2024. 03. 29. péntek
Auguszta
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az easyJet 2010. szeptember 30-ával végződött évének eredményei

JETfly  |  2011. 01. 19., 12:47

Az easyJet 2010. szeptember 30-ával végződött évének eredményeiről olvashatnak az alábbiakban egy részletesebb összefoglalót.

Gyors áttekintés

2010

2009

Változás

Teljes árbevétel (millió GBP)

2973,1

2666,8

+11,5%

Adózás előtti eredmény – beszámoló szerint (millió GBP)

154,0

54,7

+181,5%

Adózás előtti eredmény – egyszeri tételek nélkül (millió GBP)1

188,3

43,7

+330,9%

Árbevétel-arányos jövedelmezőség – egyszeri tételek nélkül (%) 1

6,3

1,6

+4,7ppt

Sajáttőke-arányos megtérülés (%)

8,6

5,5

+3,1ppt

Lekötött tőke megtérülése (ROCE) (%)2

8,8

4,0

+4,8ppt

Egy részvényre jutó eredmény, korrigálatlan (penny)

28,4p

16,9p

+68,0%

Fontosabb pénzügyi adatok:

• Az egy ülőhelyre jutó teljes árbevétel 5,1%-kal (változatlan árfolyamon számolva 3,3%-kal) nőtt; ennek oka az előző év erőteljes (változatlan árfolyamon számolva 4,1%-os) növekedése, melyet az easyJet-hálózat ereje és a kedvező fogyasztói kereslet tett lehetővé.• Az utaslétszám 7,9%-kal 48,8 millióra, a kihasználtság 1,5 százalékponttal 87,0%-ra nőtt. • A 154,0 millió GBP összegü, beszámoló szerinti adózás előtti eredmény meghaladta az előrejelzésben szereplő eredményt; ebben már benne van a vulkáni hamu miatti fennakadás által okozott 27,3 millió GBP kiadás is. A vulkánkitörés által okozott teljes veszteség becsült összege a kiesett fedezetet is beleszámítva 57 millió GBP volt.• Javult az árbevétel-arányos jövedelmezőség, mivel az egyszeri tételek nélküli adózás előtti eredmény1 144 millió GBP-vel 188,3 millió GBP-re nőtt, aminek fő oka az volt, hogy az egységnyi üzemanyagköltség 122,7 millió GBP-nek megfelelő összegre csökkent.• A forgalomkiesés költsége 97,7 millió GBP-vel haladta meg a tavalyi értéket, ami jelentős hatással volt a pénzügyi eredményre. A legnagyobb tételek a vulkánkitörés által okozott 27,3 millió GBP, a havazás által okozott 20,8 millió GBP, valamint a 49,8 millió GBP összegü egyéb költségek voltak (teljes bérlés /wet leasing/ és egyéb, főleg a 2004/261 sz. EK-rendelethez kapcsolódó kiadások), mely utóbbiak a légiirányítók sztrájkjai és az easyJet nyári üzemi nehézségei miatt merültek fel.• Az egy ülőhelyre jutó, az egyszeri tételeket nem tartalmazó költségek1 (az üzemanyagárak és az árfolyamváltozások hatását nem számítva) 5,2%-kal emelkedtek – ennek fő oka a forgalomkiesés költsége volt. A forgalomkiesés egyéb költségeit nem számítva az egy ülőhelyre jutó, az egyszeri tételeket nem tartalmazó költségek1 (az üzemanyagárak és az árfolyamváltozások hatását nem számítva) 2,2%-kal emelkedtek. • A készpénztermelés lendülete töretlen maradt, a nettó üzemi készpénzbeáramlás 228,9 millió GBP-vel nőtt és elérte a 363,4 millió GBP összeget. A tőkeáttét 37,6%-ról 31,8%-ra csökkent• A sajáttőke-arányos megtérülés 5,5%-ról 8,6%-ra nőtt, mivel az easyJetnek nem csak a kapacitása nőtt, hanem az árbevétel-arányos jövedelmezősége is javult.

