenyen zajlott, mintha csak a kecskeméti katonai bázisukon járnánk.
2023-11-13 14:56:44
Idén Magyarország töltötte be a NATO Air Battle Decisive Munitions (ABDM) kezdeményezés elnöki pozícióját. A szervezet nagyszabású őszi ülésén – hazánk mellett – tizenöt NATO tagország képviselői vettek részt Budapesten, október 23–27. között.
2023-11-13 11:49:38
2003. november 13-án délelőtt 11 órakor ismét megtörtént a megszokhatatlan, egy repülőgép eltűnt a lokátorok képernyőjéről és nem válaszolt semmilyen frekvencián. Azonnal felszállt a kutató-mentő helikopter a két egykori kollégiumi szobatárs keresésére.
2023-11-07 13:15:18
Újabb két H225M típusú, közepes, többcélú szállító helikopter érkezett a szolnoki MH Kiss József 86. Helikopterdandárhoz az Airbus Helicopters dél-franciaországi Marignane városban található gyártóközpontjából, november 6-án.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 11. 29., 16:35
Megérkezett az új kedvenc a JETfly Webáruházba! Kiváló minőségű softshell dzseki military zöld színben! A termék megrendelhető női és férfi változatban, önmagában vagy felvarrókhoz tépőzárakkal előkészítve!
2023. 11. 22., 15:13
A nemzeti ellenállóképesség erősítése és Magyarország védelme érdekében különleges közös szolgálat kezdődött idén ősszel Veszprémben, ahol november első napjai óta a polgári életben már több évtizeden át bizonyított szakemberek tartalékos katonaként készülnek fel katonai légiforgalmi irányítói feladatokra az MH Légi Műveleti Vezetési és Irányítási Központban (MH LMVIK).
2023. 11. 20., 12:12
Szudán a déli országrész 2011-es kiválásáig és Dél-Szudán néven független állammá alakulásáig Afrika legnagyobb területű országa volt, most „csak” a harmadik.
2023. 11. 20., 12:05
A Magyar Honvédség legújabb haditechnikai eszközei mellett többek között harcászati, illetve tűzszerész bemutatóval várja az érdeklődőket nyílt napján a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kara, december 1-jén.

  Legfrissebbek most

Amikor a repülés szeretetéhez nagysebességű konstrukció párosul, az eredmény igazán lenyűgöző lehet. Ez teljesen igaz a Squadron Foundation szervezetre, amely hosszú évek óta azon dolgozik, hogy üzemképes Lim-2-es repülőgépet varázsoljanak a lengyel égboltra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az F-16-osok nem rendelkeznek beépített beszállólétrával, ami problémát jelenthet a jövőbeni műveletek során olyan helyszíneken, ahol korlátozott a földi támogatás. Mutatjuk az innovációs ötleteket!