2024. 07. 27. szombat
Liliána, Olga
: 392 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Világpremier: a Lufthansa elsőként alkalmaz bioüzemanyagot kereskedelmi repülőgépen

JETfly  |  2010. 11. 30., 10:46

A Lufthansa elnök-vezérigazgatója, Wolfgang Mayrhuber, Peter Hinze államtitkár és kormányzati légügyi megbízott és Dr. Prof. Johann-Dietrich Wörner, a Német Lég- és Űrutazási Központ (DLR) igazgatótanácsának elnöke egy közös sajtótájékoztatón bejelentették a Lufthansa tervezett bioüzemanyag projektjét, amelyet a német kormányzat támogatásával létrejött, a fenntartható légiközlekedést támogató program keretén belül hajtanak végre.

2011 áprilisában a Lufthansa egy hat hónapos kísérleti programot indít egy Hamburg-Frankfurt-Hamburg útvonalon menetrend szerint közlekedő Airbus A321-es géppel. Az engedélyezési folyamat lezárulásától függően a gép egyik hajtómüve a kerozin és a bioüzemanyag 50-50%-os keverékével üzemel majd. A projekt elsődleges célja megvizsgálni a bioüzemanyag hatását a hajtómü karbantartására és élettartamára. „A hat hónapos kísérlet alatt a Lufthansa mintegy 1500 tonnányi CO2 kibocsátást takarít meg” - mondta Wolfgang Mayrhuber, a Lufthansa vezetője a mai sajtókonferencián Berlinben. “A Lufthansa lesz a világ első légitársasága, amely hosszabb távon vizsgálja a bioüzemanyag hatását és alkalmazhatóságát. Ez egy újabb lépés a Lufthansa évek óta következetesen és sikeresen folytatott fenntartható stratégiájában” – mondta Mayrhuber.

“A szövetségi kormányzat repülési kutatási programjával (LUFO) a német légiközlekedési vállalatokat támogatja erőfeszítéseikben, amely során megoldják a technológiai kihívásokat és egy biztonságos és fenntartható légiközlekedést alakítanak ki. Ezzel a német repülési iparág nemzetközileg is versenyképes keretfeltételekhez jut” – mondta Peter Hintze, a Német Gazdasági és Technológiai Minisztérium államtitkára.  

„A LUFO program támogatására biztosított összeg 77%-a közvetve, vagy közvetlenül a környezet megóvását és a fenntartható fejlődést szolgálja. Csak egy, a klasszikus tudományágak felett átívelő, integrált szemléletü kutatás biztosít esélyt arra, hogy a 2020-ra kitüzött klímavédelmi célokat a német légiközlekedési vállalatok versenyképességének megőrzése mellett elérjük” – tette hozzá az államtitkár.

A “burnFAIR“ névre keresztelt projekt sikeres példája annak, hogy lehet integrált kísérleti eszközökkel elérni a klímavédelmi célokat. A projekt egy nagyobb kutatás, a “FAIR” kezde-ményezés része, amely a repülőgépek jövőjét vizsgálja, így a bioüzemanyag alkalmassága mellett új hajtómüveket és repülőgép-koncepciókat, továbbá más alternatív hajtóanyagokat, például a folyékony gázt is számba vesz. A német kormány összesen 5 millió euróval támogatja a “FAIR” kezdeményezést, amelyből 2,5 millió euró jut a Lufthansa “burnFAIR” projektjére.

A különböző körülmények között és eltérő terheléssel üzemelő járat szennyeződésmintáinak, illetve a kipufogógázok értékeinek segítségével nem csupán a kompatibilitás terén jutunk értékes adatsorokhoz, hanem az alternatív üzemanyag hajtómüre gyakorolt hatását is elemezzük. Elsősorban azt várjuk, hogy jelentősen kevesebb korom képződik majd” – mondta Prof. Dr. Johann-Dietrich Wörner, a Német Lég- és Ürutazási Központ vezetője a sajtótájékoztatón.

A Lufthansa jelenleg előkészíti a teszt gyakorlati keretfeltételeit. Önmagában a bioüzemanyag megfelelő mennyiségben történő beszerzése és logisztikája sem kis feladat. A kísérletben résztvevő repülőgépet például csak Hamburgban lehet majd feltölteni, továbbá számos belső folyamatot is módosítani kell, hiszen a Lufthansa egy gépet sosem alkalmaz kizárólag egy útvonalon.

A projekt Lufthansának 6,6 millió eurójába kerül. “Tisztában vagyunk vele, hogy a bioüzemanyag egy kényes téma, óvatosan kell eljárnunk. Látjuk az esélyeit ennek a hajtóanyagnak és komoly figyelmet szentelünk a bioüzemanyag előállításához felhasznált anyagokról szóló vitáknak. Ugyanakkor elsősorban a napi üzemeltetés területén szeretnénk tapasztalatot gyüjteni az alkalmazásról. Úttörő munkát végzünk, hiszen jelenleg egyetlen légitársaság sem folytat hosszú távú kísérletet a bioüzemanyag felhasználásával kapcsolatban” – jegyezte meg Wolfgang Mayrhuber. “Az általunk használt üzemanyag fenntartható. Egyetlen fát sem vágunk ki az esőerdőkben csak azért, hogy a Lufthansának legyen bioüzemanyaga. A bioüzemanyag gyártásánál ügyelünk arra, hogy olyan beszállítótól kapjuk, aki igazolni tudja gyártási folyamatainak és a felhasznált anyagoknak a fenntarthatóságát” – tette hozzá.

A Lufthansa által használt bio-szintetikus üzemanyag kizárólag biomasszából nyert folyadékon alapul (BTL). Az üzemanyag gyártója egy finn üzemanyaggyártó és marketing cég, a Neste Oil. A vállalatnak évekre visszamenő tapasztalata van a bioüzemanyag gyártásban és már hosszú ideje együttmüködik a Lufthansával.  Az általa gyártott bioüzemanyag hivatalos jóváhagyásának kibocsátása 2011 márciusában várható.

A bioüzemanyag használata csak egy része a légiközlekedés károsanyag-kibocsátását csökkentő stratégia négy elemének. A kitüzött környezeti célok csak további intézkedésekkel érhetők el, így a folyamatos flotta-megújítással, a müködés területén szükséges intézkedésekkel, mint például a hatékonyabb hajtómümosás, illetve infrastrukturális fejlesztésekkel. Az ezeket a területeket célzó egyéb kísérletek már folyamatban vannak. A Lufthansa például 1991 óta 30%-kal növelte üzemanyag-felhasználási hatékonyságát, így 100 utaskilométerre már csak 4,3 liter kerozint használ a légitársaság.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 01., 09:15
A nyár első hónapja bővelkedett repülős programokban, nem lesz ez másképp júliusban sem: a hónap első szombatján Berekfürdőre várják az érdeklődőket, ahol a felújított 9603-as oldalszámú MiG-21MF-et mutatják be. Mutatjuk a részleteket, mitől is lesz különleges ez a bemutató.
2024-07-16 09:26:41
Újabb két Airbus H225M közepes többcélú helikopter érkezett Magyarországra hétfőn – közölte a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf elmondta: a most érkező gépekkel tízre nőtt a Magyar Honvédségben a H225M típusú helikopterek száma.
2024-07-13 16:00:08
„Az elmúlt napok során egy olyan versenynek lehettünk tanúi, ahol a világ legkiválóbb ejtőernyősei mérték össze felkészültségüket, technikai tudásukat, és elhozták ennek a különleges sportnak az izgalmát, szépségét nekünk” – búcsúzott Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese a 46. Ejtőernyős Világbajnokság résztvevőitől a szolnoki RepTárban, július 12-én.
2024-07-07 23:08:03
Vannak katonák, akiket – kis áthallással – bölcső helyett a levegő ringatott. A magyar válogatott tagjai már gyermekkorukat is a reptéren töltötték, vagy fiatalon szerettek bele az ejtőernyőzésbe, a honvédség iránti elköteleződésüket is a sport szeretete inspirálta.
2024-07-03 18:45:52
Magyarország sporttehetségekben gazdag ország és ez megmutatkozik a Magyar Honvédségben is, hiszen az ejtőernyős válogatott a világ élvonalában van – közölte a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára július 3-án, Szolnokon.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 26., 09:45
Június 26-án megjelent az Aranysas magazin 2024. augusztusi lapszáma!
2024. 07. 25., 11:03
A Magyar Vitorlázórepülő Szövetség támogatásával a Dél-Zalai Aeroclub nemrégiben ifjúsági toborzó tábort tartott a nagykanizsai repülőtéren nyolc, 12 és 15 év közötti nagykanizsai, szepetneki és zalakarosi fiatal részvételével.
2024. 07. 22., 09:18
Április elsején egy újabb fejezet zárult le a nagygépes repülés történetében. Ezen a napon teljesítette utolsó feladatát a NASA DC-8-as kutató repülőgépe.
2024. 07. 18., 10:40
A nemzetközi légikikötő várhatóan július 18-án éjjel fél egytől ismét fogadja a Debrecenbe érkező és onnan induló járatokat.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Ma lőnek először, szerencsére hozzáértő személyzet kezelésében” – nyugtázta elégedetten az új Leopard harckocsikról és a frissen képzett kezelőszemélyzetről dr. Nagy Norbert őrnagy.