Az üzleti tevékenység és a tőkeszerkezet áttekintése:

• A fundamentális üzleti modell és stratégia szilárd és változatlan – a jövőben a végrehajtás tökéletesítésére összpontosítunk.• Az easyJet-nek minden lehetősége megvan arra, hogy nyereségesen növekedjen és részesedjen az európai rövid távú járatok piacából. • Figyelmünket az út minden szakaszára kiterjedő utazási élmény javítására kell összpontosítanunk.• Vezérelvünk a jövedelmezőség növelése, hogy ebben a ciklusban elérjük az egy ülőhelyre jutó 5 GBP nyereséget és a lekötött tőkére eső 12%-os megtérülést. A jövőben nagyobb hangsúlyt kell helyeznünk az üzleti utasokra; hálózatunk lehetővé teszi, hogy az easyJet még nagyobb árbevételt termeljen. További lehetőségek állnak előttünk a költségcsökkentés terén is.• Flottánkat 2013 szeptemberéig 24 géppel összesen 220 gépre tervezzük bővíteni. Ez éves szinten átlagosan 7%-os ülőhelyszám-bővítésnek felel meg. Az easyJet egyik erőssége a flottatervezés terén mutatkozó rugalmassága, melynek köszönhetően a flottát a kínálkozó lehetőségekhez és a gazdasági környezethez igazodva alakíthatjuk.• Az easyJet kimagasló készpénztermelő képességgel rendelkező és jól finanszírozott társaság. Ebből adódóan az Igazgatótanács elérkezettnek látja az időt egy olyan képlet bevezetésére, mely osztalékfizetést tesz lehetővé azokban az években, amikor a vállalat nyereséges volt, ugyanakkor biztosítja azt is, hogy tőkeszerkezete továbbra is konzervatív maradjon.• Befejeződött a nyári üzemi problémák okait feltáró vizsgálat; jelenleg folyik az okok elhárítását célzó intézkedések bevezetése.

1: Az egyszeri tételek nélküli adatok nem tartalmazzák a vulkáni hamuhoz kapcsolódó 27,3 millió GBP költségeket, az A321-es repülőgépek 2010-es kivonása során keletkezett 7,0 millió GBP veszteséget és az A321-es repülőgépek 2009-es értékesítése során keletkezett 11,0 millió GBP nyereséget.

2: A tőkemegtérülés kiszámítási módja: a normalizált, adózás utáni üzemi nyereséget osztjuk az átlagos nettó adósságállomány és az átlagos sajáttőke összegével.

Carolyn McCall, az easyJet vezérigazgatója így értékelte a közzétett adatokat:

„Az easyJet által nyújtott pénzügyi teljesítmény a nehéz gazdasági körülmények ellenére a vállalat üzleti modelljének erejét bizonyítja. Szeretném megköszönni az easyJet minden dolgozójának, hogy a légi közlekedés számára igen nehéz elmúlt évben is odaadóan és keményen dolgozott.

Négy hónapja vagyok az easyJetnél, és mostanra áttekintettem a vállalat üzleti- és tőkeszerkezetét. Stratégiánk az easyJet hálózatának erősségeire épít; a vakációs és üzleti utazókat a legjobb értéket képviselő áron a legkényelmesebb repülőterekre szállító járatokkal igyekszik majd megnyerni magának. Az easyJet kedvező helyzetben van ahhoz, hogy kihasználja az európai rövid távú légi közlekedésben továbbra is kínálkozó, jövedelmező növekedési lehetőségeket. Mindez a jövedelmezőségnek az új költségcsökkentési és bevételszerzési lehetőségeket feltáró növelésével párosulva azt eredményezi, hogy az easyJetnél az elmúlt évekhez hasonlóan a jövőben sem törik meg az üzemi készpénztermelés lendülete.”

