2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

30 éve dolgozik női pilótákkal a Lufthansa

JETfly  |  2018. 08. 24., 13:21
30 éve dolgozik női pilótákkal a Lufthansa

A Lufthansa különleges évfordulót ünnepel augusztusban. „Két nő a pilótafülkében” – jelentette be a légitársaság sajtóközleményében 30 évvel ezelőtt. 1988. augusztus 23-án Nicola Lisy (születési nevén Nicola Lunemann) és Evi Hetzmannseder (születési nevén Evi Lausmann) lettek a Lufthansa első női pilótái.

  • − 1988 augusztusában Nicola Lisy és Evi Hetzmannseder voltak a Lufthansa első női pilótái.
  • − Ma 6% a Lufthansa Csoportnál a női pilóták aránya.
  • − A European Flight Academy pilótaképző központ hallgatóinak 15%-a nő.

A brémai kereskedelmi pilótaképző iskola 154. junior repülős kurzusán végeztek, 14 férfi hallgató társaságában. Az oktatás részeként az Arizona állambeli Phoenix melletti sivatag felett vettek repülőórákat. Lisy és Hetzmannseder kétéves felkészülés után, 1988 augusztusának második hetében sikeresen befejezte a képzést egy Boeing 737 fedélzetén, a kanadai Montreálban. A szokásoknak megfelelően ezután ellenőrző pilótákkal (oktatókkal és vizsgáztatókkal) együtt repültek másodpilótaként néhány hónapon át a légitársaság európai járatain, és csak ezután foglalhatták el az első tiszt helyét a Boeing 737-200 pilótafülkéjében. Mintegy tíz évvel később, Nicola Lisy ismét történelmet írt, amikor 2000. január 31-én őt lett a Lufthansa első női kapitánya. Hamarosan Evi Hetzmannseder is követte példáját, aki 2000 februárjában szerzett kapitányi rangot.

Fő cél: a nők arányának növelése a Lufthansa pilótfülkéiben

Bár a női pilóták egy ideje már nem számítanak szenzációnak, a repülés férfias világában még mindig kevés a nő. A Lufthansa Csoport gépeinek fedélzetén több mint 10 ezer pilóta dolgozik, férfiak és nők vegyesen – közülük négyezren a Lufthansa állományában. A Lufthansa Csoport pilótáinak mintegy 6%-a nő, a Lufthansánál ez az arány jelenleg 7%. Csoportszinten növelni szeretnék a menedzseri pozíciókban a nők arányát: a földi személyzet körében éppúgy, mint a gépek fedélzeten. A női pilóták számának növelése a társaság legfontosabb HR-céljainak egyike.

A kilátások ígéretesek. A Lufthansa Csoport légitársaságainak pilótákat képző European Flight Academy jelenleg zajló kurzusain a hallgatók 15%-a nő. A Lufthansa oktatási divíziója aktívan keresi a női jelentkezőket. Hamarosan célzott hirdetési kampányt is indítanak kifejezetten nők számára.

Az első nők még teljesen férfiak uralta világban találták magukat a pilótaképzés során, de napjainkban már nem ez a helyzet. „Ma már magától értetődik, hogy nők is részt vesznek a kurzusainkon, és semmivel nem teljesítenek rosszabbul férfi kollégáiknál. Itt mindenki, akit ellenállhatatlanul vonz a repülés, eltökélten dolgozik azon, hogy pilóta legyen – ebben semmi különbséget nem tapasztalunk a nemek között” – hangsúlyozza Stefan-Kenan Scheib, A320-as kapitány, a Lufthansa Csoport pilótaiskoláinak folyamatgazdája.

„Pilótának lenni a legjobb munka a világon”

Magdalena Gruhn (29) a European Flight Academy ez évi pilótakurzusán tanuló négy női hallgató egyike. Korábban légiutas-kísérőként dolgozott, mígnem egy női pilótával találkozva ráébredt: ezt a munkát nők is végezhetik, és ő is ezt szeretné csinálni. Repülés közben elmondása szerint az jelenti a legnagyobb kihívást, hogy egyszerre több dolgot kell összehangolni, szabályozni és előre kiszámítani. „Az égvilágon semmi oka nincs annak, hogy egy nő ne lenne képes erre” – fogalmaz.

Elke Hieber (53) is osztja ezt a nézetet. Ő 1988-ban kezdett tanulni a Lufthansánál, egyedüli nőként egy 17 tagú csoportban. Ma a darus légitársaság A380-as flottája két női kapitányának egyike. „Pilótának lenni a legjobb munka a világon, izgalmas feladatokkal és olyan nagyfokú rugalmassággal, amely a családi életet is összeegyeztethetővé teszi ezzel a hivatással” – mutat rá Elke Hieber, aki kétgyermekes anyaként kétszer másfél év gyermekgondozási szabadságot vet ki, és már többféle részmunkaidős konstrukcióban is dolgozott. Szerinte eltart egy ideig, mire a társadalom elfogadja, hogy az ember munkája nem függ a biológiai nemtől. „Sok nőnek egyszerűen eszébe sem jut ilyen állásra pályázni.”

A repülés történetének első női pilótái

A nők már sokkal régebben beírták magukat a repülés történetébe. 1910. március 8-án Raymonde de Laroche volt az első nő, aki pilótaengedélyt kapott a francia repülőklubtól. Az 1930-as években Marga von Etzdorf a „Kiek in die Welt” névre keresztelt Junkers A50 pilótája volt, azt megelőzően, 1927-ben pedig az egykori Luft Hansa kereskedelmi flottájához tartozó Junkers F13 másodpilótájaként dolgozott.  Ezután 60 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy ismét nő üljön egy Lufthansa-gép pilótafülkéjébe.

Forrás: Lufthansa

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-13 12:52:44
25 éve, 1999. március 12-én csatlakozott Magyarország az Észak-atlanti Szerződés Szervezetéhez: a jubileum kapcsán földi és légi bemutatókkal tarkított ünnepséget rendeztek Tatán, az MH Klapka György 1. Páncélosdandár alakulatánál, ahol beszédet mondott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. Mutatjuk a helyszíni fotókat!
2024-03-11 14:35:49
A Magyar Légierő pilótái a legjobbak közül valók, és a veszélyek korában kiemelt erkölcsi és anyagi megbecsülést érdemelnek. Tudásuk, szolgálatuk kulcsfontosságú Magyarország biztonságának védelmében. Ezért jelentős – decemberig visszamenőleges – béremelésükről döntöttünk – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin