2017. 09. 25. hétfő
Eufrozina, Kende
: 310 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az Emirates töretlenül halad a megkezdett úton

JETfly  |  2002. 11. 18., 12:11

Az Egyesült Arab Emírségek légitársasága a pesszimista világhangulat ellenére magabiztosan tervezi a jövôt, hiszen évek óta sikerek fémjelzik a tevékenységét. A két számjegyű növekedésen túlmenôen eredményes a gazdálkodásuk, világszínvonalra emelték szolgáltatásaikat, s az állam (gyakorlatilag az uralkodó és szűk családja) nagyvonalú támogatását élvezve a legkorszerűbb gépekkel gyarapíthatják flottájukat.

Ahol olaj tör fel, ott gazdag az állam, ami külsöségekben is megnyilvánul. Ennek egyik kelléke a nemzeti légitársaság. Az Arab-öböl menti államok mesés vagyonokat halmoztak fel olajkincsükböl, így a térségben – föként a tulajdonos presztízsét növelendö – egyre-másra alakultak parányi légitársaságok. Az Emirates létrehozását ezzel szemben a hét emírséget magában foglaló államszövetség politikai és gazdasági nyitása indokolta 1985-ben. Az EAE ugyanis nagyszabású infrastrukturális beruházásokba fogott, hogy megteremtsék az alig százezer lelket számláló Dubaiban az iszlám világ pénzügyi, kereskedelmi és turisztikai központját. (A városnak ma már egyébként közel egymillió lakosa van.)

A felvilágosult uralkodó elörelátó tervei egy évtized alatt meg is valósultak. Dubai messze földön híressé vált gazdagságáról, s egyre vonzóbbá vált a luxusra vágyó turisták számára is. A látogatók száma tavaly már meghaladta a hétmilliót, s ebben oroszlánrésze volt az emírségek nemzeti fuvarozójának, amely az utóbbi öt évben csaknem megduplázta utasforgalmát, de ugyanilyen mértékben nöttek bevételei és profitja is. Az Emirates heti 300 járata négy kontinens 41 országának 59 városát köti össze Sydneytöl Londonig, illetve Tokiótól Johannesburgig (csak az Egyesült Államokba nem repülnek). Sikereik egyik titka, hogy igyekeznek minden téren utánozni a szingapúri légitársaságot. Az Emirates a világ egyik legmodernebb repülöterét használja gyüjtö-elosztó központként (utasaik több mint 50 százaléka Dubaiban tranzitál), gépeiket a legkorszerübb kényelmi berendezésekkel szerelték fel, s a flotta átlagos életkora még a három évet sem éri el. A minöségi szolgáltatás garanciája pedig az, hogy 80 nemzetiséget képviselö személyzet gondoskodik az ügyfelek jó közérzetéröl a földön és a levegöben.

Az idén még a szerencse is melléjük szegödött, hiszen az utasok számának visszaesése kevésbé volt érezhetö az Európa és Ázsia közötti vonalakon (utasforgalmuk több mint felét ebben a relációban bonyolítják le). Következésképpen a társaság az idén március 31-én zárt pénzügyi évben is 127 millió dolláros eredményt produkált – szemben a vezetö fuvarozók katasztrofális veszteségeivel. Az Emirates vezetése komolyan veszi a forgalmi elörejelzéseket is – miszerint utasainak száma 2006-ra megduplázódik –, ezért tavaly novemberben erödemonstrációnak is tekinthetö lépésre szánták el magukat: 15 milliárd dollár értékben (ennyit tesz ki a gazdag emírségek éves GDP-je) 58 gépet rendeltek meg. Két hónappal ezelött pedig soron kívül további két A330-assal egészítették ki a listát, ami lehetövé teszi, hogy gépeik számát 2010-ig 102-re növeljék.

A világ egyik legdinamikusabban fejlödö légitársasága 17 évvel ezelött jóval szerényebb körülmények között kezdte müködését, amikoris a Pakistan Airlinestól bérelt egyetlen

B 727-essel elindította járatait Pakisztánba és Indiába. Alig egy év elteltével már Dacca, Colombo és Kairó is bekerült a menetrendbe, majd elkezdtek repülni az Arab-félsziget környezetének nagyvárosaiba: Abu-Dzabiba, Ammanba, Bejrútba, Dzsiddába, Dohába és Kuvaitba. Az emírségek gazdasági fellendülése lehetövé tette, hogy 1987-ben A310-eseket vásároljanak. Ezt követte az európai vonalak (London, Frankfurt és Zürich) megnyitása. Ettöl kezdve rendszeressé vált az utasforgalom, s vele párhuzamosan a bevételek két számjegyü növekedése, ami mindmáig jellemzö a vállalat gazdálkodására. Mivel anyagiakban nem szükölködtek, az 1990-es évek kezdetén tíz A300-600-ast állítottak hadrendbe, s Délkelet-Ázsiába (Szingapúrba, Jakartába és Hongkongba) is indítottak járatokat.

Az Emirates az évtized derekán látványos expanzióba kezdett, modernizációs programot hirdetett meg. Kivonták a forgalomból a B 727-est, majd kidolgozták hosszú távú stratégiájukat. Minthogy ennek részét képezte az ausztrál és a japán piac meghódítása, járatot nyitottak nagy hatótávolságú Boeing 777-200-assal Melbourne-be és Tokióba. A vállalat bevételei az 1996/97-es évben már elérték az egymilliárd dollárt, 22 széles törzsü gépük 3,5 millió utast szállított négy kontinens 30 repülöterére, s az elözö évhez képest 53 százalékkal nagyobb (110 millió dolláros) eredményt könyvelhettek el. Az Emirates további fejlödését alapvetöen meghatározta, hogy még abban az évben 40 százalékos tulajdoni hányadot szereztek a Srí Lanka-i légitársaságban, növelték a célállomások számát a közel-keleti térségben és Afrikában,

illetve code-share megállapodást kötöttek a KLM-mel és az amerikai Uniteddel.

Az ezredfordulóra a társaság teljesen megújult. A rendkívül sikeres Singapore Airlines mintája nyomán átformált marketingstratégia meghozta gyümölcsét: nem volt olyan év, amikor ne tudták volna látványosan növelni forgalmi és gazdasági mutatóikat. A géppark korszerüsítésében is igyekeznek lépést tartani a nemzetközi trenddel. Egy gép kivételével az összes A310-est kivonták a forgalomból, helyettük lényegesen gazdaságosabb A330-asokat vásároltak, s még egy B 747-400F típusú tehergépet is béreltek, hogy megalapozhassák áruszállító üzletágukat.

A teljes cikk az AEROMAGAZIN 2002/11 novemberi számában a 22-23 oldalon olvasható!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-22 09:58:04
A brit védelmi miniszter, Michael Fellon a napokban arról számolt be, hogy kollégájával, Khalid bin Mohammad Al-Attaiyah katari védelmi miniszterrel, szándéknyilatkozatot írtak alá 24 darab Eurofighter Typhoon eladásáról.
2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 25., 14:11
A brit Police Aviation News szakmai magazin szeptemberi számában megjelent információ szerint a magyar rendőrséghez (Légirendészet) kerül kettő – vagy az összes – olyan korábbi brit MD–902-es Explorer helikopter, amelyek eddig Nagy-Britanniában a brit rendőrség kötelékében teljesített szolgálatot.
2017. 09. 25., 12:42
Megint csúszhat, legalábbis néhány hónapot, a 179 gépre szóló program. Ha egy töltőcső megkarcol egy lopakodót, akkor az már nem képes lopakodni.
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?

  Legfrissebbek most

2017. szeptember 24-én, vasárnap egy airshow keretein belül, Terracina partjainál repülte dinamikus programját Gabriele Orlandi százados Eurofighter Typhoon-jával, de az egyik manőver kivitelezése nem sikerült, tengerbe csapódott és életét vesztette.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”