Üzleti áttekintés

A piaci helyzet

Kedvezőnek ítéljük a piaci részesedése növelésével kapcsolatban az easyJet előtt álló lehetőségeket, mivel a charterjáratok piaca tovább hanyatlik, a gyengébb rövid távú légi szállítók megszorításokat vezetnek be vagy csődbe mennek, ráadásul egyre újabb infrastrukturális kapacitások válnak elérhetővé. Az olcsó légitársaságok penetrációja egész Európában növekvőben van, miközben több fontos piacunkon, pl. Franciaországban, Svájcban, Olaszországban, Hollandiában és Portugáliában már az 50%-ot is eléri a penetrációjuk, csakúgy, mint az Egyesült Királyságban és Spanyolországban.Az európai rövid távú légiközlekedési piac utaslétszáma a várakozások szerint továbbra is évi 3-4%-kal nő; a növekedés többségét az ún. „point to point” (átszállás és csatlakozó járat igénybe vétele nélkül utazó) üzletemberek és a szabadidős utazók generálják. Jelenleg az európai rövid távú légiközlekedés piacán mintegy 200 légitársaság verseng az utasokért. Az öt legnagyobb – köztük az easyJet – rendelkezik az ülőhelyek mintegy 60%-ával, a fennmaradó 40% piaca rendkívül fragmentált. Az elmúlt húsz évben jegyzett növekedés éves átlaga 4,5% volt. Az európai rövid távú légiközlekedés teljes kapacitása tavaly 4,2%-kal bővült. Az easyJet az egyetlen páneurópai rövid távú légitársaság; jelentős pozíciókkal rendelkezik a legnagyobb repülőtereken és a száz legforgalmasabb útvonalon mért jelenléte alapján hálózata az első helyen áll az európai rövid távú légiközlekedési piacon. Hálózatunk nem csupán azt teszi lehetővé, hogy az easyJet szállítsa a szabadidős utasok jelentős részét, hanem azt is, hogy tovább növelje részesedését a jelenleg évi 18 milliárd GBP forgalmat bonyolító rövid távú európai légiközlekedési piacon.Bár az európai rövid távú légiközlekedési piac további bővülésére számítunk, az ágazat egyértelmüen ciklikus jellegü, és a nyereséges növekedés lehetősége koránt sem lineáris. Ezért a rugalmas flottatervezés kulcsszerepet játszik abban, hogy meg tudjuk ragadni a kínálkozó stratégiai lehetőségeket, ugyanakkor a kapacitásunkat ne kössük le a gazdaságtalan piacokon. Ennek megfelelően az easyJet csakis rugalmas, a kínálkozó lehetőségek és a gazdasági körülmények figyelembe vételét lehetővé tevő flottatervezési módszereket alkalmaz.

Üzleti modellünk és jövőképünk

Az easyJet jövőképének meghatározó eleme, hogy „narancssárgára fesse Európát”. Ezt az alábbiak útján kívánjuk elérni:• a biztonság terén semmilyen kompromisszumra nem vagyunk hajlandóak;• az utasokat kedvező áron, kényelmes napszakokban és kényelmes repülőterekre szállítjuk, segítőkész és barátságos, egyben megbízható és pontos szolgáltatást nyújtunk;• intelligens költségmenedzseléssel biztosítjuk, hogy áraink a jövőben is versenyképesek legyenek;• tehetséges munkatársakat vonzunk a vállalathoz, akiket meg is tartunk, mivel az easyJet kellemes, ugyanakkor izgalmas kihívásokat kínáló munkahely; valamint• részvényeseinknek kedvező hozamot biztosítunk azáltal, hogy a jövedelmezőség növelésével elérjük az egy ülőhelyre eső 5 GBP nyereséget.

Az easyJetnek többféle lehetősége is van a jövedelmezőség javítására:• a jegyárak növelése a hálózatoptimalizálás és az üzleti utasok arányának növelésével;• a mellékes bevételek növelése az illetékek és díjak hozammenedzselése és a partnerektől származó, valamint az út közben szerzett bevételek növelése, a hatékonyabb kivitelezés és a különböző újítások, pl. az easyJet Holidays révén;• Az üzleti tevékenység egyszerüsítése, a forgalomkiesési költségek csökkentése terén megnyilvánuló, intelligens költségmenedzselés, a reptéri díjak, a földi kiszolgálási és karbantartási költségek optimalizálását célzó kezdeményezések.

Európa kontinentális része

Részesedésünk növelése svájci, franciaországi és olaszországi helyi kapacitásunk bővítése révén

Svájcban három új repülőgépet állítottunk forgalomba, az ülőhelyek számát ezzel 12%-kal növeltük. Növeltük a járatsürüséget például a Genf-London Gatwick, -Párizs Orly és -Barcelona vonalakon. Genfben forgalomba helyeztünk egy A320-as gépet is, mellyel távolabbi úti célok, pl. Sharm El Sheikh is elérhetővé váltak. Az easyJet kapacitásbővítésre használta ki azt, hogy a Ryanair kivonult Baselből.Franciaország nagyon vonzó befektetési lehetőségeket tartogat az easyJet számára, mivel itt az olcsó légitársaságok penetrációja mindössze fele az európai átlagnak, és az easyJet egyedülállóan kedvező növekedési alkalmat kínál, hogy úgy határoztunk, Franciaországban a helyi feltételekkel alkalmazzuk a személyzetet. Az easyJet ebben az évben 22%-kal növelte franciaországi kapacitását, miközben a piac mindössze 1%-kal bővült. Paris Orly repülőterén üzembe állítottuk a hetedik repülőgépünket is; a Paris Charles De Gaulle repülőtéren jelenleg tíz géppel vagyunk jelen. Lyonban háromra bővítettük a flottánkat, és kihasználjuk, hogy az Air France csökkentette a madridi és a barcelonai járatai kapacitását – a tél folyamán egy negyedik gépet is forgalomba helyezünk itt.Olaszországi kapacitásunk 16%-kal nőtt; a milánói Malpensa repülőtéren jelenleg 16 gépünk van – az easyJet innen nyolc új járatot indított és sürítette az üzleti utasokat kiszolgáló római, madridi, barcelonai és amszterdami járatait.

Részesedésünk növelése a németországi és spanyolországi belföldi járatok bővítésével

Az easyJet Németországban folytatta kínálata súlypontjának áthelyezését. Növeltük a Berlinből Brüsszelbe, Koppenhágába és London Gatwickre induló fontos üzleti járatok kapacitását. Erősítettük skandináviai jelenlétünket is: immár 13 járatot indítunk a régióból.Madridi kapacitásunk az elmúlt időszakban 20%-kal nőtt, jelenleg nyolc gépünk van ott. A spanyol piacon továbbra is komoly konkurenciával kell megküzdenünk, a városok között és a tengerparti üdülőhelyekre indított járataink ennek ellenére jól teljesítenek.  Portugália az easyJet fontos piaca, és ma már mi vagyunk az ország második legnagyobb légitársasága. Októberben bejelentettük, hogy 2011 telétől Lisszabonban is megkezdjük müködésünket, ami spanyolországi forgalmunk további bővítését teszi majd lehetővé.

Kilátások

• Miközben az easyJet folytatja gondosan célzott növekedési stratégiájának megvalósítását, az ülőhelyek számában kifejezett és a forgalomkieséssel korrigált kapacitás az előző évhez képest várhatóan tovább, kb. 8%-kal nő. A beszámolóban közölt adatok alapján mért kapacitás a teljes év tekintetében várhatóan 12%-kal, az első félévre vetítve 14%-kal nő. A jelenlegi adatok szerint a vetélytársak kapacitása az easyJet által is repült útvonalakon alacsony, egy számjegyü mértékben nő majd.• Az értékesített ülőhelyek száma meghaladja az első félévi ülőhelyek 45%-át, a foglalások aránya pedig megegyezik az előző évivel. Az egy ülőhelyre eső teljes árbevétel beszámolóban közölt első félévi összege (jelenlegi árfolyamon)6 az előző évhez képest nagyjából változatlan lesz, változatlan árfolyamon számolva pedig kis növekedést mutat majd – annak ellenére, hogy a flottában nőtt az A320-as gépek aránya, és hogy az Egyesült Királyságban emelkedett, Németországban pedig bevezetésre került a reptéri illeték.• A beszámoló szerinti, egy ülőhelyre eső teljes (az egyszeri költségeket és az üzemanyagköltséget nem tartalmazó) költség (jelenlegi árfolyamon)6 a várakozások szerint kb. 4%-kal csökken, ha feltételezzük, hogy a külső okból bekövetkező forgalomkiesés mértéke átlagos lesz. A karbantartási és tulajdonlási, valamint a forgalomkiesési költségek csökkenése ellensúlyozza majd a személyzet bérköltségének tervezett növekedését, miközben javítani fogjuk az üzemi megbízhatóságunkat is.

Európa gazdasági kilátásai továbbra is bizonytalanok, és a légiirányítók folytatódó sztrájkjai egyrészt megnehezítik a menetrendünk betartását, másrészt többletköltséget okoznak. Az easyJet hálózatának ereje és az a szándékunk, hogy utasainkat a lehető legkedvezőbb áron juttassuk el a legkényelmesebb repülőterekre, komoly garanciát jelent a jövőbeli sikerekre.

További angol nyelvü részletekért kattintson: http://corporate.easyjet.com/investors/reports-and-accounts.aspx

Az easyJet-ről:

Az easyJet ma Európa első számú légi közlekedési hálózata köszönhetően annak, hogy a légitársaság jelen van Európa top 100 útvonalán és Európa 50 legnagyobb repülőtérén. Több mint 300 millió európai él csupán egy órányi autóútra valamely easyJet reptértől, így az easyJet több utas számára érhető el, mint bármely más légitársaság.Az easyJet több mint 550 útvonalon, a legalacsonyabb árakon a legkönnyebben elérhető repülőterekre repül, 30 ország 129 repterét érintve.Az easyJet az utasok számát figyelembe véve az Egyesült Királyság legnagyobb és Európa negyedik legnagyobb légitársasága. 2009-ben a légitársaság 28 millió utast szállított az Egyesült Királyságban, összesen pedig 46 milliót Európában. Átlagosan az easyJet 14.000 Ft-ért (50€) szállítja utasait 1100 km-en.Az easyJet számára fontos a fenntartható környezet. Az elmúlt 10 évben a légitársaság legújabb technológiákba beruházva, 25 százalékkal csökkentette az utasonként egy kilométerre jutó CO2 kibocsátást. A flotta közel 200 kiváló minőségü repülőgépének átlagéletkora mindössze 3,5 év.

Az easyJet a következő városokba repül:

Aberdeen, Agadir, Ajaccio, Alicante, Almeria, Amszterdam, Antalya, Asturias, Athén, Barcelona, Bari, Basel, Bastia, Belfast City, Berlin, Biarritz, Bilbao, Birmingham, Bodrum, Bordeaux, Bournemouth, Brindisi, Bristol, Budapest, Brüsszel, Bukarest, Catania, Chania, Cagliari, Köln, Kos, Koppenhága, Korfu, Casablanca, Dalaman, Dortmund, Dubrovnik, Düsseldorf, East Midlands, Edinburgh, Faro, Fuerteventura, Genf, Gibraltár, Glasgow, Gran Canaria, Grenoble-i, Hamburg, Helsinki, Heraklion, Hurghada, Ibiza, Innsbruck, Inverness, Isztambul, Jersey, Krakkó, Lamezia Terme, Larnaca, Lanzarote, La Rochelle, Lisszabon, Liverpool, Ljubljana, London Gatwick, London Luton, London Stansted, Lyon, Madeira, Madrid, Mahon, Malaga, Málta, Manchester, Marrakech, Marseille, Milánó Linate, Milano Malpensa, Montpellier, München, Murcia, Mykonos, Nantes, Nápoly, Newcastle, Nice, Olbia, Palermo, Palma, Paphos, Párizs Charles de Gaulle, Párizs Orly, Pisa, Porto, Prága, Rodosz, Róma, Salzburg, Santorini, Sharm El Sheik, Szófia, Split, Stockholm, Tangier, Tallinn, Tel Aviv, Tenerife, Thesszaloniki, Toulouse, Torino, Valencia, Velence, Bécs, Zakynthos, Zürich

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-13 12:52:44
25 éve, 1999. március 12-én csatlakozott Magyarország az Észak-atlanti Szerződés Szervezetéhez: a jubileum kapcsán földi és légi bemutatókkal tarkított ünnepséget rendeztek Tatán, az MH Klapka György 1. Páncélosdandár alakulatánál, ahol beszédet mondott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. Mutatjuk a helyszíni fotókat!
2024-03-11 14:35:49
A Magyar Légierő pilótái a legjobbak közül valók, és a veszélyek korában kiemelt erkölcsi és anyagi megbecsülést érdemelnek. Tudásuk, szolgálatuk kulcsfontosságú Magyarország biztonságának védelmében. Ezért jelentős – decemberig visszamenőleges – béremelésükről döntöttünk – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin